ILPB3/423-654/14-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-654/14-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2014 r. (data wpływu 9 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy działalność opisana we wniosku jest działalnością rolniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy działalność opisana we wniosku jest działalnością rolniczą.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka powstała w roku 2013. Plany rozwojowe firmy przewidują działalność w zakresie chowu bydła opasowego. W tym celu organizowane będą następujące działania:

* zakup cieląt od zewnętrznych dostawców,

* przekazanie zakupionych cieląt do wyselekcjonowanych gospodarstw rolnych lub firm zajmujących się chowem bydła w celu opasu,

* odbiór przekazanych wcześniej sztuk bydła opasowego i ich sprzedaż na cele ubojowe.

W celu prawidłowego chowu bydła opasowego Spółka zawrze z właścicielami gospodarstw rolnych (w tym również z zewnętrznymi firmami) stosowne umowy na usługi intensywnego tuczu hodowlanego. W ramach tych umów podmioty te zgodnie oświadczą, że dostarczone cielęta stanowić będą wyłączną własność Spółki i nie będą mogły być przedmiotem żadnej transakcji handlowej. Ponadto podmioty te zobowiązane będą do świadczenia usługi intensywnego tuczu dostarczonych cielaków, który obejmować będzie chów bydła przez okres co najmniej 3 miesięcy, intensywne karmienie i opiekę nad nim, profilaktykę zdrowotną, zgodnie z przyjętymi normami i zasadami aż do momentu osiągnięcia przez nie wagi nie mniejszej niż 600 kg, a następnie do zwrotnego przekazania bydła zlecającej spółce. Zobowiązani do usługowego prowadzenia chowu udostępnią miejsce pobytu dla zwierząt. Wynagrodzenie za usługowe świadczenie chowu bydła opasowego ustalone będzie jako iloczyn z góry określonej w umowie kwoty i przyrostu masy zwierząt (różnicy wyrażonej w kg wagi ogólnej byków opasowych w momencie odbioru, a wagą ogólną cieląt w momencie dostawy). W ten sposób odchowane bydło stanowić będzie przedmiot sprzedaży dla wnioskującej spółki i jednocześnie jej źródło dochodu. Spółka nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w związku z czym korzystać będzie z zasobów majątkowych i ludzkich właścicieli gospodarstw rolnych oraz zewnętrznych podmiotów gospodarczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowaną działalność w zakresie chowu bydła opasowego, prowadzoną na opisanych zasadach, można potraktować jako działalność rolniczą, zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, za działalność rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 uznaje się między innymi działalność polegającą na wytwarzaniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych hodowli lub chowu. Dodatkowo w art. 2 ust. 2 pkt 4 za działalność taką uznano działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej 2 miesiące, licząc od dnia nabycia - w przypadku pozostałych zwierząt. Ponadto ustawa o podatku rolnym w art. 2 ust. 2 definiuje działalność rolniczą jako produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego, fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Należy zauważyć, iż zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o podatku rolnym, nie uzależniają uznania prowadzonej działalności za rolniczą od faktu posiadania gospodarstwa rolnego.

Definicja "chowu" to zapewnienie zwierzętom użytkowym i hodowlanym prawidłowych warunków bytowania i rozwoju, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech. Obejmuje on takie czynności jak karmienie i pielęgnacja, związane z utrzymaniem zwierząt od czasu ich nabycia do czasu uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych.

W związku z powyższym, mając na uwadze zapis art. 2 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym, pragniemy podkreślić, iż planowana działalność w zakresie chowu, prowadzona z własnych zakupów (własny chów), na terenie gospodarstw rolnych należących do usługobiorców odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg chowu, cechująca się okresem przetrzymywania zakupionych zwierząt dłuższym niż 2 miesiące, spełniać będzie definicję działalności rolniczej.

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z zapisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody, które Spółka osiągnie z chowu bydła opasowego, nie będą podlegały przepisom tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Definicja działalności rolniczej - dla potrzeb ww. ustawy - została zawarta w art. 2 ust. 2. W myśl tej definicji, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc w przypadku roślin,

2.

16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

W myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie "związane") z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 5 cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy. Natomiast jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji (art. 2 ust. 6).

Załącznik ten, tj. tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Jednakże w przypadku wcześniejszego zakupu zwierząt w celu chowu, jeżeli okres ich przetrzymywania, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie krótszy niż dwa miesiące, licząc od dnia ich nabycia, w związku z art. 2 ust. 2 cytowanej ustawy przychody z ich sprzedaży nie będą stanowiły przychodów z działalności rolniczej, a zatem dochód z tej działalności stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika, że plany rozwojowe Spółki przewidują działalność w zakresie chowu bydła opasowego. W tym celu organizowane będą następujące działania:

* zakup cieląt od zewnętrznych dostawców,

* przekazanie zakupionych cieląt do wyselekcjonowanych gospodarstw rolnych lub firm zajmujących się chowem bydła w celu opasu,

* odbiór przekazanych wcześniej sztuk bydła opasowego i ich sprzedaż na cele ubojowe.

W celu prawidłowego chowu bydła opasowego Spółka zawrze z właścicielami gospodarstw rolnych (w tym również z zewnętrznymi firmami) stosowne umowy na usługi intensywnego tuczu hodowlanego. W ramach tych umów podmioty te zgodnie oświadczą, że dostarczone cielęta stanowić będą wyłączną własność Spółki i nie będą mogły być przedmiotem żadnej transakcji handlowej. Ponadto podmioty te zobowiązane będą do świadczenia usługi intensywnego tuczu dostarczonych cielaków, który obejmować będzie chów bydła przez okres co najmniej 3 miesięcy, intensywne karmienie i opiekę nad nim, profilaktykę zdrowotną, zgodnie z przyjętymi normami i zasadami aż do momentu osiągnięcia przez nie wagi nie mniejszej niż 600 kg, a następnie do zwrotnego przekazania bydła zlecającej spółce. Zobowiązani do usługowego prowadzenia chowu udostępnią miejsce pobytu dla zwierząt.

W tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w poz. 14 lit. c wskazana została hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym: bydło rzeźne - powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów).

Zatem działem specjalnym produkcji rolnej nie jest chów bydła opasowego, bowiem ww. tabela, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej wyłącza chów bydła opasowego z działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, iż chów bydła opasowego jest działalnością rolniczą i przychody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie dotyczy to jednakże sytuacji, w których okresy przetrzymywania zakupionych cielaków, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą mniej niż 2 miesiące licząc od dnia nabycia. W takim przypadku działalność ta będzie stanowiła pozarolniczą działalność gospodarczą i przychody osiągane z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, skoro okres przetrzymywania zakupionych zwierząt, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, wynosić będzie co najmniej 2 miesiące to planowana przez Spółkę działalność w zakresie chowu bydła opasowego stanowić będzie działalność rolniczą i przychody z niej uzyskane nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl