ILPB3/423-76/12-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-76/12-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przebudowę układu komunikacyjnego oraz sieci technicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przebudowę układu komunikacyjnego oraz sieci technicznych,

* momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przebudowę układu komunikacyjnego oraz sieci technicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność polegającą na realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W przyszłości głównym przedmiotem działalności Spółki będzie wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Spółka jest podmiotem celowym. W ramach swojej działalności realizuje od 2007 r. projekt budowlany kompleksu budynków handlowo - biurowo - mieszkalnych.

W związku z realizacją powyższej inwestycji, Spółka ponosi wydatki na budowę lub przebudowę dróg wraz z układem komunikacyjnym i oświetleniem drogowym, sieci energetycznych, wodociągowych, teletechnicznych, cieplnych. Powyższe prace prowadzone są na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Przeprowadzenie powyższych inwestycji jest niezbędne w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania centrum handlowo - biurowo - mieszkalnego.

Przebudowa układu drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną dróg publicznych odbywa się zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) oraz umową zawartą pomiędzy Spółką a Gminą X, określającą szczegółowe warunki przebudowy. Przebudowa pozostałych sieci odbywa się na podstawie umów zawartych z poszczególnymi zarządcami sieci.

Powyższe przebudowy realizowane są na koszt Spółki, a prace prowadzone są przez podwykonawcę Spółki. Po zakończeniu prac określonych w umowach, Spółka przekazuje poszczególne sieci przedsiębiorstwom zarządzającym oraz zarządcy drogi. Wszystkie przekazania odbywają się na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych podpisanych przez obydwie strony. Przekazanie infrastruktury drogowej oraz urządzeń z nią związanych odbywa się nieodpłatnie. W przypadku pozostałych sieci, Spółka odzyska część nakładów poniesionych na przebudowę.

Dla celów księgowych koszty budowy kompleksu wraz z przebudową infrastruktury ewidencjonowane są jako koszty produkcji w toku. Po zakończeniu budowy koszty inwestycji będą stanowiły odpowiednio "Zapasy" dla części mieszkalnej oraz "Nieruchomości inwestycyjne" dla części handlowo - biurowej. Koszty przebudowy infrastruktury drogowej i technicznej Spółka pozostawia do czasu przekazania na koncie "Produkcji w toku". Dla celów podatkowych część mieszkalna kompleksu będzie stanowiła "Zapas", część handlowo - biurowa będzie stanowiła środek trwały Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy Spółka powyższe koszty może kwalifikować jako koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

2.

Czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia powyższych wydatków na przebudowę układu komunikacyjnego oraz sieci technicznych do kosztów uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazania nakładów (protokół odbioru) na rzecz poszczególnych zarządców sieci.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 1 czerwca 2012 r. nr ILPB3/423-76/12-2/AO.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na budowę lub przebudowę infrastruktury drogowej i technicznej powinny stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazania inwestycji gminie lub poszczególnym operatorom sieci.

Na podstawie przepisu art. 15 ust. 4-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty pośrednie powinny być potrącalne w dacie ich poniesienia - data ujęcia wydatku w księgach (art. 15 ust. 4e).

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na powyższe przebudowy powinny być potrącane w momencie formalnego przekazania nakładów poszczególnym odbiorcom. Dopiero bowiem w tym momencie można stwierdzić, że koszty te mają charakter definitywny i możliwe jest ich jednoznaczne i prawidłowe rozliczenie dla celów podatkowych. Przekazanie infrastruktury na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego następuje zgodnie z postanowieniami stosownej umowy, po oddaniu tej inwestycji do użytkowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów skarbowych:

1.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-117/11-4/AM z dnia 27 kwietnia 2011 r.;

2.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB5/423-318/10-7/AM oraz IPPB5/423-318/10-12/AM z dnia 19 sierpnia 2010 r.;

3.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPBI/2/423-1345/09/AP z dnia 6 listopada 2009 r.

Zgodnie z zawartymi umowami, Spółka po zakończeniu procesu budowy lub przebudowy sieci zobowiązana jest do ich przekazania odpowiednim przedsiębiorstwom zarządzającym daną siecią.

Z uwagi na fakt, iż Spółka w odniesieniu do infrastruktury technicznej odzyskuje od poszczególnych operatorów część nakładów poniesionych na jej przebudowę uzasadnione jest potrącenie kosztów w momencie podpisania protokołu odbioru poszczególnych sieci. W odniesieniu do sieci, co do których Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia powinny być stosowane podobne zasady. Zgodnie z art. 49 § 2 k.c., osoba lub przedsiębiorca, który poniósł koszt wybudowania urządzeń może żądać od przedsiębiorcy, który przyłączył urządzenie do swojej sieci, aby nabył ich własność za wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Podstawą nabycia przez przedsiębiorcę własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 jest, zgodnie z wyraźnym uregulowaniem zawartym w § 2, umowa zawarta pomiędzy osobą ponoszącą koszty wybudowania tych urządzeń a przedsiębiorcą.

Do czasu zawarcia takiej umowy właścicielem urządzeń pozostaje, także po ich połączeniu z siecią przedsiębiorcy, osoba ponosząca koszty ich wybudowania. Zgodnie z umowami zawartymi przez Spółkę, wybudowane sieci przechodzą na własność przedsiębiorstw w momencie podpisania protokołu odbioru. W odniesieniu do sieci, na które Spółka nie posiada umów o przejęcie, Spółka będzie powoływać się na zapis art. 49 k.c. i żądać przejęcia sieci od poszczególnych dostawców mediów.

W związku z faktem, iż podstawą do przeniesienia władania nad sieciami technicznymi i infrastrukturą drogową stanowi protokół odbioru oraz biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka za część zrealizowanych prac otrzyma zwrot kosztów od operatorów, Spółka stoi na stanowisku, iż koszty poniesione na powyższe zadania inwestycyjne są potrącalne w dacie podpisania protokołu zdawczo - odbiorczego i przekazania ich pod zarząd odpowiedniemu przedsiębiorstwu zapewniającemu dostawy odpowiednich mediów lub gminie w odniesieniu do infrastruktury drogowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestia związana z momentem potrącalności kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w przepisach art. 15 ust. 4-4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W świetle wskazanych przepisów data potrącalności kosztów zależy od charakteru powiązania tych kosztów z przychodem podatkowym.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast art. 15 ust. 4d cyt. ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, w związku z realizacją inwestycji kompleksu budynków handlowo - biurowo - mieszkalnych, ponosi wydatki na budowę lub przebudowę dróg wraz z układem komunikacyjnym i oświetleniem drogowym, sieci energetycznych, wodociągowych, teletechnicznych, cieplnych. Prace te prowadzone są na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Przeprowadzenie powyższych inwestycji jest niezbędne w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania centrum handlowo - biurowo - mieszkalnego. Powyższe przebudowy realizowane są na koszt Wnioskodawcy. Po zakończeniu prac określonych w umowach, Spółka przekazuje poszczególne sieci przedsiębiorstwom zarządzającym oraz zarządcy drogi. Wszystkie przekazania odbywają się na podstawie protokołów zdawczo - odbiorczych podpisanych przez obydwie strony. Przekazanie infrastruktury drogowej oraz urządzeń z nią związanych odbywa się nieodpłatnie. W przypadku pozostałych sieci Spółka odzyska część nakładów poniesionych na przebudowę.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż wydatki poniesione przez Spółkę na budowę lub przebudowę infrastruktury drogowej i technicznej, która następnie jest przekazywana poszczególnym zarządcom tej infrastruktury, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania. Tym samym, przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W sytuacji wskazanej we wniosku stwierdzić należy, iż właściwym momentem dla rozpoznania przez Spółkę kosztów uzyskania przychodów związanych z wydatkami poniesionymi na budowę lub przebudowę infrastruktury drogowej i technicznej jest moment formalnego przekazania inwestycji gminie lub poszczególnym operatorom sieci, tj. moment podpisania protokołów zdawczo - odbiorczych dotyczących przedmiotowej infrastruktury. Dopiero w tym momencie koszty te mają charakter definitywny.

Reasumując, Spółka jest uprawniona do zaliczenia wydatków na przebudowę układu komunikacyjnego oraz sieci technicznych do kosztów uzyskania przychodów w momencie formalnego przekazania poniesionych nakładów (w dacie podpisania protokołów zdawczo - odbiorczych) na rzecz poszczególnych zarządców sieci.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto informuje się, iż w przedmiocie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl