ILPB3/423-801/10-4/EK - Skutki podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-801/10-4/EK Skutki podatkowe wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

"G" (zwana dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność usługowo-handlową. Podstawową działalnością Spółki jest wynajem powierzchni magazynowych, biurowych, produkcyjno - magazynowych oraz świadczenie usług logistycznych.

Ponadto Spółka prowadzi działalność w zakresie:

* wewnątrzwspólnotowej sprzedaży nowych samochodów,

* importu ekskluzywnych foteli i fotelików marki "A", "B", "C" oraz produktów firmy "D",

* usług Call Center,

* usług archiwizacji dokumentów,

* wynajmu samochodu "K" z agregatem prądotwórczym,

* usług administracyjnych,

* usług technicznych.

Spółka jest właścicielem następujących nieruchomości:

* nieruchomości położonej w R., gdzie mieści się siedziba Spółki. W skład nieruchomości wchodzą magazyny oraz biurowiec (powierzchnie te są wynajmowane),

* nieruchomości położonej w R. - w bilansie nieruchomość ta ujęta jest w pozycji Aktywa, Inwestycje długoterminowe, Nieruchomości - ze względu na fakt, iż jest w 100% wynajmowana Spółce z grupy,

* nieruchomości położonej w L. - w bilansie nieruchomość ujęta jest w pozycji Aktywa, Inwestycje długoterminowe, Nieruchomości - ze względu na fakt, iż jest w 100% wynajmowana Spółce z grupy.

W roku 2010 działalność związana z wynajmem nieruchomości położonej w L. zostanie wyodrębniona organizacyjnie w ramach struktury organizacyjnej Spółki jako samobilansujący Oddział. Powyższe znajdzie swoje odzwierciedlenie w danych rejestrowych Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego Spółki. Oddziałem kierował będzie Kierownik Oddziału, któremu podlegać będą pracownicy.

Dotychczasowa wartość nieruchomości w księgach to 2,35 mln zł W chwili obecnej, na podstawie umowy najmu z dnia 31 grudnia 2008 r., nieruchomość jest wynajmowana innemu podmiotowi gospodarczemu na prowadzenie działalności motoryzacyjnej.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki zamierza podjąć uchwałę, na podstawie której Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci Oddziału do spółki kapitałowej.

Przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej będą następujące składniki majątku wchodzące w skład Oddziału, służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości:

* nieruchomość zabudowana budynkiem (budynek w L. wraz z gruntem),

* składniki majątku obrotowego związane z nieruchomością: wyposażenie, środki trwałe, środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym - związanym z Odziałem - rachunku bankowym,

* należności i zobowiązania wynikające z działalności Oddziału,

* umowa najmu, a także inne umowy związane z działalnością prowadzoną przez Oddział w zakresie wynajmu nieruchomości,

* pracownicy wykonujący obowiązki w zakresie działalności Oddziału.

Oddział samobilansujący będzie prowadził ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo - księgowym Spółki, które będą umożliwiać sporządzenie sprawozdania finansowego Oddziału. W związku z tym, możliwe będzie szczegółowe określenie sytuacji finansowej Oddziału (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat Oddziału). Należności i zobowiązania będą związane organizacyjnie i finansowo z Oddziałem. Powyższe umożliwi badanie efektywności działalności Oddziału, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu. Oddział będzie posiadać odrębny rachunek bankowy.

W piśmie z dnia 22 grudnia 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

1.

Wydzielenie części przedsiębiorstwa (Oddziału) wiązać się będzie z nadaniem tej jednostce autonomii w podejmowaniu decyzji dotyczących wyodrębnionej części przedsiębiorstwa.

2.

Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań, a prowadzenie działalności przez wydzieloną część przedsiębiorstwa nie będzie - co do zasady - wymagać udziału pozostałych struktur Spółki.

3.

Wydzielone przez Spółkę składniki majątkowe mieszczą się w Nieruchomości położonej w L.

4.

Składniki majątkowe przypisane do wyodrębnionej części przedsiębiorstwa obejmują prawo własności nieruchomości położonej w L.

5.

Wraz z aportem wyodrębnionej części przedsiębiorstwa dojdzie do przeniesienia tytułu prawnego do nieruchomości położonej w L.

6.

Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych zostanie wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej - stanowić będzie potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo.

7.

Wydzielony zespół składników majątkowych przeznaczony będzie do realizacji konkretnego zadania - wynajmu nieruchomości położonej w L.

8.

Przedmiotem wniesienia do spółki kapitałowej będą wszystkie składniki materialne i niematerialne stanowiące majątek Oddziału.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., wkład niepieniężny (aport) mający być przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

2.

Czy stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., Spółka nie będzie obowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu objęcia udziałów spółki kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Kluczowym zagadnieniem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest ocena, czy zespół składników majątkowych - mający stanowić przedmiot wkładu - będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. W myśl powołanego przepisu, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wydzielenie przedmiotowego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie to powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu wewnętrznego o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że:

* zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w istniejącej strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, zakład (potwierdzone w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego),

* wzajemne powiązanie składników wskazuje na istnienie zależności pomiędzy tymi składnikami (dopiero ich wspólne działanie prowadzi do realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych),

* wyodrębnioną strukturą organizacyjną kieruje: kierownik, dyrektor, któremu podlegają pracownicy zatrudnieni w tej komórce organizacyjnej.

Wyodrębnienie finansowe oznacza:

* zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności finansowej,

* prowadzenie ewidencji rachunkowej na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo-księgowym,

* sporządzanie odrębnego sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości (tekst jedn. bilans oraz rachunek wyników zakładu),

* wyodrębnione w systemie rachunkowym grupy kont księgowych,

* możliwe szczegółowe określenie pozycji finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu i rachunku zysków i strat),

* należności i zobowiązania związane organizacyjnie i finansowo z wyodrębnionym majątkiem, służyć mają realizacji określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo,

* możliwość badania efektywności działalności,

* ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu,

* odrębny rachunek bankowy.

Wymagane jest także, by zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

W zakresie charakterystyki zespołu składników materialnych i niematerialnych mających stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa można wskazać na następujące uwarunkowania:

* zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań) powinien być przeznaczony do realizacji konkretnego celu gospodarczego;

* zespół składników majątkowych może realizować samodzielnie - jako niezależny podmiot - zadania związane z działalnością w danym zakresie;

* zespół tych składników powinien zawierać m.in.: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zapasy, umowy z kontrahentami, należności, zobowiązania związane z działalnością części przedsiębiorstwa, w tym pracownicze, pracowników;

* składniki materialne i niematerialne pozostawać powinny we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego;

* w wyniku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, "nabywca" zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejmuje funkcję gospodarczą "zbywcy".

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, która może stanowić odrębnie zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Należy zatem stwierdzić, że poszczególne składniki materialne i niematerialne muszą być "połączone" czynnikiem organizacyjnym, którego wartość uwzględniona jest również przy wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednocześnie, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Reasumując, należy stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych (konkretnych) zadań gospodarczych;

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podobne rozwinięcie tego pojęcia jest wyrażone w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku z dnia 22 stycznia 1997 r. NSA stwierdził, że przez zorganizowaną część mienia przedsiębiorstwa rozumie się: zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład. W innym wyroku, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że: "aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu, sklepu czy punktu usługowego" (wyrok NSA z dnia 26 czerwca 1998 r. sygn. akt I SA/Gd 1097/96, opublikowany w: A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Leksykon ordynacji (...), s. 292).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym - zdaniem Wnioskodawcy - przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Z analizy wskazanych powyżej uwarunkowań prawnych w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w istniejącym (dotychczasowym) przedsiębiorstwie Spółki, także w oparciu o poglądy wyrażane przez organy podatkowe wynika, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną łącznie cztery wyżej wymienione warunki.

A. Istnienie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej będą następujące składniki majątku wchodzące w skład Oddziału, służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości:

* nieruchomość zabudowana budynkiem (budynek w L. oraz grunt);

* składniki majątku obrotowego związane z nieruchomością: wyposażenie, środki trwałe, środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym - związanym z Odziałem - rachunku bankowym;

* należności i zobowiązania wynikające z działalności Oddziału;

* umowa najmu, a także inne umowy związane z działalnością prowadzoną przez Oddział w zakresie wynajmu nieruchomości;

* pracownik wykonujący obowiązki w zakresie działalności Oddziału.

W opinii Wnioskodawcy, powyższe składniki materialne i niematerialne, a także pracownik wykonujący obowiązki w zakresie działalności Oddziału, pozostawać będą we wzajemnych relacjach takich, że można je będzie uznać za zespół składników powiązanych wzajemnymi relacjami przede wszystkim w zakresie pełnionych funkcji, a nie ze zbiorem przypadkowych elementów majątku Spółki, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Przykładowo, istnienie w zespole składników majątkowych budynku oraz infrastruktury z nimi związanej warunkuje konieczność zawarcia umów z dostawcami mediów, utrzymania czystości, możliwość zawarcia umów najmu z osobami trzecimi, powstania należności z tytułu świadczenia usług najmu. Z powyższego więc wynika, że zespół tych składników jest wzajemnie powiązany zależnościami w zakresie funkcji oraz zadań, jakie przy ich pomocy są i będą pełnione (wykonywane).

B. Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie zespołu składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

W roku 2010 działalność związana z wynajmem nieruchomości położonej w L. zostanie wyodrębniona organizacyjnie w ramach struktury organizacyjnej Spółki jako samobilansujący Oddział. Powyższe znajdzie swoje odzwierciedlenie w danych rejestrowych Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego Spółki. Oddziałem kierował będzie Kierownik Oddziału, któremu podlegać będą pracownicy.

W związku z powyższym - zdaniem Spółki - zespół składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki będzie wyodrębniony organizacyjnie.

Oddział odpowiedzialny będzie za całokształt zadań związanych z administrowaniem nieruchomością w L., w tym m.in. prowadzenie dokumentacji prawnej nieruchomości (umowa najmu, rozliczenia podatkowe), utrzymaniem porządku i czystości, stanu technicznego obiektów i pomieszczeń. Wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej Spółki Oddziału odpowiedzialnego za realizację zadań związanych z nieruchomością wynikać będzie z Krajowego Rejestru Sądowego, a także wewnętrznego aktu prawnego Spółki. Oddział charakteryzował się będzie pełną odrębnością organizacyjną i finansową. Wyodrębnienie organizacyjne dotyczyć będzie pracowników, a także innych składników majątkowych wchodzących w skład Oddziału, zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, pełna odrębność organizacyjna w odniesieniu do pracowników uwzględnia ich zakres obowiązków pracowniczych. Należy także podkreślić, że pełne wyodrębnienie organizacyjne różnych składników majątkowych (nie tylko pracowników) będzie występować ze względu na sporządzanie przez Oddział sprawozdania finansowego (Oddział będzie samobilansujący).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym - zdaniem Wnioskodawcy - wystąpi pełne wyodrębnienie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oddział samobilansujący będzie prowadził ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo - księgowym Spółki, na podstawie wyodrębnionej w tym systemie grupy kont księgowych, które będą umożliwiać sporządzenie sprawozdania finansowego Oddziału. W związku z tym, możliwe będzie szczegółowe określenie pozycji finansowej Oddziału (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat). Należności i zobowiązania będą związane organizacyjnie i finansowo z Oddziałem. Powyższe umożliwi badanie efektywności działalności Oddziału, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu. Oddział będzie posiadać odrębny rachunek bankowy.

C. Składniki materialne i niematerialne przeznaczone do realizacji określonych (konkretnych) zadań gospodarczych - wyodrębnienie funkcjonalne.

W opinii Wnioskodawcy, przedmiotowy zespół składników przeznaczony będzie do realizacji określonego (konkretnego) zadania, którym jest prowadzenie działalności gospodarczej (osiąganie przychodów) w zakresie najmu nieruchomości położonej w L.

D. Możliwość samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przez zespół składników majątkowych, mogących stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo.

Spełnienie powyższego warunku - dla uznania części przedsiębiorstwa Spółki - jako jego zorganizowanej części jest wynikiem wniosków płynących z analizy pozostałych trzech warunków. W opinii Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, istniał będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, mogących potencjalnie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki jako wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej nie będzie skutkować powstaniem przychodu w Spółce z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż podstawową działalnością prowadzoną przez Spółkę jest wynajem powierzchni magazynowych, biurowych, produkcyjno - magazynowych oraz świadczenie usług logistycznych. Spółka jest właścicielem następujących nieruchomości:

* nieruchomości położonej w R., gdzie mieści się siedziba Spółki. W skład nieruchomości wchodzą magazyny oraz biurowiec (powierzchnie te są wynajmowane),

* nieruchomości położonej w R., która wynajmowana jest Spółce z grupy,

* nieruchomości położonej w L., która również wynajmowana jest Spółce z grupy.

W roku 2010 działalność związana z wynajmem nieruchomości położonej w L. zostanie wyodrębniona organizacyjnie w ramach struktury organizacyjnej Spółki jako samobilansujący Oddział. Powyższe znajdzie swoje odzwierciedlenie w danych rejestrowych Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, a także w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego Spółki. Oddziałem kierował będzie Kierownik Oddziału, któremu podlegać będą pracownicy. Wydzielenie Oddziału wiązać się będzie z nadaniem tej jednostce autonomii w podejmowaniu decyzji dotyczących wyodrębnionej części przedsiębiorstwa.

W dalszej kolejności, Oddział byłby przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej.

Przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej będą składniki majątku wchodzące w skład Oddziału, służące prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości, w tym:

* nieruchomość zabudowana budynkiem (budynek w L. wraz z gruntem),

* składniki majątku obrotowego związane z nieruchomością: wyposażenie, środki trwałe, środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym - związanym z Odziałem - rachunku bankowym,

* należności i zobowiązania wynikające z działalności Oddziału,

* umowa najmu, a także inne umowy związane z działalnością prowadzoną przez Oddział w zakresie wynajmu nieruchomości,

* pracownicy wykonujący obowiązki w zakresie działalności Oddziału.

Przedstawiony zespół składników majątkowych będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań, a prowadzenie działalności przez wydzieloną część przedsiębiorstwa nie będzie - co do zasady - wymagać udziału pozostałych struktur Spółki.

Ponadto, jak wynika z treści wniosku, Oddział będzie prowadził ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo - księgowym Spółki, które będą umożliwiać sporządzenie sprawozdania finansowego Oddziału. W związku z tym, możliwe będzie szczegółowe określenie sytuacji finansowej Oddziału (w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat Oddziału). Należności i zobowiązania będą związane organizacyjnie i finansowo z Oddziałem. Powyższe umożliwi badanie efektywności działalności Oddziału, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu. Oddział będzie również posiadać odrębny rachunek bankowy.

Wydzielony zespół składników majątkowych przeznaczony będzie do realizacji konkretnego zadania - wynajmu nieruchomości położonej w L.

Powyższe stanowi o tym, że wskazana powyżej część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem:

* organizacyjnym (samodzielny Oddział w strukturze organizacyjnej Spółki),

* finansowym (prowadzenie ewidencji rachunkowej na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo - księgowym Spółki, które będą umożliwiać sporządzenie sprawozdania finansowego Oddziału; w związku z tym, możliwe będzie szczegółowe określenie sytuacji finansowej Oddziału, w tym przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat Oddziału; odrębny rachunek bankowy),

* funkcjonalnym (prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości położonej w L.).

W świetle przedstawionego przez Spółkę opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że przedmiotowy Oddział wydzielony będzie w ramach Spółki w sposób organizacyjny, finansowy i funkcjonalny oraz stanowić będzie zespół składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczony do realizacji ściśle określonych zadań gospodarczych. Tym samym, opisany we wniosku Oddział odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, należy w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1 - 3 stosuje się odpowiednio.

Źródłem powstania przychodu opisanego w przedmiotowym przepisie, powstającego po stronie udziałowca (podmiotu wnoszącego aport), jest objęcie udziałów (akcji), wkładów w zamian za wkłady niepieniężne (aporty), z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przychodem nazwanym w tym przepisie jest nominalna, a więc deklarowana, ustalona w umowie lub w statucie, wartość udziałów (akcji), wkładów.

Datą wystąpienia tego przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1b tej ustawy, będzie dzień:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej, jeżeli aport jest wnoszony w celu utworzenia spółki,

2.

dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o podwyższeniu kapitału zakładowego, jeżeli aport wnoszony jest do istniejącej spółki w celu podwyższenia kapitału zakładowego,

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Wobec powyższego, w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych niezbędne jest określenie czy przedmiotem tych wkładów jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Z przestawionego opisu sprawy wynika, iż w 2010 r. działalność związana z wynajmem nieruchomości położonej w L. zostanie wyodrębniona organizacyjnie w ramach struktury organizacyjnej Spółki jako samobilansujący Oddział. W dalszej kolejności, Oddział byłby przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej.

Jednocześnie, tut. Organ stwierdził, iż wyodrębniony przez Spółkę Oddział odpowiadać będzie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż w przypadku objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Oddziału), przychód podatkowy po stronie Spółki (podmiotu wnoszącego aport) nie powstanie.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Również wskazane przez Wnioskodawcę orzeczenie sądu administracyjnego jest rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się odnoszącej, w związku z tym nie ma waloru wykładni powszechnie obowiązującej.

Ponadto nadmienia się, iż wniosek Spółki w części dotyczącej:

* podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-1064/10-4/BD oraz nr ILPP1/443-1064/10-5/BD, wydanymi w dniu 4 stycznia 2011 r.,

* podatku od czynności cywilnoprawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB2/436-219/10-4/MK, wydaną w dniu 29 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl