ILPB3/423-830/09-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-830/09-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka (Przekazujący) prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie górnictwa rud metali nieżelaznych, wydobycia żwiru i piasku, produkcji miedzi, metali szlachetnych i pozostałych metali nieżelaznych.

Z uwagi na specyfikę działalności, Spółka jest firmą wielooddzialową, w skład której wchodzą m.in. takie oddziały jak zakłady górnicze (kopalnie), które są położone w różnych miejscowościach (np. w R., w P., w L.) oraz Oddział zajmujący się m.in. składowaniem odpadów z flotacji rud miedzi oraz gospodarką wodno - szlamową. Składowisko to - położone na obszarze jednostek samorządu terytorialnego, jest obecnie jedynym miejscem deponowania odpadów z flotacji dla wszystkich kopalń Spółki, co powoduje, że stanowi ono kluczowe ogniwo technologiczne, bez którego produkcja koncentratu miedziowego byłaby niemożliwa.

Wymogi technologiczne i organizacyjne prowadzonej działalności gospodarczej powodują konieczność użytkowania przez Spółkę zarówno dróg wewnętrznych (stanowiących majątek Spółki), jak i dróg publicznych.

W związku z realizacją zadania inwestycyjnego polegającego na budowie dociążenia zapory wschodniej składowiska na odcinku E1 do E3, zaistniała konieczność przebudowy odcinka x drogi wojewódzkiej, która znajduje się w rejonie składowiska. Ponieważ odcinek drogi x znajduje się w kategorii dróg wojewódzkich, podjęto działania zmierzające do przekwalifikowania jej na drogę powiatową, co zostało zagwarantowane w Porozumieniu zawartym przez Spółkę (zgodnie z podjętą Uchwałą Zarządu Spółki). Powiat P. (dalej Przejmujący), zobowiązał się przejąć od Zarządu Wojewódzkiego odcinek GA drogi X.

Część drogi x na odcinku AB zostanie objęta zadaniem o nazwie "Przełożenie drogi wojewódzkiej nr X" w rejonie składowiska odpadów, a część drogi na odcinku GA będzie remontowana i utrzymywana. w kosztach realizacji tych zadań ma - zgodnie z planowanym porozumieniem - partycypować Spółka.

Ponieważ droga x znajduje się w rejonie składowiska, jest ona i w dalszym ciągu będzie intensywnie wykorzystywana (znaczny ruch kołowy ciężkiego sprzętu) przez Oddziały Spółki, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą m.in. na eksploatacji i utrzymaniu zbiornika.

Przekazujący nie dokonywałby zakupu robót i towarów związanych z realizacją zadania; ze strony Spółki planuje się wyłącznie przekazanie środków pieniężnych w wysokości Y, jako partycypacja Spółki w kosztach drogowych.

Kwotę Y, Przejmujący zobowiązuje się przeznaczyć na:

a.

realizację zadania pn. "Budowa nowego odcinka drogi AB, łączącego drogę powiatową (przekwalifikowany odcinek drogi wojewódzkiej X) z drogą powiatową". Zadanie obejmuje w szczególności koszty uzyskania decyzji zezwalającej na inwestycję drogową opisaną powyżej, odszkodowania za nieruchomości lub ich części dotychczasowym właścicielom, użytkownikom wieczystym oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe, koszty wykonania projektu oraz robót budowlanych, nadzoru i zastępstwa inwestycyjnego,

b.

remont i utrzymanie nawierzchni przejmowanego odcinka GA drogi wojewódzkiej X.

Powiat P. (Przejmujący) będzie pełnił rolę inwestora tego zadania inwestycyjnego, tj. uzyska stosowne zezwolenia na inwestycję, uzyska decyzje ustalające wysokość i wypłatę odszkodowań oraz dokona wyboru inspektora nadzoru i wykonawcy.

Środki na sfinansowanie zadania w części dot. Spółki, przekazywane będą sukcesywnie, z chwilą odbioru wykonanych robót.

Właścicielem powyższych dróg / terenów, na których ma być wykonana inwestycja oraz na które mają być ponoszone koszty utrzymania będą Gminy lub Powiat. Spółka nie jest / nie będzie właścicielem tych dróg publicznych / terenów pod inwestycje, jak również ich nie dzierżawi i nie użytkuje na podstawie innej umowy o podobnym charakterze.

Wskazane powyżej odcinki drogi AB i GA będą wykorzystywane do przewozu materiałów niezbędnych zarówno do bieżącej eksploatacji, jak i przeprowadzenia inwestycji na składowisku odpadów należącym do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki ponoszone na budowę / przebudowę drogi publicznej na odcinku AB (pkt a) stanu faktycznego), jak również wydatki dotyczące partycypacji w kosztach remontu i utrzymania odcinka GA drogi (pkt b) stanu faktycznego), Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia tych wydatków - stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 oraz art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy wskazano, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych (...).

Biorąc pod uwagę przywołany zapis art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz kryteria określone w art. 16a ust. 1 ww. ustawy, decydujące o zaliczeniu danego składnika majątkowego do środków trwałych, wydatki na budowę / przebudowę / modernizację dróg, finansowane przez Spółkę nie mogą być zakwalifikowane do środków trwałych, a to z uwagi na fakt, iż ww. drogi nie stanowią i nie będą stanowiły własności lub współwłasności Spółki, co jest warunkiem koniecznym dla zaliczenia danych nakładów do środków trwałych.

W ocenie Spółki, ww. wydatki nie mogą również zostać zakwalifikowane do inwestycji w obcych środkach trwałych, o których mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką, przez pojęcie inwestycji w obcych środkach trwałych rozumie się nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest przez podatnika na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. w przedmiotowym przypadku nie zachodzi ww. sytuacja, gdyż droga, która ma podlegać budowie stanowi drogę publiczną, ogólnie dostępną. Droga ta nie jest i nie będzie użytkowana przez Spółkę na podstawie wskazanych powyżej umów.

Stosownie do zapisu art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.), sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg należą do właściwości organu administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego będącej zarządcą drogi (wójt, burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251 z późn. zm.), zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi są finansowane przez samorządy województwa, powiatu lub gminy (w zależności od kategorii dróg).

Stosownie zaś do zapisu art. 3 ust. 5 cyt. ustawy, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W konsekwencji powyższego, w opinii Spółki, należy uznać, że planowane przez Nią wydatki w postaci partycypacji w kosztach budowy (stan określony w pkt a) oraz remontu i utrzymania drogi publicznej (stan określony w pkt b) - poprzez przekazanie umówionej kwoty pieniężnej, stanowić będą koszty o charakterze pośrednim, które związane są z ogólnie prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.

Zdaniem Spółki, poniesie Ona ww. wydatki w związku z potrzebami wynikającymi z charakteru i zakresu Jej działalności. Wydatki te jednocześnie stanowią ten rodzaj wydatków, które ponoszone są w celu zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów. Tym samym, przedmiotowa kwalifikacja pozwala Spółce na zaliczenie tych wydatków w postaci przekazania określonej kwoty pieniężnej do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - stosownie do postanowień art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie określono, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Spółka ponadto wskazuje, że w Jej ocenie, nie ma podstaw do rozkładania w czasie ww. kosztów, stosownie do regulacji art. 15 ust. 4d zdanie drugie, gdyż brak jest wiarygodnego miernika, który pozwalałby wskazać, w jakim okresie poczynione przez Spółkę nakłady będą przyczyniać się do uzyskiwania przychodów w kolejnych latach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się również, iż wniosek Spółki w zakresie przedstawionego stanu faktycznego dot. podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 16 grudnia 2009 r. nr ILPB3/423-830/09-2/DS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl