ILPB3/423-507/12-6/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-507/12-6/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 28 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) oraz pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia przedmiotowego,

* określenia momentu powstania przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, świadczącym wyłącznie usługi medyczne, zwolnione podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.

Od przyszłego roku Wnioskodawca planuje przekształcić się w spółkę prawa handlowego - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zamierza również zająć się prowadzeniem czynności związanych z zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 21 lutego 2013 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, wyjaśniono, iż obecnie Ośrodek funkcjonuje jako podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą - samodzielny zakład opieki zdrowotnej. Gospodaruje przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami. Ośrodek nie jest płatnikiem podatku VAT. Przekształcenie Ośrodka w spółkę kapitałową odbędzie się na zasadach określonych w art. 70-82 ustawy o działalności leczniczej (ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy przychód uzyskany z czynności zarządzania podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

2.

Czy jako spółka z o.o. nadal będziemy korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Uzyskane przychody są przeznaczone na działalność (cele) statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

W momencie wpływu pieniędzy na konto bankowe - jako przedpłata na usługi - kiedy należy odprowadzić podatek dochodowy, jeśli sytuacja ma miejsce na przełomie miesiąca, wpływ pieniędzy w jednym miesiącu, a wykonanie usługi w następnym.

4.

Jeśli świadczymy usługi w jednym miesiącu i w tym samym otrzymujemy przelew bankowy, a rachunek zostanie wystawiony w miesiącu następnym - kiedy należy odprowadzić podatek dochodowy.

Pytania nr 1 i 2 zostały powtórzone w piśmie uzupełniającym z dnia 21 lutego 2013 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i 2. Jednocześnie informuje się, iż w zakresie pytań nr 3 i 4 w dniu 14 marca 2013 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr ILPB3/423-507/12-7/EK.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Ośrodka, przychód z zarządzania i administrowania nieruchomością przeznaczany na cele statutowe, zarówno w chwili obecnej, jak i po przekształceniu w Spółkę, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992 r. Nr 21, poz. 86 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek po przekształceniu w spółkę kapitałową - z o.o., będzie nadal prowadził działalność w zakresie ochrony zdrowia i będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego wynika z treści pisma uzupełniającego z dnia 21 lutego 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 cyt. ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten bowiem zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

I tak, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jak stanowi art. 17 ust. 1b omawianej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, na mocy zastrzeżenia zawartego w art. 17 ust. 1c powołanej ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zatem, jak wynika z powołanych przepisów, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy określonej grupy podatników, tj. takich podatników podatku dochodowego, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

* ich celem statutowym jest co najmniej jednej z celów preferowanych przez ustawodawcę, wymienionych w ust. 1 pkt 4;

* nie należą do żadnej z kategorii podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy.

Zwolnieniu od podatku podlegają dochody podatników, którzy spełniają ww. warunki - w części, w jakiej dochody te są przeznaczane na ich cele statutowe mieszczące się w katalogu celów preferowanych przez ustawodawcę wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Należy przy tym podkreślić, że stosownie do art. 17 ust. 1b powołanej ustawy, omawiane zwolnienie ma charakter warunkowy. Dochody podlegają bowiem zwolnieniu o ile zostaną przeznaczone i - bez względu na termin - wydatkowane na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Ustawodawca pozwala zatem na skorzystanie ze zwolnienia już w momencie zadeklarowania przez podatnika przeznaczenia dochodu, przy czym dopiero wydatkowanie dochodu na cele zgodne z zadeklarowanym wcześniej przeznaczeniem jest momentem definitywnego zwolnienia tego dochodu od podatku. Dochód przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4, a następnie wydatkowany na inne cele - wobec niedopełnienia warunków zwolnienia - podlega opodatkowaniu. Stosowne regulacje w tym zakresie zawierają przepisy art. 25 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego, należy jednak podkreślić, że podstawowym warunkiem możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest uzyskanie dochodu - to dochód podatnika jest bowiem przedmiotem zwolnienia.

W przedstawionej sytuacji, Wnioskodawca - samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, planuje przekształcić się w spółkę prawa handlowego - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca zamierza także zająć się prowadzeniem czynności związanych z zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż na gruncie powołanych przepisów ustawy podatkowej spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w zakresie osiągniętych przez nią dochodów nie ma prawa do przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, bowiem zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie nie ma zastosowania do spółek.

Zatem, spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia Ośrodka - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, a przychód uzyskany przez nią z tytułu zarządzania i administrowania nieruchomością będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, dotyczy bowiem wyłącznie dochodu osiągniętego i przeznaczonego na cele statutowe Ośrodka, a nie dochodu osiągniętego przez spółkę kapitałową powstałą w wyniku Jego przekształcenia.

Końcowo informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl