ILPB3/423-519/09-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-519/09-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z wydatkami na reprezentację z tytułu nabycia usług gastronomicznych i hotelowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z wydatkami na reprezentację z tytułu nabycia usług gastronomicznych i hotelowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka ponosi koszty nabycia usług gastronomicznych i hotelowych. Wydatki te związane są z organizacją spotkań pracowników Spółki z kontrahentami (na przykład organizacja spotkań i wyjazdów biznesowych z kontrahentami; organizacja poczęstunku dla kontrahentów, spotkania biznesowe w restauracjach; podejmowanie delegacji kontrahentów; spotkania integracyjne z kontrahentami itp.). Podatek od towarów i usług naliczony w związku z nabyciem tych usług nie jest przez Spółkę odliczany zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek od towarów i usług naliczony na nabyciu usług gastronomicznych i hotelowych, który nie podlega odliczeniu przez Spółkę, jest dla Wnioskodawcy kosztem uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług naliczony na nabyciu usług gastronomicznych i hotelowych, który nie podlega odliczeniu przez Spółkę, stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca wymienił koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych jako koszty, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 tej ustawy, kosztem uzyskania przychodu, co do zasady, nie jest podatek od towarów i usług. Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie, podatek od towarów i usług jest kosztem uzyskania przychodów w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, występuje brak prawa do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego. W związku tym, Spółka nie odlicza od należnego podatku od towarów i usług podatku naliczonego na nabyciu omawianych usług gastronomicznych i hotelowych. Tym samym jednak, zdaniem Spółki, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie, Spółce przysługuje prawo do zaliczenia podatku od towarów i usług naliczonego na zakupie usług gastronomicznych i hotelowych, do kosztów uzyskania przychodu.

Swoje stanowisko Spółka uzasadnia następująco.

Po pierwsze należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla zaliczenia danej pozycji do kosztów uzyskania przychodu, konieczne jest poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Analizowane wydatki na usługi gastronomiczne i hotelowe ponoszone są w związku z organizacją spotkań z kontrahentami, które to spotkania służą działalności Spółki jako element zwyczajowej praktyki biznesowej.

Tym samym, co do zasady, zdaniem Spółki, spełniony jest warunek związku danego kosztu z przychodami Spółki.

Jak wspomniano powyżej, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, koszty reprezentacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Przedmiotowe koszty nabycia usług gastronomicznych i hotelowych związanych z organizacją spotkań z kontrahentami, są przez Spółkę uznawane za koszty reprezentacji i niezaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka uważa jednak, że podatek od towarów i usług naliczony przy nabyciu usług gastronomicznych i hotelowych może być kosztem uzyskania przychodu, mimo iż sama kwota netto kosztu nie może być zaliczona przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów, o ile tylko spełniona jest ogólna przesłanka z art. 15 ust. 1.

Zdaniem Spółki, takie podejście uzasadnia konstrukcja art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym odrębnie traktowane są koszty reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 powyższej ustawy), a odrębnie koszty podatku od towarów i usług naliczonego w przypadkach, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ww. ustawy).

Nawet jeżeli uznać, że regulacja dotycząca zakazu zaliczania kosztów reprezentacji do kosztów uzyskania przychodów obejmuje podatek od towarów i usług, to na mocy kolejnego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie), Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu nieodliczonego podatku VAT.

Reasumując, podatek VAT naliczony na kosztach nabycia usług przez Spółkę stanowi koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka zwraca uwagę, że stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku zostało wielokrotnie potwierdzone przez władze skarbowe w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego. W tym zakresie Spółka wskazuje między innymi na następujące interpretacje:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 2009 r. sygn. ILPB3/423-96/09-6/MC, zgodnie z którą "jeżeli Spółce nie przysługiwało obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług (...), Spółka była uprawniona (...) uznać za koszt uzyskania przychodu kwotę niepotrąconego podatku naliczonego od towarów i usług związanego z wydatkami poniesionymi na cele reprezentacji Spółki",

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 marca 2009 r. sygn. ILPB3/423-8/09-3/JG, zgodnie z którą "Spółka może (...) uznać za koszt uzyskania przychodów podatek naliczony od towarów i usług zawarty w fakturach dotyczących wydatków na reprezentację z tytułu zakupu usług noclegowych i gastronomicznych".

Podobne stanowisko zostało wyrażone w szeregu innych interpretacji, w tym na przykład:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 lutego 2009 r. sygn. ILPB3/423-802/08-6/MC,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 czerwca 2008 r. sygn. ITPB3/423-182/08/MK,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 maja 2008 r. sygn. ITPB3/423-101a/08/MK,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lutego 2008 r. sygn. IBPB3/423-317/07/AP.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż podatek od towarów i usług naliczony na nabyciu usług gastronomicznych i hotelowych, który nie podlega odliczeniu przez Spółkę, stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego została wydana odrębna interpretacja w dniu 30 września 2009 r. nr ILPB3/423-519/09-3/JG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl