ILPB3/423-526/12-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-526/12-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Socjalnej przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Socjalna została zarejestrowana w KRS w dniu 28 października 2011 r. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych.

Każdy z pięciu członków Spółdzielni otrzymał podstawowe wsparcie pomostowe oraz dotację inwestycyjną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

Każdy z członków, zgodnie ze statutem, wniósł wkłady członkowskie w wysokości 30 zł, który stanowi fundusz zasobowy. Każdy z członków Spółdzielni zawarł umowę jako osoba fizyczna, w ramach której otrzymał wsparcie pomostowe i dotację inwestycyjną. Środki te zostały przelane na konta osobiste członków Spółdzielni, a następnie na konto Spółdzielni. Środki przyznane członkom Spółdzielni w ramach wsparcia finansowego i dotacji inwestycyjnej w całości zostały wydatkowane na realizację projektu w ramach Spółdzielni Socjalnej. Członkowie Spółdzielni są pracownikami w ramach umów o pracę.

Kwota wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej, zgodnie ze statutem Spółdzielni, nie stanowi wkładu członkowskiego.

Poszczególne kwoty od zakupów materiałów oraz odpisów amortyzacyjnych środków trwałych nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wartości netto. Jednocześnie kwoty te były przychodem w wartości brutto, zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy. Spółdzielnia Socjalna od 1 grudnia 2011 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarówno wsparcie pomostowe, jak i dotacja inwestycyjna udzielane są i rozliczane w kwotach brutto. Jako czynny podatnik podatku VAT Spółdzielnia Socjalna korzysta z odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów objętych dofinansowaniem.

Każdy z członków Spółdzielni Socjalnej rozliczając dotację unijną podpisał oświadczenie, iż zobowiązuje się do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pismem z dnia 6 marca 2013 r. Spółdzielnia Socjalna doprecyzowała, iż kwota odpowiadająca naliczonemu podatkowi od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych została wydatkowana na cele prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielni. Natomiast wydatki te będą stanowiły koszt uzyskania przychodów Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odliczony - w deklaracji VAT-7 - naliczony podatek od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych (zwrócona kwota brutto) stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczony - w deklaracji VAT-7 - naliczony podatek od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedmiocie sprawy, Wnioskodawcą jest Spółdzielnia Socjalna, której członkami są osoby fizyczne. Członkowie Spółdzielni otrzymali podstawowe wsparcie pomostowe oraz dotację inwestycyjną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Każdy z członków Spółdzielni zawarł umowę jako osoba fizyczna, w ramach której otrzymał wsparcie pomostowe i dotację inwestycyjną. Środki te zostały przelane na konta osobiste członków Spółdzielni, a następnie na konto Spółdzielni. Środki przyznane członkom Spółdzielni w ramach wsparcia finansowego i dotacji inwestycyjnej w całości zostały wydatkowane na realizację projektu w ramach Spółdzielni Socjalnej. Spółdzielnia Socjalna wskazała ponadto, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarówno wsparcie pomostowe, jak i dotacja inwestycyjna udzielane są i rozliczane w kwotach brutto. Jako czynny podatnik podatku VAT spółdzielnia socjalna korzysta z odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów objętych dofinansowaniem. Każdy z członków spółdzielni socjalnej rozliczając dotację unijną podpisał oświadczenie, iż zobowiązuje się do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W tak przedstawionym stanie faktycznym, wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy rozstrzygnięcia, czy odliczony - w deklaracji VAT-7 - naliczony podatek od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych (zwrócona kwota brutto) stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ w niniejszej interpretacji indywidualnej nie odniósł się do kwestii zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych przez osoby fizyczne w ramach wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnych, a następnie przekazanych Spółdzielni Socjalnej. Przedmiotem wniosku nie jest bowiem ustalenie, czy środki finansowe, które Spółdzielnia otrzymała od swoich członków w ramach wskazanego w opisie sprawy Programu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami; w obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi podatnik może rozporządzać jak właściciel.

Otrzymane przez Spółdzielnię Socjalną środki pieniężne z tytułu odliczonego podatku od towarów i usług stanowią przychód podatkowy Spółdzielni w dacie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera również w art. 17 ust. 1 katalog dochodów wolnych od podatku.

Należy zauważyć, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, powyższa zasada znajduje swoje zastosowanie w szczególności w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego statuujących zwolnienia podatkowe, stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 omawianej ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, iż środki pieniężne uzyskane z tytułu odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych, przekazane Spółdzielni przez Jej członków, wydatkowane na cele prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielni nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z literalnego brzmienia tego przepisu zwolnione z opodatkowania są wyłącznie środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Należy więc wskazać, iż art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy "uczestnika projektu", tymczasem Spółdzielnia otrzymując przeznaczone przez członków środki uzyskane w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT nie jest uczestnikiem projektu. Uczestnikami projektu są bowiem osoby fizyczne - członkowie Spółdzielni.

Spółdzielnia nie może zatem korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie spełnia warunków określonych w tym przepisie. W konsekwencji, analizowana sytuacja nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nie można tym samym zgodzić się z Wnioskodawcą, że odliczony - w deklaracji VAT-7 - naliczony podatek od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych stanowi "przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż środki pieniężne przekazane Spółdzielni Socjalnej przez Jej członków uzyskane z tytułu zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów pokrytych ze środków unijnych stanowią przychód podatkowy dla Spółdzielni, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl