ILPB3/423-799/09-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-799/09-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* kwalifikacji jako modernizacji ocieplenia budynku i położenia instalacji gazowej, wymiany kotła centralnego ogrzewania, wymiany dachu oraz przebudowy ogrodzenia,

* ustalenia okresu amortyzacji,

* kwalifikacji pozostałych prac budowlanych jako remontu w obcym obiekcie,

* kosztów uzyskania przychodów,

* zakwalifikowania ocieplenia budynku, położenia instalacji gazowej, zakupu i montażu kotła do odrębnych inwestycji w obcym obiekcie

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* kwalifikacji jako modernizacji ocieplenia budynku i położenia instalacji gazowej, wymiany kotła centralnego ogrzewania, wymiany dachu oraz przebudowy ogrodzenia,

* ustalenia okresu amortyzacji,

* kwalifikacji pozostałych prac budowlanych jako remontu w obcym obiekcie,

* kosztów uzyskania przychodów,

* zakwalifikowania ocieplenia budynku, położenia instalacji gazowej, zakupu i montażu kotła do odrębnych inwestycji w obcym obiekcie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z Decyzją nr 5 Prezesa y z dnia 23 lutego 2009 r. z dniem 1 kwietnia 2009 r. rozpoczął działalność X. x jest placówką naukową Y. X, oprócz działalności statutowej, dokonuje sprzedaży prac naukowych, wynajmuje (odpłatnie) mieszkania własnym pracownikom, obciążając ich czynszem, refakturami za ścieki oraz za prywatne rozmowy telefoniczne. Ponadto, Jednostka prowadzi sprzedaż usług noclegowych dla odbiorców zewnętrznych. Instytut utrzymuje się głównie z dotacji statutowej przyznawanej co roku przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. w 2009 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał jednostce dotację celową na dofinansowanie w 2009 r. kosztów realizacji inwestycji pn. "Wymiana pokrycia dachowego i zamontowanie nowych drzwi wejściowych w siedzibie Zakładu, prace remontowo - renowacyjne w T., ocieplenie budynku i wymiana ogrzewania w Z".

Z paragrafu 10 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 października 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych wynika, iż jednostka naukowa otrzymująca środki finansowe w ramach dotacji na inwestycje, po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia przyznanej dotacji wraz z odsetkami, w formie raportu końcowego. Do raportu końcowego dołącza się kopię dokumentu stwierdzającego przyjęcie inwestycji na stan środków trwałych, a w przypadku inwestycji budowlanych również kopię protokołu odbioru końcowego inwestycji.

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność między innymi w następujących obiektach:

1.

Budynek położony w X, gdzie mieści się siedziba x (zabytek wpisany do rejestru zabytków miasta X),

2.

Budynek - segment mieszkalny w X, gdzie mieści się Z,

3.

Zespół pałacowy w T. (zabytek wpisany do rejestru).

Ww. budynki użytkowane są na postawie umowy użyczenia (bezpłatne używanie - umowa zawarta na czas nieokreślony), zawartej z y w W. na podstawie art. 53 i w związku z art. 39 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 z późn. zm.).

Zakres przeprowadzonych prac w ramach przyznanej dotacji:

1.

Budynek w P., siedziba X.

Zgodnie z przyznaną dotacją celową, w budynku tym ma nastąpić wymiana dachu oraz drzwi zewnętrznych. Prace te wymagały uzyskania pozwolenia na prowadzenie prac budowlanych od Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz pozwolenia na budowę (wymiana dachu) z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta. Zgodnie z udzielonym pozwoleniem, wydanym przez Konserwatora Zabytków czytamy, że "planowany remont ma charakter zachowawczy, bez wprowadzania zmian w kształcie dachu i rodzaju pokrycia dachowego. Nowe drzwi drewniane będą miały te same parametry, co drzwi istniejące".

Opis dachu przed remontem:

Dach czterospadowy, pokryty dachówką karpiówką, od strony Ogrodu Zoologicznego dach jest płaski, kryty papą. Zakres robót wykonanych na dachu zgodny z kosztorysem polega na: rozbiórce pokrycia z dachówek karpiówek, rozebraniu ołacenia dachu z łat i rynien z blachy oraz rur spustowych z blachy nie nadających się do użytku, rozebraniu obróbek blacharskich murów ogniowych, okapów, kołnierzy, gzymsów itp. z blachy: nie nadających się do użytku, ułożeniu na krokwiach ekranu zabezpieczającego z folii, odgrzybianiu preparatami solowymi bali i krawędziaków poprzez smarowanie, ołaceniu połaci dachowych łatami iglastymi wymiarowymi nasyconymi, wykonaniu i osadzeniu wyłazów dachowych i okienek dymnikowych, osadzeniu okien w połaci dachowej - wykonaniu konstrukcji nośnej i montażu okien, pokryciu dachów dachówką (typ dachówki - karpiówka ceramiczna w koronkę), pokryciu naroży i kalenic gąsiorami, montażu ław kominiarskich, montażu nowych rynien, rur spustowych, położeniu pokrycia z papy termozgrzewalnej z naprawą starego pokrycia.

Drzwi wejściowe: stare - drewniane, zostały wymienione na nowe - także drewniane o takich samych parametrach.

Remont pracowni chemicznej mieszczącej się w siedzibie x będzie polegać na: zerwaniu posadzki z tworzyw sztucznych, rozebraniu podłóg drewnianych, rozebraniu legarów podłogowych, usunięciu ze stropów drewnianych: polep, wykonaniu izolacji cieplnej i przeciwdźwiękowej poziomej z płyt styropianowych układanych na wierzchu konstrukcji, wykonaniu posadzki cementowej z cokolikami, położeniu posadzki z płytek i cokolików płytkowych układanych na klej, wymianie części instalacji wodno - kanalizacyjnej, położeniu gładzi na ścianach oraz ich malowaniu, malowaniu drzwi.

2.

Budynek - segment mieszkalny w P.

Wymiana kotła centralnego ogrzewania opalanego na węgiel - na kocioł gazowy.

Zakres prac: doprowadzenie gazu od przyłącza do kotła gazowego, zakup i wymiana dotychczasowo wykorzystywanego kotła centralnego ogrzewania (na węgiel) - na kocioł gazowy. Podłączenie kotła do instalacji gazowej.

Ocieplenie ścian budynku (budynek wcześniej nie był ocieplany) płytami styropianowymi, wykonanie elewacji z tynku mineralnego, pokrycie elewacji farbą, wymiana obróbek blacharskich i parapetów nie nadających się do użytku na nowe, przeróbki krat okiennych na parterze segmentu, wytynkowanie i wykonanie nowych opierzeń kominów. Odbiór przeprowadzonych prac nastąpił na podstawie protokołu odbioru końcowego, sporządzonego przez wykonawcę.

3.

Zespół pałacowy w T.

Zakres przeprowadzanych prac: wymiana okien w pałacu wraz z częściową wymianą parapetów wewnętrznych i zewnętrznych, przebudowa ogrodzenia parku w T., renowacja bramy wjazdowej z furtkami i częścią murowanego ogrodzenia. Ogrodzenie, jak i brama wjazdowa stanowią całość ogrodzenia okalającego park i pałac w T. Wszystkie wskazane roboty budowlane wymagały uzyskania zezwolenia na budowę oraz pozwolenia od Urzędu Ochrony Zabytków. w pozwoleniu otrzymanym od Konserwatora Zabytków czytamy: "udzielam Instytutowi pozwolenia na prowadzenie prac związanych z wymianą stolarki okiennej wraz z częściową wymianą parapetów w budynku pałacu oraz rozbiórki istniejącego zniszczonego ogrodzenia parku i wykonanie nowego ogrodzenia z paneli powlekanych od strony zachodniej i wschodniej oraz siatki powlekanej od strony południowej... w obrębie zespołu pałacowo - parkowego w T.".

Zakres przeprowadzonych prac:

Wymiana okien - wymiana okien skrzynkowych drewnianych na okna drewniane, z zachowaniem istniejących podziałów i profilowania elementów. Wymiana parapetów wewnętrznych i zewnętrznych z zachowaniem ich dotychczasowego wyglądu oraz z zastosowaniem takiego samego materiału.

Przebudowa ogrodzenia parku w T. - likwidacja starego ogrodzenia, wykopanie rowków pod cokół, wykonanie i rozebranie deskowania: słupki, uzupełnienie betonem - betonowych fundamentów słupków, ogrodzenie siatką, wykonanie cokołu płotu z elementów prefabrykowanych. w wyniku przebudowy powiększono obszar ogrodzenia okalającego pałac.

Remont i renowacja bramy wjazdowej - odbicie tynków na ścianach i filarach, naprawa pęknięć w ścianach z cegieł, uzupełnienie tynków zewnętrznych, wyprawa tynków, odtworzenie gzymsu i zdobień, malowanie farbą profili i elewacji.

Renowacja skrzydeł bramy wjazdowej i furtek - naprawa skrzydeł bramy i furtek metalowych, wymiana uszkodzonych elementów, malowanie profili, piaskowanie i malowanie skrzydeł bramy i furtek.

X w stosunku do inwestycji w obcym obiekcie stosuje przepisy art. 16j ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. indywidualnie ustala stawki amortyzacyjne dla przyjętych do użytkowania inwestycji w obcym obiekcie i tak:

* dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach przyjmuje 10 letni okres amortyzacji,

* dla pozostałych inwestycji w obcych środkach trwałych okres amortyzacji ustala wg zasad określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 art. 16j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ww. zasadę Instytut stosuje również do celów rachunkowych (księgi rachunkowe).

Wydatki na remonty (z wyłączeniem bieżących remontów i napraw) nie mających znamion ulepszenia (w znaczeniu art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości) o wartości jednostkowej większej niż 20 000 złotych, jednostka rozlicza poprzez rozliczenia międzyokresowe czynne, w okresie 5 kolejnych lat. Rozliczenie poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów następuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu zakończenia remontu i trwa do miesiąca kończącego przyjęty okres rozliczeniowy. Aktywowanie RMK i przypis do kosztów podatkowych i rachunkowych następuje w ratach miesięcznych na postawie dokumentu PK. Ww. zasada zgodna jest z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 15 ust. 4d i 4e). w przypadku remontu, którego wartość nie przekroczy kwoty 20 000 zł poniesione koszty zarówno do celów rachunkowych jak i podatkowych odnoszone są jednorazowo w miesiącu zakończenia i przyjęcia prac remontowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Instytut prawidłowo zakwalifikował jako modernizację (inwestycja w obcym obiekcie): ocieplenie budynku i położenie instalacji gazowej doprowadzającej gaz z przyłącza do kotła gazowego oraz wymianę kotła centralnego ogrzewania z węglowego na gazowy w z w X, wymianę dachu w siedzibie x oraz przebudowę części ogrodzenia w T....

2.

Czy Instytut prawidłowo ustalił okres amortyzacji równy okresowi 10 lat w przypadku: ocieplenia budynku i położenia instalacji gazowej doprowadzającej gaz od przyłącza do kotła, wymianę dachu w siedzibie jednostki, przebudowę ogrodzenia w T. (koszt poszczególnych robót - ponad 3 500 zł) oraz okres 24 miesięcy dla zakupionego kotła gazowego (koszt zakupu, montażu i podłączenia kotła około 5 000 zł), który ma zastąpić kocioł węglowy centralnego ogrzewania.

3.

Czy pozostały zakres prac budowlanych dotyczących: siedziby zakładu (wymiana drzwi, remont pracowni chemicznej) oraz budynku w T. (wymiana okien i parapetów), a także remont i renowacja bramy wjazdowej z furtkami i częścią murowanego ogrodzenia w T. będzie stanowić remont w obcym obiekcie.

4.

Czy poniesione koszty remontów dla celów podatkowych mogą być zaliczane do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przyjętą przez jednostkę zasadą proporcjonalnego rozliczania ich w czasie.

5.

Czy ocieplenie budynku, położenie instalacji gazowej, zakup i montaż kotła, wymiana dachu oraz przebudowa ogrodzenia to odrębne inwestycje w obcym obiekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ocieplenie budynku i położenie instalacji gazowej, zakup i montaż kotła w budynku Z, a także wymianę dachu w siedzibie Jednostki oraz rozbudowę ogrodzenia w T. - Instytut powinien zakwalifikować jako inwestycje w obcym obiekcie (wartość poszczególnych prac znacznie przekracza wartość 3 500 zł). Wszystkie ww. czynności będą stanowiły odrębne inwestycje. Od wartości poniesionych kosztów ocieplenia budynku, położenia instalacji gazowej, wymiany dachu oraz przebudowy ogrodzenia Instytut będzie naliczał odpisy amortyzacyjne przez okres 10 lat, natomiast od zakupu i montażu kotła przez okres 2 lat. Jednakże naliczone odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów z uwagi na otrzymaną dotację celową pokrywającą koszty modernizacji (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Zakres ww. prac wykracza poza definicję remontu, zawartą w przepisach budowlanych, ponadto wpływa na wzrost wartości użytkowej budynku.

Natomiast prace przeprowadzone w siedzibie X, tj. remont pracowni chemicznej, wymiana drzwi oraz prace przeprowadzone w budynku w T., tj. wymiana okien i parapetów oraz remont i renowacja bramy wjazdowej z furtkami i częścią murowanego ogrodzenia - x powinien zakwalifikować jako remont w rozumieniu przepisów prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości). Zakres przeprowadzonych prac w tych obiektach polegał na przywróceniu stanu technicznego i użytkowego. Jednostka zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, na podstawie otrzymanej faktury zaliczy jednorazowo, bezpośrednio w koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów zakup i montaż drzwi w siedzibie Instytutu (wartość usługi 7 000 zł).

Natomiast poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów, na podstawie otrzymanych faktur oraz protokołów odbioru zaliczy w koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów (koszt poszczególnych remontów znacząco przekroczy kwotę 20 000 zł): remont i renowację bramy wjazdowej z furtkami i częścią murowanego ogrodzenia w T., wymianę okien i parapetów w T., remont pracowni chemicznej w siedzibie X. Proporcjonalne rozliczanie kosztów remontu, zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, będzie następowało w 5 - letnim okresie rozliczeniowym. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, otrzymana dotacja celowa jest wolna od podatku (zwolnienie przedmiotowe), zatem wydatki pokryte dochodem wolnym od podatku nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, wydatki zakwalifikowane przez Jednostkę jako remont, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl