ILPB3/423-961/09-7/MC - Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych nierezydentom od zwracanych im sum depozytowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-961/09-7/MC Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych nierezydentom od zwracanych im sum depozytowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sądu przedstawione we wniosku z 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych nierezydentom od zwracanych im sum depozytowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 5 stycznia 2010 r. oraz 12 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych nierezydentom od zwracanych im sum depozytowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sąd, zgodnie z § 18 ust. 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz. U. Nr 247, poz. 1814), zobowiązany jest do przechowywania sum wpłacanych w związku z prowadzonym postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe oraz w postępowaniu cywilnym, na wyodrębnionym, oprocentowanym rachunku bankowym sum depozytowych. W przypadku wypłaty lub zwrotu wpłaconej sumy, Sąd zobowiązany jest do wypłacenia wpłacającemu również odsetek naliczonych za okres pozostawania wpłaconej sumy na rachunku bankowym depozytów sądowych.

Pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

*

wniosek dotyczy aktualnie obowiązującego stanu prawnego wynikającego z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych (Dz. U. Nr 11, poz. 69),

*

przez użyte w pytaniu pojęcie "podatnik" Sąd rozumie podmiot spełniający definicję zawartą w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

*

jak wynika ze specyfiki zadań realizowanych zgodnie z Konstytucją RP oraz ustawą o sądach powszechnych nie można jednoznacznie określić z jakich państw będą pochodziły podmioty, które zostaną uczestnikami postępowania sądowego,

*

Sąd nie analizuje wypłat pod kątem zastosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,

*

Sąd nie wnioskuje o przedstawienie certyfikatów rezydencji zagranicznych podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Sąd dokonując zwrotu wpłaconej sumy podatnikowi, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu oraz dokonując wypłaty odsetek od tej sumy zobowiązany jest do potrącenia od wypłacanych odsetek zryczałtowanego podatku dochodowego, odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego i sporządzenia deklaracji podatkowej o wysokości potrąconego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, sumy wpłacane na rachunek depozytowy Sądu nie stanowią formy oszczędzania lub inwestowania, a wpłacający nie może nimi swobodnie dysponować. Celem dokonywania tych wpłat jest zapewnienie środków na pokrycie wydatków związanych z prowadzonym postępowaniem sądowym, w związku z tym, zdaniem Sądu, w przypadku zwrotu podmiotowi, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, Sąd zobowiązany jest do potrącenia podatku dochodowego w wysokości 20%, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przesłania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji, zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował swoje stanowisko o informację, iż dotyczy ono wyłącznie opodatkowania odsetek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów m.in. z odsetek ustala się w wysokości 20% przychodów. Ustęp 2 tegoż artykułu stanowi z kolei, iż przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl natomiast art. 26 ust. 1 omawianej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.

Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b (art. 26 ust. 3a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zobowiązany jest do przechowywania sum wpłacanych w związku z prowadzonym postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe oraz w postępowaniu cywilnym, na wyodrębnionym, oprocentowanym rachunku bankowym sum depozytowych. W przypadku wypłaty lub zwrotu wpłaconej sumy, Sąd zobowiązany jest do wypłacenia wpłacającemu również odsetek naliczonych za okres pozostawania wpłaconej sumy na rachunku bankowym depozytów sądowych. Zdarza się, że Sąd dokonuje zwrotu wpłaconej sumy podatnikowi, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu oraz wypłaca odsetki.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż wypłacane przez Sąd odsetki stanowią dla podmiotów wskazanych w stanie faktycznym przychód określony w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazał także, iż nie może jednoznacznie określić z jakich państw będą pochodziły podmioty, które zostaną uczestnikami postępowania sądowego. Sąd nie analizuje zatem wypłat pod kątem zastosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, ani też nie wnioskuje o przedstawienie certyfikatów rezydencji zagranicznych podmiotów.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, wskazać należy, iż art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nakazuje stosowanie przepisów ust. 1 z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W kontekście tej regulacji, należy zwrócić uwagę na niedopuszczalność zastosowania art. 21 ust. 1 ww. ustawy z pominięciem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (oczywiście, o ile taka umowa reguluje inaczej niż ustawa podatkowa kwestie opodatkowania wyszczególnionych w art. 21 ust. 1 przychodów, uzyskiwanych w Polsce przez nierezydentów).

Dokonując zatem ustalenia wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu uzyskanego w kraju przez nierezydenta, należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy Polska jest stroną zawartej z krajem tego podatnika umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w wypadku istnienia takiej umowy, stwierdzić czy nie przewidziano w niej innych reguł opodatkowania (lub wyłączenia z podatku). Dopiero, gdy umowa nie stanowi inaczej, albo nie można jej zastosować w konkretnym przypadku, stosuje się zasady opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie za granicą dla celów podatkowych, wydanego przez właściwą administrację podatkową (certyfikat rezydencji).

Zatem, mając na uwadze fakt, iż Sąd nie wnioskuje o przedstawienie certyfikatów rezydencji, stwierdzić należy, że Sąd dokonując zwrotu wpłaconej sumy depozytowej podatnikowi niemającemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu oraz dokonując wypłaty odsetek od tej sumy, jako płatnik zobowiązany jest do pobrania od kwoty wypłacanych odsetek zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20%, odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego oraz sporządzenia informacji o dokonanej wypłacie i pobranym podatku według ustalonego wzoru.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego dot. podatku dochodowego od osób fizycznych została wydana odrębna interpretacja w dniu 12 stycznia 2010 r. Nr ILPB1/415-1160/09-2/AMN.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl