ILPB3/423-96/12-6/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-96/12-6/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania - jest prawidłowe,

* kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Fundacja zamierza zorganizować w miesiącu lipcu 2012 r. niedochodową wycieczkę turystyczno - pielgrzymkową na kresy wschodnie (Ukraina), gdzie zorganizowanie tej imprezy - która jest zgodna ze Statutem Fundacji - wymaga zgromadzenia odpowiednich środków finansowych, pochodzących z wpłat od uczestników wyjazdu. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne będą bieżąco wpłacane na rachunek bankowy Fundacji. Środki te w całości zostaną przeznaczone na opłacenie wszelkich kosztów związanych z tą wycieczką, jak np. opłacenie autokaru, ubezpieczenia wycieczki, noclegi, wyżywienie (śniadania, obiady, kolacje), opłaty parkingowe, opłaty za zwiedzanie obiektów zabytkowych oraz ewentualnie inne opłaty obowiązujące na Ukrainie.

Fundacja nadmienia, iż zrzesza członków pochodzących z (...) i naturalnym przejawem jest konieczność utrzymywania kontaktu i współpracy z Polakami zamieszkałymi na (...) oraz udzielanie im wsparcia nie tylko materialnego, ale też duchowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że paragraf 11 pkt 7 Statutu określa, że środki finansowe (bez określenia ich źródeł) Fundacja może przeznaczać m.in. na finansowanie kosztów organizacji spotkań religijnych (taki wymiar ma planowana wycieczka, gdyż w dniu 28 lipca pielgrzymka będzie uczestniczyć w odpuście...), popularno - naukowych, kulturalnych oraz turystyczno - krajoznawczych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ponadto "po drodze" przewidziane jest zwiedzanie ważniejszych obiektów sakralnych nie tylko w Polsce, ale głównie na Ukrainie.

W piśmie uzupełniającym z dnia 7 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), Wnioskodawca doprecyzował opisane we wniosku zdarzenie przyszłe o niżej przedstawione informacje:

* Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w ustawowych przepisach. Wynika to z KRS, gdzie pod numerem (...) znajduje się stosowna informacja. Dla udokumentowania powyższej informacji Fundacja przekazała kserokopię odpisu pełnego z KRS z dnia 19 listopada 2010 r.;

* przychody (dochody) Fundacji korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w której w art. 17 pkt 6c i 40 zawarte są następujące przepisy:

"Wolne od podatku są: (...) pkt 6c. Dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności opp, w części przeznaczonej na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej. Pkt 40 - składki członkowskie org. politycznych, społecznych i zawodowych, w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą".

Wnioskodawca wyjaśnił, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie przychody (dochody) przeznaczane są wyłącznie na działalność statutową w następujących dziedzinach:

* działalność charytatywna (pkt 3 art. 4 ustawy o opp),

* podtrzymywanie tradycji narodowej itp. (pkt 4 art. 4 ustawy o opp),

* działalność w sferze kultury i sztuki (pkt 16 art. 4 ustawy o opp),

* turystyka (pkt 17 art. 4 ustawy o opp).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Nawiązując do opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wnosi o udzielenie informacji czy przychody Fundacji z tytułu przyjmowanych wpłat gotówkowych na rachunek bankowy, z tytułu udziału w planowanej pielgrzymce podlegają opodatkowaniu, czy też są zwolnione od podatku. Ponadto Fundacja pragnie uzyskać informację, czy wniesiona obowiązkowa opłata (40 zł) za złożenie przedmiotowego wniosku stanowi koszt uzyskania przychodu.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o możliwe szybkie ustosunkowanie się do Jego pytania, gdyż w przypadku wystąpienia obowiązku podatkowego z tego tytułu będzie zmuszony zrezygnować z organizacji przedmiotowej pielgrzymki i odwołać wszelkie rezerwacje z nią związane.

Odpowiedzi na powyższą prośbę Wnioskodawcy udzielono pismem z dnia 28 marca 2012 r. nr ILPB3/423-96/12-2/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane przyszłe zdarzenie jest jednym z uprawnień statutowych Fundacji, nie wykracza poza zakres praw i obowiązków Fundacji i wszelkie wpłaty na rachunek bankowy Fundacji, dotyczące sfinansowania kosztów organizacji wyjazdu pielgrzymkowego (o charakterze religijno - krajoznawczym), nie powinny podlegać obowiązkowi podatkowemu. Planowana impreza jest przedsięwzięciem niedochodowym, więc nie byłoby z czego opłacać jakichkolwiek podatków do Urzędu Skarbowego.

W sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wniesionej opłaty 40 zł, Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego (pismo z dnia 7 czerwca 2012 r.) i wskazał, że wydatek ten wiąże się z otrzymaniem interpretacji dot. realizacji działalności statutowej i powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto, w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych art. 16 nie wymienia tego rodzaju wydatków, jako niekwalifikujących się do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów.

Fundacja ponadto poinformowała, że wobec przedłużającego się terminu uzyskania przedmiotowej interpretacji, jest zmuszona do rezygnacji z zorganizowania wyjazdu w lipcu br. Prawdopodobnie wyjazd taki może nastąpić w terminie późniejszym lub w przyszłym roku, wobec czego prosi o przyjęcie tej zmiany terminu zdarzenia przyszłego przy wydawaniu wnioskowanej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania,

* prawidłowe - w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami (art. 1).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (ust. 2).

Zatem fundacje, jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako podmioty zwolnione od podatku. Z uwagi na powyższe, fundacje - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest organizacją pożytku publicznego i zamierza zorganizować wycieczkę turystyczno - pielgrzymkową na kresy wschodnie. W związku z tym, uczestnicy wyjazdu dokonują odpowiednich wpłat, które będą wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Środki te w całości zostaną przeznaczone na opłacenie wszelkich kosztów związanych z niniejszą wycieczką.

Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszystkie przychody (dochody) przeznacza wyłącznie na działalność statutową w takich dziedzinach, jak: działalność charytatywna, podtrzymywanie tradycji narodowej, działalność w sferze kultury i sztuki, turystyka.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia związana ze zwolnieniem z opodatkowania przychodów Fundacji z tytułu przyjmowanych wpłat gotówkowych na rachunek bankowy Fundacji, przeznaczonych na organizację pielgrzymki.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; (...) - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W związku z tym, że Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, dla oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

I tak, na mocy powołanego art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zatem, aby uzyskany dochód korzystał ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełnione muszą być dwa warunki. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś, by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Nieistotne jest przy tym, z jakiego źródła dochód został osiągnięty. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie - zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy - nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

* 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Należy przy tym zauważyć, że w przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonego rodzaju działalności, w pierwszej kolejności należy poddać analizie każde przysporzenie majątkowe jednostki i ponoszone przez nią koszty - pod kątem możliwości zaliczenia ich do przychodów podatkowych oraz do kosztów uzyskania przychodów. Następnie przychody stanowiące przychody podatkowe i wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów - jako elementy generujące dochód (lub stratę) - należy analizować pod kątem możliwości zwolnienia dochodu z opodatkowania.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że wpłaty pieniężne dokonywane przez uczestników wyjazdu na rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowić będą przychód Fundacji w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei kwestię kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów normują przepisy art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Przywołana regulacja wskazuje, że definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju klauzulę generalną.

W świetle powyższego, aby wydatek uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą zostać spełnione następujące warunki:

* konieczność faktycznego - co do zasady - poniesienia wydatku,

* poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła,

* nie może on znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1, stanowiącej katalog kosztów, które nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym, dopiero łączne spełnienie tych warunków: pozytywnych (1 i 2) i negatywnego (3) pozwala dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodu.

Wyrażenie "w celu osiągnięcia przychodu" zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot "celowości", jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo - skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód).

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że wydatki jakie poniesie Wnioskodawca w związku z organizacją wyjazdu pielgrzymkowego nie można uznać za koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie spełniają one podstawowej przesłanki wynikającej z tego przepisu, tj. nie będą miały wpływu na powstanie lub zwiększenie przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z tym, analizy wymaga kwestia zwolnienia dochodu Fundacji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy, z którego wynika, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Fundację decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Mając na względzie wskazania Wnioskodawcy, iż uzyskane środki pieniężne zostaną przeznaczone w całości na opłacenie kosztów związanych z przedmiotową wycieczką oraz fakt, że Fundacja prowadzi działalność statutową w takich dziedzinach, jak: działalność charytatywna, podtrzymywanie tradycji narodowej, działalność w sferze kultury i sztuki, turystyka - stwierdzić należy, iż uzyskany dochód odpowiadający równowartości dokonanych wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, służący jednak działalności statutowej (Fundacja uzyskany dochód przeznaczy i będzie go wydatkować na prowadzoną przez siebie działalność statutową) - będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie kwestii związanej z opodatkowaniem przychodu z tytułu przyjmowanych wpłat gotówkowych na rachunek bankowy Fundacji w związku z organizacją wycieczki (pielgrzymki), uznać należało za prawidłowe.

Tut. Organ pragnie jednak zaznaczyć, iż w przedmiocie sprawy nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że niniejsze przychody (dochody) Fundacji korzystają także ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, gdyż składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do organizacji i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji. Natomiast wpłaty, które są dokonywane przez uczestników wycieczki nie noszą znamion składki członkowskiej, jak i nie mogą być z nią utożsamiane.

Z kolei odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty 40 zł za złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, stwierdza się co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje więc podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (możliwe jest w tym przypadku ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) i koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), do których zalicza się ogólne, stałe koszty dotyczące funkcjonowania osoby prawnej.

Reasumując, stwierdzić należy, iż opłata za wydanie interpretacji indywidualnej może stanowić w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt pośredni. Dotyczy ona bowiem całokształtu działalności Wnioskodawcy oraz związana jest z Jego funkcjonowaniem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl