ILPB3/423-452/08-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-452/08-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z działalności rolniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z działalności rolniczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zajmuje się działalnością rolniczą i w znikomym procencie uzyskuje przychody z działalności pozarolniczej (sporadyczna sprzedaż środków trwałych, odszkodowania, itp.). Nie wykonuje żadnych usług. W rozliczeniu dochodu z działalności pozarolniczej za 2007 rok, Spółka wykazała stratę. Z tego wynika, że wypracowany zysk za 2007 rok pochodzi z działalności rolniczej. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, Zgromadzenie Wspólników - osoby fizyczne - uchwaliło, że część zysku zostanie wypłacona Wspólnikom. Od tej wypłaty będzie pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednakże w miesiącu poprzedzającym wypłatę dywidendy nastąpiła sprzedaż środka trwałego - kombajnu zbożowego - wykorzystywanego do działalności rolniczej. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży tegoż kombajnu zostały przeznaczone na działalność rolniczą: zakup pasz, środków do produkcji, zakup nowego środka trwałego - kombajnu zbożowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż środka trwałego wykorzystywanego do działalności rolniczej należy traktować jako przychód z działalności pozarolniczej i czy wówczas wypłata dywidendy - po miesiącu sprzedaży tegoż środka trwałego - skutkuje utratą zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4e i poborem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody ze sprzedaży środków trwałych wykorzystywanych do produkcji rolnej nie powinny stanowić przychodu z działalności pozarolniczej, ponieważ zakup tych maszyn stanowił koszt działalności rolniczej.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że wypłata dywidendy mimo, że nastąpi po sprzedaży środka trwałego, nie pochodzi ze środków z działalności pozarolniczej, więc Spółka nie traci zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4e i nie ma obowiązku poboru od tej wypłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Pojęcie działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl przywołanych powyżej regulacji działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż sprzedaż maszyny rolniczej, pomimo iż jest związana z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością rolniczą, nie stanowi przychodu z działalności rolniczej, lecz jedynie przychód z tą działalnością związany. Przymiot "związania" z określonym źródłem przychodu nie oznacza pochodzenia z tego źródła. Powyższe oznacza, iż nie można potraktować przychodu ze sprzedaży maszyny rolniczej jako wyłączonego z przedmiotowego zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży maszyny rolniczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy wskazać na zapis art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy wynika zatem, iż zwolnieniu od podatku podlegać będzie dochód z działalności pozarolniczej, który jest przez podatnika przeznaczony na działalność rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy, w sytuacji, gdy przychody z działalności rolniczej osiągną udział wynoszący przynajmniej 60% w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu. W przypadku rozpoczęcia przez podatnika działalności, udział przychodów z działalności rolniczej w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności wynoszący co najmniej 60%, ma nastąpić w pierwszym roku podatkowym prowadzenia tejże działalności.

Z uwagi na powyższe, zwolnienie wystąpi jedynie wówczas, gdy uzyskany dochód z działalności pozarolniczej (w tym przypadku ze sprzedaży środka trwałego - kombajnu zbożowego) Spółka przeznaczy na działalność rolniczą - w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przy jednoczesnym spełnieniu wymaganego w ustawie udziału przychodu z działalności rolniczej w ogólnym przychodzie osiągniętym w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał dochód podlegający zwolnieniu.

Jak zaznaczył Wnioskodawca, środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowego środka trwałego, czyli z działalności pozarolniczej, przeznaczone zostały na działalność rolniczą, tj. zakup pasz, środków do produkcji, zakup nowego środka trwałego (kombajnu zbożowego). Zatem, Spółka może skorzystać ze zwolnienia od podatku na warunkach określonych ww. art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze sprzedażą przedmiotowego środka trwałego.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż Spółka dokonała wypłaty dywidendy wspólnikom z wypracowanego zysku za 2007 rok, a przed jej wypłatą dokonała sprzedaży ww. środka trwałego.

Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, iż środki uzyskane ze sprzedaży środka trwałego, czyli z działalności pozarolniczej, przeznaczone zostały na działalność rolniczą, wypłata dywidendy nie będzie skutkować utratą zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze sprzedażą przedmiotowego środka trwałego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl