ILPB3/423-605/10-3/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-605/10-3/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwiększenia wartości początkowej środka trwałego o podatek od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa niniejszym przedstawia następujący stan faktyczny i zwraca się o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze zakupu.

Spółdzielnia zleciła firmie zewnętrznej wykonanie placu zabaw (odrębny środek trwały) na spółdzielczym osiedlu mieszkaniowym.

Po wykonaniu usługi, firma wystawi Spółdzielni fakturę z 22% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy nieodliczony podatek od towarów i usług w całości zwiększy wartość nowego środka trwałego (placu zabaw).

Zdaniem Wnioskodawcy, wybudowany plac zabaw (odrębny środek trwały) związany będzie z czynnościami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że czynności wykonywane na rzecz osób zajmujących lokale mieszkalne są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, na bazie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółdzielnia nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu.

Zatem nieodliczony podatek w całości zwiększy wartość nowego środka trwałego, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Natomiast, art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia, cenę ich nabycia.

Regulacja art. 16g ust. 3 stanowi, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów, podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej (...).

Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności wskazują, iż Spółdzielnia zleciła firmie zewnętrznej wykonanie placu zabaw, który stanowi odrębny środek trwały. Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy plac zabaw związany będzie z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, ze względu na fakt, iż są wykonywane na rzecz osób zajmujących lokale mieszkalne.

Wskazane wyżej, obowiązujące przepisy regulują wprost szczególne sytuacje, w których podatnik ma prawo zaliczyć podatek od towarów i usług do kosztów podatkowych, czy to zgodnie z art. 15 ust. 1 czy poprzez odpisy amortyzacyjne (zwiększając wartość początkową środków trwałych).

Reasumując, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia ma prawo zwiększyć wartość początkową nabytego środka trwałego o nieodliczony podatek od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie zauważyć, iż we własnym stanowisku na stronie 4 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca błędnie powołał ".... art. 16 ust. 1 pkt 45...", podczas gdy definicję wartości początkowej w razie odpłatnego nabycia składnika majątku reguluje art. 16g ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ uznał to za oczywistą omyłkę mniemającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane postanowienie nr ILPP1/443-754/10-3/AK w dniu 12 października 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl