ILPB3/423-953/10-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-953/10-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia, czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem wyprodukowanego przez spółkę materiału reproduktorów stanowią przychody z działalności rolniczej - jest nieprawidłowe,

* określenia, czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem zakupionego od innych podmiotów nasienia stanowią przychody z działalności rolniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy przychody z tytułu świadczonych przez spółkę usług inseminacyjnych stanowią przychody z działalności rolniczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa zajmującą się m.in. produkcją i sprzedażą materiału reproduktorów (nasienia bydła i trzody chlewnej) oraz świadczącą usługi inseminacyjne dla hodowców zarówno z użyciem wyprodukowanego przez będące własnością Wnioskodawcy buhaje i knury, jak i zakupionego z zewnątrz (od innych podmiotów) nasienia reproduktorów.

W skład usługi inseminacyjnej wchodzi nasienie, praca inseminatora oraz koszty jego dojazdu do hodowcy. Świadcząc usługi inseminacyjne, Spółka ma możliwość stworzenia pełniejszej oferty dla hodowcy, co skutkuje zwiększeniem sprzedaży w Spółce, gdyż nie każdy hodowca ma możliwość zlecenia dokonania takiej usługi bezpośrednio w obrębie swojego miejsca zamieszkania poza siecią inseminatorów Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem wyprodukowanego przez Spółkę materiału reproduktorów - nasienia (buhajów i knurów) stanowią przychody z działalności rolniczej do których nie stosuje się przepisów ustawy.

2. Czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem zakupionego od innych podmiotów nasienia stanowią przychody z działalności rolniczej do których nie stosuje się przepisów ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem nasienia reproduktorów własnej produkcji stanowią przychody z działalności rolniczej do których nie stosuje się przepisów ustawy na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku, kiedy usługi inseminacyjne świadczone są z użyciem nasienia z zakupu, przychody z tego tytułu stanowią przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem nie mieszczą się w definicji działalności rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie określenia, czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem wyprodukowanego przez spółkę materiału reproduktorów stanowią przychody z działalności rolniczej,

* prawidłowe - w zakresie określenia, czy przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych z użyciem zakupionego od innych podmiotów nasienia stanowią przychody z działalności rolniczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e (...).

Działalność rolnicza została zdefiniowana w ust. 2 ww. artykułu, w myśl którego, działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1. miesiąc - w przypadku roślin,

2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca), w tym również materiału reprodukcyjnego i zarodowego zwierząt.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zajmuje się m.in. produkcją i sprzedażą materiału reproduktorów (nasienia bydła i trzody chlewnej) oraz świadczącą usługi inseminacyjne dla hodowców zarówno z użyciem wyprodukowanego przez będące własnością Wnioskodawcy buhaje i knury, jak i zakupionego z zewnątrz (od innych podmiotów) nasienia reproduktorów.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca wykonuje usługi inseminacyjne, zaś w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi się o produkcji materiału reprodukcyjnego. Powyższe wskazuje więc, że uzyskane z tytułu takich usług przychody podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, przychody z tytułu świadczonych przez Spółkę usług inseminacyjnych zarówno z użyciem wyprodukowanego przez Spółkę materiału reproduktorów - nasienia (buhajów i knurów), jak i z użyciem zakupionego od innych podmiotów nasienia, nie stanowią przychodów z działalności rolniczej, do których nie stosuje się przepisów ustawy. w konsekwencji, do przychodów z tej działalności, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdują zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl