ILPB3/423-775/10-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-775/10-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem w dniu 14 grudnia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność na obszarze SSE w Kompleksie X i Y. W dniu 6 sierpnia 2010 r. Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w tej Strefie. Zezwolenie obejmuje działalność w zakresie:

* PKWiU 29.1 Pojazdy samochodowe z wyłączeniem motocykli (działalność w Kompleksie X Podstrefy),

* PKWiU 29.3 Części i akcesoria do pojazdów (działalność w Kompleksie Y Podstrefy).

Warunkiem korzystania z ulg związanych z zezwoleniem jest:

* poniesienie kwalifikowanych wydatków w kwocie co najmniej 171.912.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.;

* zatrudnienie do 31 grudnia 2010 r. 10 nowych pracowników (w zakładzie Spółki zarówno w zakładach prowadzonych w Kompleksie X, jak i Kompleksie Y Podstrefy);

* zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2013 r.

Z protokołu z rokowań wynika dodatkowo, że inwestycja będzie prowadzona na działkach Podstrefy Kompleks nr Y.

Pismem uzupełniającym z dnia 14 grudnia 2010 r. Spółka wyjaśniła, iż prowadzi działalność na obszarze SSE Podstrefa w Kompleksie X i Y. Spółka otrzymała zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE w latach 2005 i 2008. Ostatnie zezwolenie Spółka otrzymała w dniu 6 sierpnia 2010 r. i obejmuje działalność w zakresie:

* PKWiU 29.1 Pojazdy samochodowe z wyłączeniem motocykli dotycząca działalności w Kompleksie X Podstrefy oraz,

* PKWiU 29.3 Części i akcesoria do pojazdów dotycząca działalności w Kompleksie Y Podstrefy.

Inwestycja będzie prowadzona wyłącznie na działkach Podstrefy Kompleks Y.

Spółka prowadzi działalność w Kompleksie X i Y jako jedna Spółka w zakresie prawa handlowego oraz dla celów podatkowych. W związku z tym, dochody uzyskiwane w Kompleksie Y nie są wyodrębnione w zeznaniach podatkowych.

Zapytanie Spółki odnosi się do dochodów, których dotyczy zwolnienie podatkowe uzyskane na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwolnieniem podatkowym objęte będą dochody, jakie Spółka osiągnie z działalności prowadzonej na obszarze Kompleksu Y Podstrefy, czy też wszystkie dochody jakie Spółka osiąga z działalności na obszarze Strefy, tj. zarówno na obszarze Kompleksu X jak i Kompleksu Y Podstrefy. Chodzi o dochody z działalności wymienionej w zezwoleniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody uzyskane z działalności gospodarczej:

* prowadzonej na terenie strefy,

* w ramach zezwolenia; zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej (art. 12 i 16).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami i zezwoleniem z dnia 6 sierpnia 2010 r.:

* zezwoleniem objęta jest produkcja samochodów oraz części i akcesoriów do samochodów, jaką Spółka prowadzi na terenie SSE; działalność ta prowadzona jest na obszarze Kompleksu X - produkcja pojazdów i Kompleksu Y - produkcja części i akcesoriów,

* zwolnieniem objęta jest działalność Spółki prowadzona na terenie SSE zarówno na obszarze Kompleksu X Podstrefy, jak i Kompleksu Y tej Podstrefy chociaż projekt obecny, na który Spółka uzyskała zezwolenie, zlokalizowany jest na obszarze Kompleksu Y Podstrefy; z treści zezwolenia, jak i z treści obowiązujących przepisów nie wynika, że zwolnienie podatkowe zostało ograniczone do dochodów, jakie Spółka osiągnie z działalności na obszarze Kompleksu Y Podstrefy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczącej zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Powyższy przepis określa również limit zwolnienia przysługujący przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż zwolnienie przysługuje do wartości pomocy publicznej dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do jej uzyskania w największej wysokości.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej Podstrefa w Kompleksie X i Y. W dniu 6 sierpnia 2010 r. Spółka otrzymała kolejne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w tej strefie. Warunkiem korzystania z ulg związanych z zezwoleniem jest:

* poniesienie kwalifikowanych wydatków w kwocie co najmniej 171.912.000 zł w terminie do dnia 31.12 2013 r.;

* zatrudnienie do 31 grudnia 2010 r. 10 nowych pracowników (w zakładzie Spółki zarówno w zakładach prowadzonych w Kompleksie X, jak i Kompleksie Y Podstrefy);

* zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2013 r.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja będzie prowadzona wyłącznie na działkach Podstrefy Kompleks Y.

Mając na uwadze powyższe, zwolnieniem podatkowym objęte będą dochody, jakie Spółka osiągnie z działalności określonej w zezwoleniu prowadzonej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej, tj. zarówno na obszarze Kompleksu X, jak i Kompleksu Y Podstrefy po spełnieniu określonych w zezwoleniu warunków, do wartości pomocy publicznej (udzielonej w formie tego zwolnienia) dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do jej uzyskania w największej wysokości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl