ILPB3/423-597/11-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-597/11-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Międzygminnego przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek Międzygminny powstał na mocy art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadania własnego gmin - utrzymania czystości i gospodarowania odpadami w gminach zrzeszonych w Związku. Zadania Związku zlecone przez gminy określone zostały w § 6 Statutu Związku. W skład Związku wchodzi obecnie X gmin - uczestników Związku.

Związek posiada nieruchomość gruntową, której część wydzierżawił pod budowę centrum zagospodarowania odpadów. Obecnie centrum to prowadzi już swoją działalność - zagospodarowanie odpadów komunalnych - zgodnie Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, uchwalonym przez Sejmik Województwa.

Dochodami Związku są wpływy z tytułu:

* składek członkowskich gmin zrzeszonych w Związku,

* odsetek od środków na rachunku bankowym i na lokatach bankowych,

* zwrot części podatku rolnego i od nieruchomości za grunty, za które Związek płaci podatki, a dzierżawca tych gruntów zwraca koszty podatków za tę część gruntów, którą dzierżawi.

Dochody Związku przeznacza się na wykonywanie zadań, dla jakich Związek został utworzony, m.in. na utrzymanie biura Związku, zapłatę wynagrodzeń pracownikom zatrudnionym w Związku, wspomniane powyżej podatki lokalne, najem pomieszczenia - siedziby Związku oraz na wydatki związane już bezpośrednio z gospodarką odpadami w gminach zrzeszonych w Związku.

Bez kosztów utrzymania biura Związku, kosztów wynagrodzeń pracowników, kosztów najmu pomieszczenia biurowego Związek nie mógłby wykonywać swoich zadań, dla jakich został utworzony.

Innej działalności, poza statutową nie prowadzi się w Związku.

W piśmie uzupełniającym z dnia 9 marca 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny o poniższe informacje.

Związek jest właścicielem gruntów w P. Z tego tytułu ponosi wydatki na podatek rolny. Część tych gruntów wydzierżawił spółce, która wybudowała na tym terenie zakład zagospodarowania odpadów (umowa dzierżawy z dnia 20 maja 2008 r.). Do czasu "odrolnienia" Związek proporcjonalnie (na mocy umowy dzierżawy) obciążał Spółkę częścią podatku rolnego, stąd po Stronie dochodów Związku były dochody z tytułu zwrotu części podatku rolnego od dzierżawcy gruntów. Pozostałą część podatku rolnego Związek płacił z własnego budżetu.

Po "odrolnieniu" części gruntów i wybudowaniu na nich zakładu zagospodarowania odpadów przez spółkę, Związek płaci podatek od nieruchomości za powstałe budynki. Podmiotem eksploatującym budynki i urządzenia jest Spółka, ale Związek jako właściciel gruntów obowiązany jest do składania do organu podatkowego właściwego ze względu na położenie gruntów deklaracji na podatek od nieruchomości. Zatem Związek płaci podatek od nieruchomości za budynki na swoim gruncie, ale na mocy umowy dzierżawy dzierżawca gruntów zwraca do Związku całość zapłaconego podatku od nieruchomości. Stąd po stronie wydatków Związek ma podatek od nieruchomości, natomiast po stronie dochodów - zwrot podatku od nieruchomości od dzierżawcy gruntów w jednakowych kwotach. Stąd jedynym podatkiem lokalnym, który nie zostaje Związkowi zwrócony jest podatek rolny, w całości płacony z budżetu Związku (po odrolnieniu, natomiast przed odrolnieniem była to część podatku rolnego, za część gruntów, które nie były dzierżawione spółce).

Wydatki bezpośrednio związane z gospodarką odpadami w gminach zrzeszonych w Związku to m.in. opracowanie projektów rekultywacji składowisk odpadów w tychże gminach, badanie morfologii strumienia odpadów, wydatki na przygotowanie inwestycji pn. budowa Centrum Zagospodarowania Odpadów, program do ewidencji odpadów powstających na terenie Związku oraz - jak już wspomniano we wniosku pierwotnym - wszystkie inne wydatki niezbędne do tego, aby Związek mógł funkcjonować i wypełniać swoje zadania statutowe oraz wynikające z przepisów ogólnych. Innej działalności poza statutową, Związek nie prowadzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody Związku, wymienione w poz. 68 wniosku (tekst jedn.: w opisie stanu faktycznego) korzystają w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu przytoczonego w poz. 61 (tekst jedn.: art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), jeśli w całości przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem zadań dla jakich Związek utworzono, a więc zadań własnych gmin realizowanych wspólnie przez Związek.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Związku przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Związku związanych z realizacją zadań publicznych gmin zrzeszonych w Związku, niezależnie od źródła powstania dochodu, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Związek ponosi wydatki na utrzymanie biura, wypłatę wynagrodzeń pracownikom, zapłatę podatków lokalnych za posiadane grunty oraz wydatki na gospodarowanie odpadami w gminach - członkach Związku. Bez wydatków m.in. na utrzymanie biura, zapłatę wynagrodzeń itp. Związek nie mógłby wykonywać zadań bezpośrednio związanych z gospodarowaniem odpadami w gminach, czyli zadań własnych gmin określonych w przepisach prawa (m.in. w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, ustawie o odpadach, ustawie o samorządzie gminnym, ustawie o gospodarce komunalnej).

Zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy, że te wydatki są ściśle związane z realizacją zadań publicznych gmin, a takie wydatki są wydatkami przeznaczonymi na rzecz gmin tworzących Związek, a co za tym idzie - dochody Związku przeznaczone są dla tych jednostek. Poza tym art. 73a ustawy o samorządzie gminnym mówi, że do gospodarki finansowej Związku stosuje się przepisy takie same jak do gmin, zatem logicznym wydaje się twierdzenie, że regulację tę należy rozciągnąć na kwestię podatków od osób prawnych - jako istotny element gospodarki finansowej (zarówno gminy jak i Związku). Per analogia - skoro gmina ponosi wydatki na działanie Urzędu Gminy (organu pomocniczego, a niezbędnego dla realizacji zadań publicznych) utrzymując przedmiotowe zwolnienie od podatku, to i Związkowi przysługuje takie prawo w odniesieniu do wydatków na funkcjonowanie Biura Związku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

Z kolei, w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Tak więc świetle przytoczonych przepisów działalność związku międzygminnego, który zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną, jest w istocie realizacją zadań gmin tworzących ten związek.

Należy przy tym wskazać, że związki międzygminne powstają z reguły, gdy z uwagi na charakter zadania publicznego wymagane jest współdziałanie z innymi gminami albo w celu sprawnego zapewnienia realizacji zadania, albo w celu optymalizacji kosztów realizacji zadań. Koszty ogólne działania związku, czy też w ogóle wydatki związku związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie więc są pośrednio lub nawet bezpośrednio wydatkami przeznaczonymi na rzecz gmin tworzących dany związek międzygminny.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z kolei, art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego - w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Treść art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy wskazuje natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b powyższej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W świetle powyższego wywieść więc należy, że wydatki związku międzygminnego związane z realizacją zadań publicznych gmin w istocie są wydatkami gmin tworzących związek. Nie są natomiast zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które nie są związane z realizacją tych zadań (są przeznaczane na inne cele).

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, iż Związek ponosi wydatki na: utrzymanie biura Związku, zapłatę wynagrodzeń pracownikom zatrudnionym w Związku, podatki lokalne, najem pomieszczenia (siedziby Związku) oraz wydatki związane bezpośrednio z gospodarką odpadami w gminach zrzeszonych w Związku, do których zalicza m.in. opracowanie projektów rekultywacji składowisk odpadów w tychże gminach, badanie morfologii strumienia odpadów, wydatki na przygotowanie inwestycji pn. budowa Centrum Zagospodarowania Odpadów, program do ewidencji odpadów powstających na terenie Związku.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że Związek poza działalnością statutową nie prowadzi innej działalności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika ponadto, iż przedmiotowe wydatki (koszty) ponoszone są przez Wnioskodawcę w celu wykonywania zadań własnych gmin, dla których Związek został utworzony.

Mając zatem na uwadze powyższe, uznać należy, że jeżeli wydatki (koszty) związku międzygminnego wiążą się z realizacją zadań publicznych gmin, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl