ILPB3/423-491/09-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-491/09-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 15 września 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca należy do szczególnej kategorii państwowych osób prawnych - jednostek badawczo - rozwojowych. Działalność takich jednostek reguluje ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo - rozwojowych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest - zgodnie ze statutem - prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowań w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac. Instytut, zgodnie ze statutem, świadczy usługi w zakresie badań i analiz technicznych, czerpie ponadto dochody z wynajmu pomieszczeń, uzyskuje przychody z lokowania wolnych środków finansowych w bankach. Ponadto, prowadzi wyodrębnioną działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu produktów z ziarna lnu i konopi / biflax, kaszki, olej lniany i konopny, cukierki.

Instytut posiada 6 zakładów doświadczalnych (ZD), z czego 3 są w dzierżawie, dzierżawcami są osoby fizyczne. Instytut czerpie pożytki finansowe z tych dzierżaw. ZD w S, P i K, są jednostkami samodzielnie bilansującymi się bez osobowości prawnej. Instytut i ww. Zakłady rozliczają wspólnie podatek dochodowy od osób prawnych i podatek VAT. Wypracowany dochód w ZD pozostaje do ich dyspozycji. W S jest wytwarzane włókno ze słomy lnianej i konopnej, przędza techniczna. W P jest typowa produkcja rolnicza i wynajem mieszkań. W K tylko wynajem pomieszczeń. Instytut sporadycznie sprzedaje prawo wieczystego użytkowania gruntów (w 2008 r. zaistniała taka transakcja) i osiągnął zysk, od którego zapłacił podatek dochodowy od osób prawnych.

Do miesiąca lipca 2007 r., zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osiągany dochód w zakresie, w jakim był przeznaczony na podstawową działalność statutową - był traktowany jako zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W miesiącu sierpniu 2007 r., ustawą z dnia 5 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych (Dz. U. Nr 134, poz. 934), została znowelizowana ustawa o jednostkach badawczo - rozwojowych. Nowelizacja dotyczyła między innymi zadań stawianych jednostkom badawczo - rozwojowym (art. 2 ust. 1 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych).

Jednocześnie, zgodnie ze znowelizowanymi przepisami (art. 2 ust. 4): "Jednostki badawczo-rozwojowe mogą prowadzić inną niż określona w ust. 1 pkt 1 działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), w zakresie i formach określonych w statutach tych jednostek".

Dla celów niniejszego wystąpienia istotnie jest, że ustawą z dnia 5 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych zmieniono regulację art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, która dotyczy podmiotowego zwolnienia jednostek badawczo - rozwojowych z wszelkich podatków.

1.

Jednostka badawczo - rozwojowa jest zwolniona z podatków, z tym, że z podatku od nieruchomości oraz podatku rolnego i leśnego na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

2.

Zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 3.

Aktualne brzmienie przepisu jest następujące:

1.

Jednostka badawczo - rozwojowa jest zwolniona z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2.

Zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4.

W związku z opisaną wyżej nowelizacją ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, od dochodu uzyskanego z działalności innej niż określona w art. 2 ust. 1 pkt 1, kierując się daleko posuniętą ostrożnością, Instytut odprowadza podatek dochodowy. Dochody Instytutu w dalszym ciągu przeznaczane są na realizację podstawowych celów statutowych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), wyjaśniono, iż działalność gospodarcza, o której mowa w przedstawionym stanie faktycznym, jest prowadzona na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie i formach przewidzianych w statucie Instytutu. Ponadto, prowadzona przez Instytut działalność gospodarcza jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności wskazanej w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo - rozwojowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód jednostki badawczo - rozwojowej, której celem statutowym jest działalność naukowa, naukowa i techniczna, w części, w której jest przeznaczony na te cele, wolny jest od podatku w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo nowelizacji ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych z dnia 5 lipca 2007 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód jednostki badawczo - rozwojowej, której celem jest działalność naukowa i naukowo - techniczna, w części, w której jest przeznaczony na te cele, wolny jest od podatku w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast Zakłady Doświadczalne od osiągniętego dochodu powinny płacić podatek dochodowy od osób prawnych. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że do 31 grudnia 2008 r. Instytut działał jako samodzielna jednostka. Na mocy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi połączono Instytut W i Instytut R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo - rozwojowych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993), jednostkami badawczo - rozwojowymi, w rozumieniu ustawy, są państwowe jednostki organizacyjne wyodrębnione pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno - finansowym, tworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, których wyniki powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia społecznego.

W myśl tej ustawy, do zadań jednostek badawczo - rozwojowych w szczególności należy:

1.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac;

2.

realizacja zadań związanych z prowadzonymi przez nią badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, określonych w statucie jednostki.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ww. ustawy, jednostka badawczo - rozwojowa jest zwolniona z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Jednocześnie, należy wskazać na zapis art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, który stanowi, iż zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy.

Natomiast stosownie do postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ww. ustawy, jednostki badawczo - rozwojowe mogą prowadzić inną niż określona w ust. 1 pkt 1 działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), w zakresie i formach określonych w statutach tych jednostek.

Na podstawie wskazanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż jednostki badawczo-rozwojowe zwolnione są z obowiązku uiszczania wszystkich podatków funkcjonujących w obowiązującym systemie podatkowym. Jednak z mocy przepisu art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, jednostka ta będzie zobowiązana uiszczać te wszystkie podatki, które poszczególne ustawy podatkowe wiążą z wystąpieniem określonego stanu faktycznego po stronie tego podmiotu.

W tym miejscu należy zatem stwierdzić, że jednostki badawczo - rozwojowe są podatnikami podatku dochodowego, w rozumieniu przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Zatem dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Analizując jednak brzmienie art. 18 ust. 1 i ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, należy przyjąć, iż przepisy te muszą być interpretowane łącznie z jednoczesnym odniesieniem do odrębnych ustaw. A zatem, podatnicy działający w formie jednostek badawczo - rozwojowych, mają prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, iż zwolnieniu temu nie podlega działalność określona w art. 2 ust. 4 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych.

Wobec tego, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, podatnicy są zwolnieni od podatku dochodowego na podstawie rozwiązań wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tym że zwolnienie to - stosownie do brzmienia art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych - nie ma zastosowania do dochodów pochodzących z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Instytutu - jako jednostki badawczo - rozwojowej, jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowań w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac. Instytut prowadzi również działalność gospodarczą, która jest wykonywana w oparciu o ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie i formach przewidzianych w statucie Instytutu, co jest zgodne z regulacją art. 2 ust. 4 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że dochód osiągnięty z prowadzonej przez Instytut działalności gospodarczej, zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo - rozwojowych, nie może zostać zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec tego, dochód uzyskany z działalności gospodarczej winien zostać opodatkowany na zasadach wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, bez znaczenia pozostaje, że dochód ten przeznaczony zostanie na realizację podstawowych celów statutowych Instytutu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl