ILPB3/423-779/10-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-779/10-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) oraz o brakującą opłatę - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Program "Kolekcja" ma na celu pozyskanie środków na dokończenie budowy domu parafialnego oraz budowy nowego kościoła. Program adresowany będzie do właścicieli sklepów i punktów usługowych, którzy zakupią od Parafii kupony - cegiełki oraz otrzymają książeczki. Klient dokonujący zakupu powyżej 30 zł brutto otrzyma 1 kupon - cegiełkę. Zebranie w książeczce określonej liczby kuponów upoważnia do zakupu jednej z monet serii kolekcjonerskiej wytłoczonej specjalnie na potrzeby programu w preferencyjnej cenie 5 zł. Kupon - cegiełka w cenie 0,15 zł za sztukę rozdawany będzie klientom podczas zakupów za min. 30 zł. Kupony - cegiełki w arkuszach po 400 sztuk kupuje od Parafii właściciel sklepu biorący udział w programie pomocowym. Monety kolekcjonerskie (X) 12 różnych wzorów, ukazywać się będą przez minimum 2 lata. Monety będą również pełniły funkcje cegiełek, których koszt nabycia w Parafii wyniesie 39 zł. Wymiana punktów - cegiełek zebranych do książeczek na monetę kolekcjonerską dokonywać się będzie na terenie Parafii.

Jednym z podstawowych punktów zaproponowanego mechanizmu programu jest wspieranie lokalnej przedsiębiorczości poprzez zachęcenie klientów do dokonywania w nich zakupów. Punkty usługowe oraz sklepy będą specjalnie oznaczone, aby każdy konsument mógł je łatwo zidentyfikować. Poprzez wsparcie lokalnej prasy, lista punktów biorących udział w programie będzie publikowana. Dzięki programowi każdy mieszkaniec będzie mógł przyczynić się do powstania nowego kościoła bez nadmiernego zaangażowania finansowego i czasowego. W najbliższym czasie Parafia planuje pozyskanie kredytu bankowego - środki z programu "Kolekcja" byłyby przeznaczone na spłatę rat kredytu.

W piśmie uzupełniającym z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.), Wnioskodawca wskazał, że:

1.

kredyt bankowy został zaciągnięty na dokończenie budowy domu parafialnego,

2.

dom parafialny pełni funkcję kaplicy, gdzie wierni gromadzą się na nabożeństwa oraz plebanii z salką na spotkania duszpasterskie z wiernymi oraz biuro parafialne dla wiernych,

3.

Parafia nie jest podatnikiem VAT zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym,

4.

monety mają jedynie charakter kolekcjonerski, nie stanowią środka płatniczego, nie zawierają też kruszców szlachetnych, tj. złota i srebra. Zawierają jedynie stop "X",

5.

Parafia nie świadczy usług na rzecz lokalnych przedsiębiorców. Nie reklamuje konkretnych sklepów ani usługodawców. Dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności, w tym m.in. przedsiębiorców, właścicieli sklepów, członków lokalnych stowarzyszeń i władz lokalnej gazety, Wnioskodawca pragnie pozyskać fundusze na dokończenie budowy domu parafialnego i spłatę kredytu zaciągniętego na ten cel.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy sprzedaż kuponów - cegiełek dla przedsiębiorców będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b jako pozostała działalność (dochód przeznaczony na budowę kościoła - spłatę kredytu).

2.

Czy sprzedaż monet - cegiełek za pełną odpłatnością lub o obniżonej cenie w zamian za zebrane przez klientów sklepów kupony - cegiełki (znaczki) będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) jako pozostała działalność.

3.

Czy sprzedaż jest zwolniona na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a jako niegospodarcza działalność statutowa, czy na podstawie ust. 1 pkt 4a lit. b jako pozostała działalność i czy w związku z tym, należy prowadzić dokumentację podatkową.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż kuponów - cegiełek (znaczków) i monet, które nie zawierają metali szlachetnych będzie traktowana jako pozostała działalność kościelnych osób prawnych zwolniona na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) z uwagi na fakt, iż przeznaczona jest na cele związane z budową obiektów sakralnych. W związku z powyższym, należy zaprowadzić właściwe ewidencje oraz złożyć roczne zeznanie podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.), osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła: (...) parafie.

Z kolei, stosownie do uregulowań zawartych w art. 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Zatem Parafia jako terytorialna jednostka organizacyjna Kościoła posiadająca osobowość prawną, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a.

z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b.

z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno - opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odnowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b powyższej ustawy, ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa, będą wolne od podatku tylko z części przeznaczonej i wydatkowanej na cele wymienione w tym przepisie.

Jak wynika z powyższych przepisów, dochody z każdej działalności wynikającej z istoty funkcjonowania Kościoła nie będącej działalnością gospodarczą (działalność statutowa) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Natomiast dochody z pozostałej działalności kościelnych osób prawnych są zwolnienie z podatku dochodowego tylko, jeżeli zostaną przeznaczone na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał, iż będzie dokonywał sprzedaży kuponów - cegiełek (znaczków) i monet, a uzyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczy na dokończenie budowy domu parafialnego i budowę nowego kościoła oraz na spłatę rat kredytu zaciągniętego w związku z planowanymi pracami budowlanymi.

Tak więc należy uznać, iż dochody Parafii z tytułu sprzedaży kuponów - cegiełek (znaczków) i monet będą dochodami z działalności innej niż niegospodarcza działalność statutowa, do których zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy spełnieniu warunków określonych w art. 17 ust. 1b.

Odnosząc zatem niniejsze uregulowania prawne do kwestii związanej z obowiązkiem składania zeznania podatkowego, przywołać należy treść art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, którego dochody są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f - jest zwolniony od obowiązku dokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Podatnicy, którzy przeznaczą dochód na cele statutowe zgodnie z ww. przepisami, wykazują osiągnięty dochód jako zwolniony.

Reasumując, dochód uzyskany przez Parafię ze sprzedaży kuponów - cegiełek (znaczków) i monet, przeznaczony na dokończenie budowy domu parafialnego i budowę kościoła oraz spłatę kredytu zaciągniętego w tym celu, będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia rocznego zeznania podatkowego zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl