ILPB3/423-588/10-4/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-588/10-4/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujawnienia w deklaracji CIT-8 zwrotu dotacji otrzymanej w roku poprzednim - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ujawnienia w deklaracji CIT-8 zwrotu dotacji otrzymanej w roku poprzednim,

* obowiązku dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną a niewydatkowaną dotacją w 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2008 Spółka zawarła z Ministrem Gospodarki umowę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego, polegającego na udzieleniu Spółce pomocy publicznej w formie dotacji celowej na utworzenie nowych miejsc pracy w łącznej kwocie 982.000 zł.

Celem programu jest rozwój gospodarczy oraz zwiększanie zatrudnienia w regionie poprzez wsparcie finansowe udzielone na utworzenie centrum usług. W związku z realizowanym projektem Spółka zobowiązała się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 3.607.238 zł oraz zadeklarowała utworzenie i utrzymanie 280 nowych miejsc pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia utworzenia, z czego dwuletnie koszty zatrudnienia 280 pracowników kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną. Kosztami kwalifikowanymi do pokrycia ze środków pomocy publicznej są dwuletnie koszty pracy brutto zatrudnionych pracowników powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne. Nakłady inwestycyjne poniesione na zakup infrastruktury technicznej i sprzętu biurowego zostały poniesione przez Spółkę jeszcze, przed otrzymaniem pierwszej transzy dotacji. Natomiast liczba nowo utworzonych miejsc pracy na poziomie 280 pracowników nie została do chwili obecnej zrealizowana. Spółka aneksowała umowę w grudniu 2009 r. wydłużając czas realizacji inwestycji do końca roku 2012.

Zgodnie z umową, kwota dotacji ma być wypłacana w rocznych ratach w kolejnych latach realizacji inwestycji. W grudniu 2008 r. Spółka otrzymała 887 tys. zł W 2009 r. okazało się, że kwota dotacji była zbyt wysoka w stosunku do liczby utworzonych nowych miejsc pracy i Spółka musiała zwrócić część dotacji w kwocie około 252 tys. zł.

Kwota otrzymanej dotacji nie została przekazana bezpośrednio na sfinansowanie konkretnych kosztów pracy poniesionych przez Spółkę.

W przyszłości może się okazać, że Spółka z powodu zbyt niskiej ilości utworzonych nowych miejsc pracy nie będzie w stanie spełnić wymogów określonych w umowie o przyznanie dotacji. Niespełnienie wymogów skutkować będzie zwrotem całej otrzymanej kwoty dotacji. Zgodnie z umową zawartą z Ministrem Gospodarki, jeżeli na dzień realizacji inwestycji nie zostanie spełniony warunek poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości określonej w umowie lub utworzenia i utrzymania liczby stanowisk miejsc pracy określonych w umowie, Spółka będzie zobowiązana do zwrotu całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

Do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia, przez Ministerstwo Gospodarki, przyznania bądź zwrotu dotacji Spółka postanowiła:

* wszystkie wydatki i koszty pokrywać ze środków obrotowych gromadzonych na rachunku bieżącym prowadzonym w X.,

* utworzyć w 2010 r. odrębne konto bankowe i wpłacić na nie całą otrzymaną kwotę dotacji.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazuje:

1.

Zgodnie z umową oraz aneksem, Minister Gospodarki zobowiązał się do dokonania dofinansowania inwestycji w formie dotacji celowej, ze środków budżetowych państwa, będących w jego dyspozycji w latach 2008 - 2011. W oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), otrzymana dotacja jest wolna od podatku dochodowego.

2.

Spółka nie wykazała dotacji w deklaracji CIT-8 za 2008 rok. Spółka zamierza sporządzić korektę deklaracji za 2008 r., w której ujawni otrzymaną dotację jako przychód zwolniony.

3.

Przyznana Spółce dotacja ma na celu tworzenie i utrzymanie miejsc pracy i dotyczy wydatków na wynagrodzenia pracowników.

4.

Dotacja została przyznana na sfinansowanie dwuletnich kosztów pracy, tj. wynagrodzeń. Spółka zamierza pokryć z dotacji wydatki, które poniesie dopiero w latach 2011 - 2012, kiedy będzie pewna realizacji inwestycji, co w praktyce będzie oznaczać pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ostatnich dwóch latach realizacji inwestycji. Otrzymaną dotację Spółka wpłaciła na rachunek bankowy i wykazała w bilansie jako zobowiązanie, jako że w momencie otrzymania dofinansowania nie jest w stanie wykluczyć obowiązku zwrotu dotacji. W 2010 r. Spółka utworzyła odrębny rachunek bankowy, na który przelała wszystkie środki otrzymane z dotacji.

5.

W odpowiedzi na pytanie należy odnieść się do pkt 4. W świetle powyższego, Spółka nie poniosła żadnych wydatków sfinansowanych z dotacji, a co za tym idzie nie zaliczyła ich do kosztów uzyskania przychodów. Spółka zamierza pokryć wydatki z dotacji, które poniesie w roku, kiedy będzie pewna, iż warunki ostatecznego przyznania dotacji będą możliwe do spełnienia.

6.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w dniu 24 kwietnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 90/2008 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowane przez Sp z o.o. Zgodnie z uchwałą, program wieloletni będzie realizowany przez Ministra Gospodarki jako pomoc publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Jak należy ujawnić w deklaracji CIT-8 zwrot dotacji otrzymanej w roku poprzednim.

2.

Czy otrzymana dotacja wpłacona na rachunek bankowy Spółki w roku 2008 i następnie przekazana na wydzielone konto w roku 2010, gdzie do czasu ostatecznego rozliczenia i przyznania dotacji nie zostanie wydatkowana, powoduje obowiązek, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60 z późn. zm.), dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako kosztów niestanowiących uzyskanie przychodu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie w zakresie ujawnienia w deklaracji CIT-8 zwrotu dotacji otrzymanej w roku poprzednim. Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego obowiązku dokonania korekty wydatków w latach 2008, 2009 i 2010, jako wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną a niewydatkowaną dotacją w 2008 r. został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 6 października 2010 r. nr ILPB3/423-588/10-5/GC.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, natomiast art. 17 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy mówi, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. W związku z brzmieniem powołanych przepisów, otrzymana przez Spółkę dotacja stanowiła dla Spółki przychód w dacie jego otrzymania (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 przychód ten jednocześnie korzystał ze zwolnienia.

W związku z powyższym, otrzymaną dotację w wysokości 877 tys. zł należy wykazać w 2008 r. w deklaracji CIT-8 oraz załączniku CIT-8/O. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2008, w listopadzie 2009 r. Spółka zwróciła cześć dotacji w kwocie 252 tys. zł i na podstawie art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości, ujęła tę zwróconą dotację w księgach za 2009 rok. W tej sytuacji, Spółka stoi na stanowisku, że zwrócone dofinansowanie spowoduje obowiązek korekty przychodu zwolnionego w deklaracji CIT-8 za 2009 rok. Zmniejszenia przychodu należy dokonać w bieżącym okresie rozliczeniowym. Nie jest zasadne dokonywanie korekty wstecz, a więc za okres, w którym jednostka otrzymała pierwotne dofinansowanie, ponieważ na tamten moment, Spółka nie miała wiedzy, że dotacja będzie zwrócona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Wskazane regulacje jako zasadę przyjmują, że przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Regułą zatem jest, że przychody ustalane są na zasadzie kasowej, co oznacza, że przychodem podatkowym są wartości faktycznie otrzymane.

Regulacja art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Natomiast, u beneficjentów środków pomocowych uzyskiwane przychody pochodzące z dotacji rozwojowych i celowych z budżetu państwa albo z budżetów samorządowych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ze stanu faktycznego wynika, że 2008 r. Spółka podpisała umowę z Ministrem Gospodarki w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2008 - 2011. Umowa dotyczy udzielenia Spółce pomocy publicznej w formie dotacji celowej, na utworzenie nowych miejsc pracy. Celem programu jest rozwój gospodarczy oraz zwiększanie zatrudnienia w regionie poprzez wsparcie finansowe udzielone na utworzenie centrum usług.

Spółka zobowiązała się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 3.607.238 zł oraz zadeklarowała utworzenie i utrzymanie 280 nowych miejsc pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia utworzenia, z czego dwuletnie koszty zatrudnienia 280 pracowników kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną. Jednak liczba nowo utworzonych miejsc pracy na poziomie 280 pracowników nie została do chwili obecnej zrealizowana. Wobec tego, w grudniu 2009 r. zawarto aneks do umowy, z którego wynika iż czas realizacji inwestycji został wydłużony do końca 2012 r.

Odnosząc powyższe przepisy do opisanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż środki, które Spółka (beneficjent) otrzyma w formie dotacji celowej z budżetu państwa, na tworzenie i utrzymanie miejsc pracy (wydatków na wynagrodzenia pracowników) - podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Skoro tak, to Spółka winna wykazać otrzymane środki w zeznaniu podatkowym CIT-8 za 2008 rok i jako dochody zwolnione w informacji CIT-8/O. Środki nie wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem w danym roku podatkowym winny być wykazane w latach następnych w części F.2 ww. informacji.

W myśl art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Natomiast § 2 ww. przepisu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Powyższy przepis zatem uprawnia Spółkę do dokonania korekty zeznania za 2008 rok.

Obowiązek zwrotu środków podlegających zwolnieniu z opodatkowania skutkować będzie zwiększeniem kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Fakt dokonania korekty, w dacie zwrotu dotacji, nie oznacza zmiany momentu powstania przychodu (dochodu) z tytułu otrzymania dotacji. Wobec tego, zwrot dotacji uprzednio zaliczonych do przychodów (dochodów) podatkowych powinien powodować korektę tych przychodów (dochodów) za okres, w którym były one uprzednio wykazane jako otrzymane.

Równocześnie powinno być dokonane odpowiednie zmniejszenie dochodów wolnych w podatku dochodowym (CIT-8/O).

Wobec wyjaśnienia Wnioskodawcy, iż nie poniósł żadnych wydatków sfinansowanych z dotacji, korekta dotyczyć powinna wyłącznie przychodów i dochodów zwolnionych od podatku dochodowego.

Reasumując, zwrot otrzymanej dotacji należy ujawnić w skorygowanym zeznaniu podatkowym za ten rok podatkowy, w którym Spółka dotację otrzymała.

Należy jednocześnie zauważyć, iż we własnym zawartym stanowisku dotyczącym pytania nr 1 Wnioskodawca błędnie powołał ".... art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14,...", podczas gdy powinno być ".... art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14,...".Organ uznał to za oczywistą omyłkę mniemającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl