ILPB3/423-45/10-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-45/10-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka realizuje od 1 stycznia 2009 r. projekt badawczy "Future (...)" (zwany dalej Future), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Grant Agreement nr (...) z dnia 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z dnia 19 grudnia 2009 r., gdzie Wnioskodawca jest określony jako beneficjent projektu.

VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) nr x Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.

Do zadań Spółki w projekcie należy opracowywanie raportów zawierających analizy odnośnie problemów rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP), nowoczesnych metod zarządzania, wytycznych do oceny procesów zarządzania w MŚP, wytycznych do programów edukacyjnych, a także spotkania, dyskusje i zbieranie opinii od menedżerów lub właścicieli MŚP odnośnie wyników projektu Future.

Za prace badawcze w realizowanym przez Wnioskodawcę projekcie nie otrzymuje On żadnego wynagrodzenia, wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są w całości z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Wątpliwości Spółki budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych zatrudnionych w Niej do realizacji projektu, a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.

Minister Finansów stwierdził w piśmie z dnia 24 lutego 2009 r. (DD3/0680/IMD/09/BMI 9-1731), że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnie, jeżeli pochodzą od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Jednak, zdaniem Ministra Finansów, zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak:

* ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta,

* zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych,

* bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione przez Ministra Finansów trzy kryteria są spełnione przez pracowników Spółki, wykonujących prace na rzecz projektu Future w Spółce:

* Spółka jest beneficjentem środków na podstawie Grant Agreement Nr xx z 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z 19 grudnia 2009 r., cyt.: "Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowana w tym celu przez prezesa i / lub członka zarządu, lub ich legalnych reprezentantów, znajdująca się przy ul. yy. Polska działająca jako swój legalny reprezentant, niniejszym zgadza się zostać beneficjentem (beneficjent nr 2) w umowie grantu nr (...) (dotyczący projektu Future (...))",

* środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) nr x Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o Grant Agreement nr (...)),

* pracownicy Spółki, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Spółki, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu; Wnioskodawca zaznacza, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu Future.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 marca 2010 r. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca wskazał, iż środki unijne wpływają bezpośrednio na konto Wnioskodawcy od podmiotu upoważnionego przez Komisję Europejską do dystrybucji środków finansowych do beneficjentów (w tym wypadku jest to Uniwersytet XX, Wielka Brytania).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy dotacja otrzymana z tytułu pomocy bezzwrotnej Komisji Europejskiej w ramach VII Programu Ramowego przeznaczona na prace badawcze jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja z pomocy bezzwrotnej Komisji Europejskiej w ramach VII Programu Ramowego jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Siódmy Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. o fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje i stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki.

VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) nr x Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającym zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013) (Dz. Urz. UE l z 2006 r. Nr 391, poz. 1 z późn. zm.).

Program ten został przyjęty decyzją nr XXX Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz. Urz. UE l z 2006 r. Nr 412, poz. 1).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu otrzymane dotacje co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wnioskodawca uczestniczy jako beneficjent w projekcie badawczym "Future (...)" współfinansowanym ze środków Komisji Europejskiej. w związku z powyższym, na podstawie stosownych umów, Spółka otrzymuje pomoc bezzwrotną w ramach VII Programu Ramowego. Środki te mają charakter pomocowy i są przekazywane bezpośrednio na konto Wnioskodawcy od podmiotu upoważnionego przez Komisję Europejską do dystrybucji środków finansowych do beneficjentów.

Do zadań Spółki w projekcie należy opracowywanie raportów zawierających analizy odnośnie problemów rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP), nowoczesnych metod zarządzania, wytycznych do oceny procesów zarządzania w MŚP, wytycznych do programów edukacyjnych, a także spotkania, dyskusje i zbieranie opinii od menedżerów lub właścicieli MŚP odnośnie wyników projektu Future.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż wsparcie finansowe w ramach VII Programu Ramowego, mające charakter bezzwrotnej pomocy, otrzymywane przez Wnioskodawcę ze środków Komisji Europejskiej za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do dystrybucji tymi środkami, związane z realizacją projektu badawczego, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie stanu faktycznego wniosek został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami dotyczącymi:

* podatku od towarów i usług w dniu 26 marca 2010 r. nr ILPP1/443-20/10-4/AI,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w dniu 31 marca 2010 r. nr ILPB1/415-37/10-5/AMN,

* przepisów Ordynacji podatkowej w dniu 31 marca 2010 r. nr ILPB1/415-37/10-6/AMN.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl