ILPB3/423-907/09-2/MM - Zwolnienie od podatku dochodowego dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wytworzonych przez spółkę w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, w stosunku do których spółka zleciła wykonanie na nich usług pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-907/09-2/MM Zwolnienie od podatku dochodowego dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wytworzonych przez spółkę w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, w stosunku do których spółka zleciła wykonanie na nich usług pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych (pytanie nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do artykułów spożywczych. Działalność produkcyjna Spółki w całości prowadzona jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE" lub "Strefa") na podstawie Zezwolenia z dnia 16 grudnia 1999 r. (dalej: "Zezwolenie"). Zezwolenie zostało udzielone do dnia 15 listopada 2017 r. na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

a.

mięso i produkty mięsne (PKWiU 15.1);

b.

owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane (PKWiU 15.3);

c.

oleje i tłuszcze roślinne i zwierzęce (PKWiU 15.4);

d.

produkty mleczarskie (PKWiU 15.5);

e.

produkty przemiału zbóż, skrobia, produkty skrobiowe (PKWiU 15.6);

f.

produkty spożywcze pozostałe (PKWiU 15.8).

Ponadto, na podstawie decyzji wydanej przez Ministra Gospodarki z dnia 29 lutego 2008 r., wobec Spółki zastosowanie znajdują przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), w miejsce przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

Spółka wytwarza wyroby gotowe w postaci mięsa i produktów mięsnych na terenie SSE. Zasadniczy proces produkcyjny prowadzony jest w całości na terenie SSE. W efekcie tego procesu powstaje wyrób gotowy. W związku z ograniczonymi możliwościami technologicznymi, Spółka rozważa zlecenie usługi pakowania wyrobów gotowych podmiotowi działającemu poza obszarem specjalnych stref ekonomicznych (dalej: "Usługodawca"). W ramach świadczonej usługi pakowania produktów mięsnych, Usługodawca nie będzie dokonywał jakichkolwiek czynności związanych z przetwarzaniem dostarczonych wyrobów gotowych przez Spółkę, w szczególności nie będzie zmieniał ich składu, czy też dokonywał krojenia produktów mięsnych. Spółka przekazywać będzie bowiem do Usługodawcy pełnowartościowy wyrób gotowy, który jedynie pozbawiony będzie opakowania. Rola usługodawcy zostanie ograniczona więc wyłącznie do dokonywania czynności pakowania produktów mięsnych. Tak zapakowane produkty mięsne zostaną następnie przetransportowane z powrotem do Spółki, gdzie będą magazynowane na terenie SSE do czasu ich ostatecznej sprzedaży. Sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie z terenu SSE.

W przypadku części produktów mięsnych Spółka dokona sprzedaży niezapakowanych produktów mięsnych do podmiotów zewnętrznych. Takie produkty mięsne zaliczone do PKWiU 15.1 zostaną w całości wyprodukowane na terenie SSE. Spółka nie będzie jednak pakować takich produktów, tylko dokona ich sprzedaży w stanie pozbawionym opakowania (takie wyroby należy jednak traktować jako pełnowartościowe produkty mięsne).

Spółka zamierza również nabywać mięso i produkty mięsne zaliczone do grupowania PKWiU 15.1 od podmiotów zewnętrznych. Następnie Spółka zamierza pakować takie produkty na terenie SSE. W tym wypadku Spółka nie będzie zmieniać właściwości takich produktów. Jedynym zaangażowaniem Spółki będzie umieszczenie produktów w odpowiednim opakowaniu lub zamieszczenie odpowiednich etykiet na nabytych uprzednio produktach. Działalność w zakresie pakowania bądź nanoszenia etykiet będzie prowadzona na terenie SSE. Tak zapakowane produkty będą następnie odprzedawane z terenu SSE zewnętrznym kontrahentom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w powyższym zdarzeniu przyszłym, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wytworzonych przez Spółkę w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, w stosunku do których Spółka jedynie zleciła wykonanie na nich usług pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych określonych w grupowaniu PKWiU 15.1 wytworzonych przez Spółkę na terenie SSE, ale pozbawionych opakowania, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych zaliczonych do grupowania PKWiU 15.1, które zostały przez Spółkę wyłącznie zapakowane bądź na które Spółka wyłącznie naniosła etykiety na terenie SSE, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 5 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-907/09-3/MM, natomiast w zakresie pytania nr 3 - odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 5 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-907/09-4/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wytworzonych przez Spółkę w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, w stosunku do których Spółka jedynie zleciła wykonanie na nich usług pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dokonanie na gotowych produktach mięsnych czynności pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, nie jest równoznaczne z utratą przez te produkty charakteru wyrobów strefowych, o ile wyroby te po zapakowaniu zostaną z powrotem przywiezione na teren specjalnej strefy ekonomicznej, skąd nastąpi ich dalsza sprzedaż.

Uzasadnienie.

Zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Z kolei, zgodnie z art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka uważa, iż dochody z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wymienionych w Zezwoleniu, wytworzonych na terenie SSE, a jedynie zapakowanych poza jej terytorium należy klasyfikować jako dochody z działalności strefowej będące bezpośrednim wynikiem prowadzenia takiej działalności gospodarczej na terenie SSE. W opinii Spółki, zlecenie usługi pakowania produktów gotowych podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą poza terenem Strefy, stanowi wyłącznie zakup usługi obcej, której celem jest usprawnienie procesu technologicznego. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że dokonanie czynności pakowania gotowych wyrobów mięsnych nie powoduje utraty przez nie charakteru wyrobu strefowego.

Należy bowiem podkreślić, iż w tym wypadku proces produkcyjny w momencie wysyłki wyrobów gotowych do pakownia jest już zakończony. W ramach świadczonej usługi pakowania produktów mięsnych, Usługodawca nie będzie bowiem dokonywał jakichkolwiek czynności związanych z przetwarzaniem dostarczonych wyrobów gotowych przez Spółkę, w szczególności nie będzie zmieniał ich składu, czy też dokonywał krojenia produktów mięsnych. Spółka przekazywać będzie bowiem do Usługodawcy pełnowartościowy wyrób gotowy, który jedynie pozbawiony będzie opakowania. Wyrób taki potencjalnie mógłby być przedmiotem obrotu na rynku. Rola usługodawcy zostanie więc ograniczona wyłącznie do dokonania czynności pakowania produktów mięsnych. Tak zapakowane produkty mięsne zostaną następnie przetransportowane z powrotem do Spółki, gdzie będą magazynowane na terenie SSE do czasu ich ostatecznej sprzedaży. Ponieważ, zasadniczy proces produkcyjny, jak i ostateczna sprzedaż odbywać się będą wyłącznie na terenie SSE, sprzedaż takich wyrobów powinna korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Należy podkreślić, iż przedmiotem Zezwolenia Spółki jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach mięsa i produktów mięsnych określonych w PKWiU 15.1. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż dla zakwalifikowania wyrobu do danego grupowania PKWiU bez znaczenia pozostaje jego opakowanie. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi PKWiU, opakowanie zalicza się do grupowań obejmujących zawarte w nich wyroby (nie dotyczy to jedynie pojemników nadających całości charakter szczególny, co w tym wypadku nie ma miejsca). W konsekwencji, niezależnie od tego czy mięso i produkty mięsne wytworzone przez Spółkę na terenie SSE będą miały opakowanie, czy też nie, wyroby takie powinny być cały czas kwalifikowane do grupowania PKWiU 15.1. Konsekwentnie należy również uznać, iż przedmiotem Zezwolenia Spółki jest działalność produkcyjna zmierzająca do wytworzenia mięsa i produktów mięsnych określonych w PKWiU 15.1, zaś wszelkie dalsze procesy, które nie zmieniają już charakteru danego wyrobu nie powinny mieć znaczenia dla możliwości potraktowania danego wyrobu jako wyrobu strefowego. Tymczasem, w analizowanym stanie przyszłym nie ulega wątpliwości, iż wszystkie fazy produkcyjne zmierzające do wytworzenia wyrobu w postaci mięsa i produktów mięsnych określonych w PKWiU 15.1 zostaną faktycznie wykonane na terenie SSE.

Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do trudnych do zaakceptowania w praktyce wniosków. Jeżeli bowiem proces pakowania należałoby traktować jako zasadniczy element procesu produkcyjnego, który może zmienić kwalifikację danego wyrobu jako wyrobu strefowego lub niestrefowego, wówczas Spółka mogłaby objąć przedmiotem Zezwolenia również działalność polegającą wyłącznie na pakowaniu nabytych towarów handlowych, o ile grupowanie PKWiU tych towarów odpowiadałoby grupowaniu określonemu w Zezwoleniu. Tymczasem, Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 27 marca 2006 r. sygn. DP/PD/423-0182/4/05/AP, przedstawił następujące stanowisko, iż "importowanych konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu nie można uznać za wyrób wytworzony na terenie Strefy. Wyroby te są już zakonserwowane a zatem proces produkcyjny został już zakończony, a na terenie Strefy dokonywany jest jedynie etap pakowania". Zgodnie z zaprezentowanym stanowiskiem organu podatkowego, należy zatem uznać, iż czynność pakowania nie zalicza się do etapu procesu produkcyjnego, a tym samym gotowe wyroby mięsne, na których świadczona jest usługa pakowania przez podmiot działający poza Strefą, nie tracą swojego charakteru produktu wytworzonego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Należy również zauważyć, iż koszt zakupu usług pakowania będzie obniżał zyski ze sprzedaży strefowej, tym samym ze zwolnienia podatkowego efektywnie korzystać będzie jedynie wartość odpowiadająca wartości dodanej wytworzonej w specjalnej strefie ekonomicznej. Koszty pakowania niewątpliwie pozostawać będą bowiem w związku z przychodami osiąganymi z działalności prowadzonej na terenie strefy i jako takie stanowić będą zatem koszt uzyskania przychodów z działalności strefowej. Taką konkluzję podziela też np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 22 stycznia 2008 r. sygn. ILPB3/423-180/07-2/ŁM: "Przy braku precyzyjnej regulacji, które koszty należy uznać za koszty poniesione w strefie, a które poza strefą, zasadnicze znaczenie ma nie miejsce ich fizycznego powstania, lecz związek z przychodem osiągniętym na działalności strefowej". W tym wypadku nie istnieje zatem ryzyko, iż poprzez zlecenie usługi pakowania zewnętrznym kontrahentom, Spółka zawyży wysokość wykorzystanej pomocy publicznej.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w postanowieniu z 23 grudnia 2005 r. nr PSUS/PB-R I-PDP/423/327/P/05/MD: " (...) koszt usługi obcej stanowi koszt uzyskania przychodu wprost ze źródła dochodów zwolnionego na tej samej podstawie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako część działalności objętej zezwoleniem i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, pomimo że jeden z etapów procesu produkcyjnego faktycznie odbywa się poza przedsiębiorstwem Spółki".

W tym miejscu warto również zwrócić uwagę na interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z dnia 12 marca 2007 r. nr US.OP/423/14/2007: "... jedynie w sytuacji, gdy dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. (...) Zwolnieniu podatkowemu podlegać będą zatem nie tylko przychody i związane z nimi koszty uzyskania będące bezpośrednio wynikiem działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, ale także przychody i koszty ich uzyskania z każdej innej działalności pomocniczej niezbędnej do jej prowadzenia". Powyższa interpretacja potwierdza, iż fakt, że usługi o charakterze pomocniczym są wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej pozostaje bez znaczenia dla oceny, że cały dochód uzyskiwany przez Spółkę z tytułu sprzedaży wyrobu gotowego w ramach uzyskanego zezwolenia podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki, jest ona uprawniona do zaliczenia dochodów z tytułu sprzedaży wyrobów mięsnych wymienionych w Zezwoleniu i wyprodukowanych na terenie SSE, w stosunku do których czynność pakowania została wykonana przez podmiot działający poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, do dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na zasadach określonych w powyższym przepisie. Pakowanie wyrobów gotowych nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Pakowane wyroby są wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z Zezwoleniem. Zatem dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzania takimi strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej zostały określone w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Mając na uwadze fakt, że Spółka prowadzi działalność produkcyjną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 16 grudnia 1999 r. (tj. przed 1 stycznia 2001 r.), w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.).

W myśl ww. przepisów art. 5, Spółka zachowuje prawa nabyte do korzystania ze zwolnień na podstawie przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

Wskazany natomiast przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przewidujący zwolnienie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - wprowadzony do tej ustawy z dniem 1 stycznia 2001 r. - w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Dochody, o których mowa w ust. 1, uzyskane w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym zgodnie z ust. 1 wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów (ust. 2).

Od dnia 1 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 117, poz. 1228). Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenie na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej ustawą z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840) wprowadzono kolejne zmiany do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Przepisem art. 3 tej ustawy uchylono art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. Natomiast art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. stanowi, iż z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

1.

w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,

2.

w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

-

w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.).

Wskazany art. 5 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej dotyczy zarówno zasad ustawowych, jak i przepisów rozporządzeń.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia "... Specjalnej Strefy Ekonomicznej" (Dz. U. Nr 135, poz. 904).

W myśl § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Spółka prowadzi działalność produkcyjną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 16 grudnia 1999 r. Spółka wytwarza wyroby gotowe w postaci mięsa i produktów mięsnych na terenie strefy.

W związku z ograniczonymi możliwościami technologicznymi, Spółka rozważa zlecenie usługi pakowania wyrobów gotowych podmiotowi działającemu poza obszarem strefy. Spółka przekazywać będzie do usługodawcy pełnowartościowy wyrób gotowy, który jedynie pozbawiony będzie opakowania. Rola usługodawcy zostanie ograniczona wyłącznie do dokonywania czynności pakowania produktów mięsnych. Zapakowane produkty mięsne zostaną następnie przetransportowane do Spółki, gdzie będą magazynowane na terenie strefy do czasu ich ostatecznej sprzedaży. Sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie z terenu strefy.

Wnioskodawca wskazał, iż zezwolenie zostało udzielone na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

a.

mięso i produkty mięsne;

b.

owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane;

c.

oleje i tłuszcze roślinne i zwierzęce;

d.

produkty mleczarskie;

e.

produkty przemiału zbóż, skrobia, produkty skrobiowe;

f.

produkty spożywcze pozostałe.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczącej zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Zatem, koszty uzyskania przychodów związane z usługą pakowania wykonywaną poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (usługą obcą) nie będą objęte dyspozycją przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Reasumując powyższe, dochód odpowiadający przedmiotowym kosztom nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę pism stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl