ILPB3/423-865/10-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-865/10-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. realizuje projekt polegający na prowadzeniu Regionalnego Punktu Konsultacyjnego (dalej: RPK) na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na prowadzenie RPK podpisanej w dniu 7 października 2008 r. z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: ARP) - umowa wraz z aneksem nr 5 z dnia 31 marca 2010 r. w załączeniu.

Projekt ten realizowany jest w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" na lata 2007 - 2013 (dalej: POKL). W ramach ww. projektu Podatnik zobowiązany jest do prowadzenia RPK oraz świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych dla przedsiębiorców i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą (§ 3 ust. 1 umowy).

Bezpłatne usługi informacyjne świadczone są w następujących formach: usług świadczonych bezpośrednio, dyżurów, seminariów informacyjnych, telefonicznie oraz drogą elektroniczną (§ 3 ust. 2 umowy). W ramach projektu, Podatnik jest przy tym zobowiązany zapewnić stale minimum dwóch konsultantów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (§ 6 ust. 1).

Podatnik zobowiązany jest do dbałości i ponoszenia kosztów podnoszenia kompetencji konsultantów RPK (§ 6 ust. 2 umowy). Jednocześnie, zgodnie z § 7 ust. 1 umowy, Podatnik realizując projekt musi osiągać wskaźnik liczby klientów określony w ofercie stanowiącej załącznik nr 1 do umowy.

Środki otrzymywane przez Podatnika, jako beneficjenta, są przez Niego przeznaczane na wydatki wyszczególnione w § 1 ust. 4 umowy (lista 16 pozycji kosztów kwalifikowalnych), w tym m.in. na wynagrodzenia, zakup usług, działania promocyjne i informacyjne, czy koszty administracyjne. Wsparcie otrzymywane przez Podatnika (beneficjenta) na finansowanie projektu pochodzi przy tym w 85% ze środków europejskich, a w 15% - ze środków współfinansowania krajowego. Zgodnie z § 1 ust. 1a oraz § 2 ust. 5a i 12 umowy (w brzmieniu nadanym aneksem nr 5 z dnia 31 marca 2010 r.) finansowanie projektu ze środków europejskich wypłacane jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK), zaś finansowanie projektu ze środków współfinansowania krajowego - przez ARP, będącą agencją rządową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego finansowane ze środków europejskich i wypłacane przez BGK zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego finansowane ze środków współfinansowania krajowego i wypłacane przez ARP zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacane Podatnikowi na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na prowadzenie RPK, realizowanej w ramach POKL, w części finansowanej ze środków europejskich stanowią "środki europejskie" w rozumieniu art. 2 pkt 5, art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 oraz art. 204 i art. 206 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z art. 187, art. 192 ust. 1, art. 202 ust. 2 ww. ustawy, środki te są wypłacane na rzecz podatnika (beneficjenta) za pośrednictwem BGK. Z tych względów, zdaniem Podatnika, wsparcie otrzymywane na realizację projektu w ramach POKL opisanego, w części finansowanej ze środków europejskich i wypłacanej przez BGK (tj. w 85%), zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei wsparcie otrzymywane przez Podatnika (beneficjenta) w ramach analizowanego projektu w części pochodzącej ze współfinansowania krajowego (tj. w 15%), wypłacane przez agencję rządową, jaką jest ARP, jest zdaniem Podatnika, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Analogiczne stanowisko w podobnej sprawie zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2010 r. nr IBPBI/2/423-574/10/PP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

1.

płatności,

2.

dotacji celowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj.

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy,

mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Artykuł 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt polegający na prowadzeniu Regionalnego Punktu Konsultacyjnego na podstawie umowy o udzielenie wsparcia podpisanej w dniu 7 października 2008 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz aneksu z dnia 31 marca 2010 r. Otrzymywane wsparcie pochodzi w 85% ze środków europejskich a w 15% ze środków krajowych. Finansowanie projektu ze środków europejskich wypłacane jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego, natomiast finansowanie ze środków krajowych wypłacane jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ponadto, przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. stanowiący, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzymała w 2010 r. na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia przedmiotowego zastosowanie będą miały następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż uzyskane przez Spółkę środki w formie dotacji na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania od 1 stycznia 2010 r. mają zastosowanie odpowiednio:

* art. 17 ust. 1 pkt 48 (dotacja celowa ze środków współfinansowania krajowego otrzymana od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości),

* art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonywana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego)

ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 stycznia 2011 r. nr ILPB3/423-865/10-3/KS.

Tut. Organ informuje, że załączniki dołączone do wniosku nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl