ILPB3/423-513/08-2/HS - Zakup oprogramowania i inne koszty jako wydatki związane z nabyciem nowej technologii.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-513/08-2/HS Zakup oprogramowania i inne koszty jako wydatki związane z nabyciem nowej technologii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 20 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

*

odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii,

*

płatności dokonanych przez Spółkę w 2007 r. na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W r. 2007 Spółka rozpoczęła wdrażanie systemu klasy ERP do zarządzania firmą, tj. systemu (...). Zakończenie wdrożenia, uruchomienie systemu i przyjęcie oprogramowania na środki trwałe miało miejsce w 2008 r. Poza wydatkami związanymi z nabyciem przedmiotowego oprogramowania, Spółka poniosła także koszty związane z wdrożeniem systemu. Stanowią one, łącznie z wydatkami poniesionymi na zakup oprogramowania, wartość początkową systemu.

Początek wdrożenia programu oraz sprzedaż oprogramowania była realizowana w r. 2007 przez jedną firmę wdrożeniową. Następnie pod koniec r. 2007 efekty wstępnych prac wdrożeniowych przejęte zostały przez inna firmę wdrożeniową, która zakończyła proces wdrożenia w 2008 r.

Spółka informuje, że posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającą, że projekt spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Ponadto Spółka informuje, że jest jednostką zatrudniającą więcej niż 250 osób, czyli nie jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce przysługuje prawo wynikające z przepisu art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. prawo do odliczenia związanego z nabyciem nowej technologii w wysokości 30% wydatków oraz czy kwota wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii dotyczy zakupu oprogramowania czy też wszystkich kosztów związanych z nabyciem nowej technologii (zakup oprogramowania plus koszty wdrożenia)...

2.

Czy płatności, które Spółka dokonała w 2007 r. mogą być potraktowane jako zaliczka na zakup oprogramowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Definicja pojęcia nowe technologie zawarta została w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia, zgodnie z art. 18b ust. 4 ww. ustawy, jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w r. następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w r. jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy).

W 2007 r. Spółka uregulowała zobowiązania wobec pierwszej firmy wdrożeniowej wynikające z kosztów oprogramowania oraz początkowych prac wdrożeniowych. W 2008 r. zapłacone zostały zobowiązania wynikające z prac wdrożeniowych zrealizowanych przez drugą firmę wdrożeniową.

W roku 2008 system klasy ERP został przyjęty na środki trwałe. Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej, z której wynika, iż zakupiona wiedza technologiczna spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

W opinii Spółki, spełnione zostały wszystkie przesłanki uprawniające do odliczenia 30% wszystkich wydatków, poniesionych w r. 2007 i 2008, stanowiących wartość początkową nowej technologii od podstawy opodatkowania w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania Nr 1, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Od 1 stycznia 2006 r. wprowadzono kolejną kategorię wydatków pozwalającą pomniejszyć podstawę obliczenia podatku. Stanowią ją wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Przepisy określające zasady dokonywania tych odliczeń, a także regulujące sytuacje, gdy podatnik traci prawo do odliczenia, zostały dodane do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) i na mocy art. 32 tej ustawy weszły w życie od początku nowego roku (1 stycznia 2006 r.). W przepisach tych dokonano zmian z mocą wsteczną (od 1 stycznia 2006 r.) nadając nowe brzmienie ust. 1, 2 i 7 oraz dodając ust. 2a na podstawie art. 3 ustawy z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 723).

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 564, poz. 654 z późn. zm.) - w obowiązującym brzmieniu - od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Natomiast na podstawie art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484). Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy). Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w r. podatkowym lub w r. poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy). Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w r. następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 ustawy). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca r., w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 ustawy). Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 % kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Definicja pojęcia "nowe technologie" nawiązuje w swojej treści do znaczenia tego pojęcia wynikającego z art. 2 pkt 10 ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Nabytą technologię uważa się za nową, gdy jest ona potwierdzona opinią niezależnej jednostki naukowej. Takimi jednostkami w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,

c.

jednostki badawczo-rozwojowe,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

e.

jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej,

f.

Polską Akademię Umiejętności,

g.

inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-f, posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego nadawany na podstawie przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Z regulacji art. 18b wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w r. podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w r. następnym po tym r. Ponadto nie mogą być odliczone wydatki, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wprowadzono również ograniczenie wysokości tego odliczenia do 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowej technologii dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym wprowadzono ją do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w r. następującym po tym r. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość jego dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca r., w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w 2007 r. nabyła oprogramowanie (system (...)) oraz rozpoczęła jego wdrażanie. Prace wdrożeniowe zakończyły się w r. 2008. W tym samym r. nastąpiło jego uruchomienie i wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Na wartość początkową systemu składa się zarówno cena jego nabycia, jak i koszty związane z jego wdrożeniem. Ponadto Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającej, że oprogramowanie to spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii wynikających z ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej (w tym również nowej technologii) - stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 1 w związku z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, w tym także dotyczące jej wdrożenia naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania. Tak ustalona wartość początkowa stanowi podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w r. podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji lub w r. następującym po tym roku.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, należy stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia - na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wydatków poniesionych na nabycie przedmiotowego oprogramowania i jego wdrożenie, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego pytania Nr 2, została wydana odrębna interpretacja w dniu 18 listopada 2008 r. Nr ILPB3/423-513/08-3/HS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl