ILPB3/423-851/10-4/KS - Koszty uzyskania przychodów w ramach programu "Bon na innowacje".

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-851/10-4/KS Koszty uzyskania przychodów w ramach programu "Bon na innowacje".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

* w części dotyczącej Programu "Bon na innowacje" - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 "Paszport do eksportu" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka stara się o dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach dwóch programów: z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 z późn. zm.) "Paszport do eksportu" oraz "Bon na innowacje".

W ramach tych programów, Spółka podpisała umowy o dofinansowanie z PARP poświadczające otrzymanie pomocy finansowej. W przypadku programu "Bon na innowacje", Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę VAT za badania właściwości nowego surowca. Na podstawie umowy z PARP kwota netto z tej faktury jest przedmiotem dotacji i zostaje przekazana z PARP-u bezpośrednio kontrahentowi, Spółka zapłaciła kontrahentowi tylko podatek VAT.

Natomiast w ramach programu "Paszport do eksportu", Spółka również otrzymała od kontrahenta fakturę VAT za opracowanie planu rozwoju eksportu. Spółka zapłaciła całość faktury kontrahentowi, natomiast kwota netto zostanie zwrócona na konto Spółki w formie dotacji. Usługi będące przedmiotem dotacji służą działalności opodatkowanej.

Pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 25 listopada 2010 r. Spółka doprecyzowała, iż przyznana Jej dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w ramach programu "Bon na innowacje" pochodzi całkowicie z budżetu państwa, natomiast dotacja w ramach programu "Paszport do eksportu" pochodzi w 85% z Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz w 15% z budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy kwoty netto z faktur, które na podstawie podpisanych umów z PARP zostaną zwrócone w formie dotacji można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) wolnych od podatku, w tym dotacji. Tak więc, kwoty netto z faktur, które są przedmiotem dotacji (zostaną zwrócone na podstawie podpisanych umów), Spółka nie uznała za koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów w ramach Programu "Bon na innowacje",

* nieprawidłowe - w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 "Paszport do eksportu".

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż m.in. nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowy o dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach dwóch programów:

* Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 "Paszport do eksportu" oraz

* "Bon na innowacje".

Przyznana dotacja w ramach programu "Bon na innowacje" pochodzi z budżetu państwa, natomiast dotacja w ramach programu "Paszport do eksportu" pochodzi w 85% z Unii Europejskiej (Europejskiego Rozwoju Regionalnego) oraz w 15% z budżetu państwa.

W przypadku programu "Bon na innowacje" Spółka otrzymała fakturę VAT od kontrahenta za badania właściwości nowego surowca, której wartość netto jest przedmiotem dotacji i zostaje przekazana z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości bezpośrednio kontrahentowi.

Natomiast w ramach programu "Paszport do Eksportu" Spółka otrzymała fakturę VAT od kontrahenta za opracowanie planu rozwoju eksportu. Należność została uregulowała przez Spółkę, a kwota netto z otrzymanej faktury zostanie Jej zwrócona w formie dotacji.

Nadmienia się, iż ustalenie jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do objęcia wsparciem jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę w obowiązującym stanie prawnym, należy wskazać, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zgodnie z powyższym przepisem omawianej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Z powyższego wynika, iż nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takim stanie faktycznym podatnik finansuje bowiem wydatki nie własnymi środkami finansowymi, lecz środkami, które zostały mu przyznane w ramach różnego rodzaju pomocy. Umożliwienie zaliczenia wydatków finansowanych w ten sposób w ciężar kosztów uzyskania przychodów byłoby dwukrotnym zatem uprzywilejowaniem.

Ww. ograniczenie zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów dotyczy wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa we wskazanym przepisie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

W świetle powyższego, wydatki związane z projektem "Paszport dla eksportu", ponoszone ze środków własnych Spółki, do momentu otrzymania dotacji, a jednocześnie nie ujęte w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).

Refundacja tych wydatków, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów - skutkuje koniecznością ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania dofinansowania (bez konieczności dokonywania stosownych korekt).

Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa, należy stwierdzić, iż w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka "Paszport do eksportu" Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość netto kwoty wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury VAT, a z chwilą otrzymania refundacji poniesionych wydatków dokonać korekty (zmniejszenia) tych kosztów w bieżącym okresie, tj. w momencie otrzymania dotacji (art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy).

W ramach programu "Bon na innowacje" Spółka otrzymuje od kontrahenta fakturę VAT za badanie właściwości nowego surowca, natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości reguluje kwotę netto z faktury otrzymanej przez Wnioskodawcę. Tym samym, zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w przypadku programu "Bon na innowacje", gdy przedmiotowe wydatki ponoszone są bezpośrednio z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) to stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się ich za koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług została wydana interpretacja indywidualna w dniu 4 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1709/10-4/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl