ILPB3/423-77/14-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-77/14-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę w Polsce oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce ("Wnioskodawca"). Wnioskodawca jest aktualnie akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"), do której wniósł w 2013 r. wkład niepieniężny w postaci dwóch nieruchomości w zamian za objęcie w niej akcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej spowodowało dla Wnioskodawcy powstanie przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej SKA) nie spowodowało dla Wnioskodawcy powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

SKA jest spółką osobową (art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych; dalej k.s.h.). Zatem zgodnie z art. 8 ust. 1 k.s.h. Spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Pomimo możliwości nabywania praw oraz zaciągania obowiązków, we własnym imieniu, spółka osobowa (a więc również SKA) pozostaje jednak jednostką nieposiadającą osobowości prawnej, co ma również konsekwencje na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 4a pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, według stanu prawnego na moment wniesienia aportu stanowił bowiem, że ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 3c ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

SKA jest spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej. Jest transparentna podatkowo, co oznacza, że z punktu widzenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym podatnikiem nie jest spółka komandytowo-akcyjna, lecz jej poszczególni wspólnicy. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej, ustawodawca wskazał na neutralność tej czynności w podatku dochodowym od osób prawnych (poprzez zwolnienie od tego podatku wkładów do spółek osobowych). Oznacza to więc, iż wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki osobowej nie powoduje przyrostu majątkowego po stronie wnoszącej go osoby (aport ten pozostaje operacją dokonywaną w ramach jednego podatnika podatku dochodowego i nie może stanowić podstawy do ustalania przychodu). W zamian za wniesiony wkład niepieniężny (aport), osoba prawna otrzymuje bowiem jedynie uprawnienia do udziału w zyskach i stratach spółki osobowej oraz prawa związane z prowadzeniem spółki i wpływaniem na jej działalność. One zaś, mimo że istotnie posiadają wartość materialną, nie stanowią ceny nabycia, bowiem wspólnik nabywa całokształt praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu gospodarczym sfinalizowanym w ramach spółki osobowej.

Prezentowane wyżej stanowisko potwierdził Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych, m.in. z 2 października 2013 r. znak ILPB1/415-779/13-2/AMN; z 23 sierpnia 2013 r. znak IBPBI/1/415-522/13/SK; z 23 sierpnia 2013 r. znak IBPBI/1/415-532/13/KB; z 12 sierpnia 2013 r. znak ITPB1/415-561a/13/DP; Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 października 2011 r. (II FSK 834/10) oraz w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z 14 marca 2011 r. (II FPS 8/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz wyroku i uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, tut. Organ informuje, że rozstrzygnięcia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl