ILPB3/423-418/09-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-418/09-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nieodpłatnie przekazanego majątku związanego z likwidacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nieodpłatnie przekazanego majątku związanego z likwidacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka wodna w likwidacji została założona 18 lutego 1985 r. w oparciu o ustawę z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne. Obecnie Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne oraz statutu.

Spółka wodna jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego prowadzonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej-w załączeniu wypis z katastru wodnego.

Aktualnie Spółka posiada czterech członków, tj. Polskie. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami, Oddział Regionalny, Spółka z o.o., Gmina o statusie miejskim. Do zadań statutowych Spółki należy ochrona środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód zlewni rzeki.

Spółka posiada oczyszczalnię ścieków i aktualnie Jej zadaniem jest przyjmowanie i oczyszczanie ścieków oraz odprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki.

Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółki z dnia 30 czerwca 2008 r., Spółka została postawiona w stan likwidacji - w załączeniu uchwała.

Sposób likwidacji określa art. 181-184 Prawa wodnego.

Uchwałą Nr... z dnia 30 czerwca 2008 r. Walnego Zgromadzenia Członków Spółki, cały majątek trwały Spółki powstały po zakończeniu likwidacji zostanie przekazany nieodpłatnie na rzecz Gminy o statusie miejskim - uchwała w załączeniu.

Na majątek, który zostanie przekazany na rzecz Gminy składają się nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami oczyszczalni ścieków, kolektor przesyłowy, ruchomości, wyposażenie oraz udziały w spółce kapitałowej i Sp. z o.o. (6% udziałów w tej spółce).

Majątek Spółki powstał w latach 1987 - 2008. Majątek finansowany był:

* ze składek członkowskich na kwoty 15.332.254,00 zł,

* z dotacji PHARE, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na kwotę 9.787.046,00 zł,

* dochodu Spółki na kwotę 1.360.064,00 zł

(art. 17 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wartość majątku - środków trwałych po przeszacowaniu (według wyceny rzeczoznawcy majątkowego) na dzień 31 marca 2009 r. wynosi 30.412.260,00 zł.

Szacuje się, że na dzień zakończenia likwidacji Spółka będzie posiadała majątek:

* środki trwałe + wyposażenie około 30.412.260,00 zł,

* udziały w sp. z o.o. 897.000,00 zł,

* środki obrotowe (należność + środki pieniężne) 2.189.297,00 zł.

Łącznie: 33.498.557,00 zł

Majątek trwały oraz udziały w sp. z o.o. zostaną nieodpłatnie przekazane na własność Gminy Miejskiej, zaś środki pieniężne zostaną wypłacone członkom Spółki zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 30 czerwca 2008 r. Nr... w sprawie zwrotu składek dla członków Spółki z tytułu Jej likwidacji.

Spółka oszacowała, iż na dzień zakończenia likwidacji za 2009 r.:

1.

przychody wyniosą 3.800.000,00 zł,

2.

koszty uzyskania przychodu na kwoty 3.600.000,00 zł,

3.

dochód z działalności bieżącej 200.000,00 zł.

Z kosztów uzyskanych przychodów zostanie wyłączona wartość darowizny na kwotę ok. 31.000.000,00 zł (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Majątek trwały jaki otrzyma Gmina stanowi darowiznę.

2.

Wykazany w stanie faktycznym dochód nie uwzględnia wartości darowizny. Dochód powyższy został orientacyjnie wyliczony biorąc pod uwagę przychody oraz koszty ich uzyskania wynikające z wydatków związanych z eksploatacją oczyszczalni ścieków i prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej.

3.

Zadane pytania dotyczą Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, na które składa się głównie wartość nieodpłatnie przekazanego majątku na rzecz Gminy Miejskiej.

2.

Czy Spółka będzie zobowiązana zapłacić jako podatnik podatek dochodowy od osób prawnych od majątku pozostałego po zakończeniu likwidacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze obejmujące, zgodnie z pismem Spółki z dnia 22 lipca 2009 r., opis zdarzenia przyszłego. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego, obejmujący stan faktyczny, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 28 sierpnia 2009 r. nr ILPB3/423-418/09-5/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów. Dochodem zaś jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Zatem, za rok 2009 Spółka zapłaci podatek dochodowy od dochodu stanowiącego różnicę pomiędzy przychodami, a kosztami ich uzyskania.

Przychody Spółki nie zostaną zwiększone o wartość kosztów wyłączonych z kosztów ich uzyskania, tj. o wartość darowizny.

Z brzmienia art. 12 i art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, aby źródłem przychodu były koszty wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Skoro nie stanowią źródeł przychodu, zatem przychód z działalności bieżącej nie zostanie zwiększony o wartość nieodpłatnie przekazanego majątku, który to przychód po odliczeniu kosztów uzyskania stanowiłby podstawę do obliczenia dochodu i jego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powoływania i funkcjonowania, jak również likwidacji spółek wodnych i ich związków są określone w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.), obowiązującej od 1 stycznia 2002 r. Sposób likwidacji określony został w art. 181-184 tejże ustawy.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako spółka wodna jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego prowadzonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Spółka wodna została postawiona w stan likwidacji w sposób określony w art. 181 ust. 1 Prawa wodnego, który stanowi, iż Spółka wodna może być rozwiązana uchwałą walnego zgromadzenia.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast w myśl ust. 2 tegoż artykułu, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu, określony został w przepisach art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z treści art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1.

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2.

wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Jak stanowi art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Powyższe oznacza więc, że podatnik może zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych wszelkie poniesione wydatki, które mają lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, w tym służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów, z wyłączeniem wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika natomiast, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

W tym miejscu należy nadmienić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "darowizna", aczkolwiek umowę darowizny określa art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku. Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 30 czerwca 2008 r., mienie Spółki pozostałe po zakończeniu likwidacji (tj. środki trwałe, wyposażenie i udziały w spółce z o.o.) zostanie przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy. W dalszej części wyjaśnień Spółka wskazała, iż to przekazanie będzie miało formę darowizny.

Odnosząc jednakże ww. przepisy do opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż darowizna to świadczenie, którego motywem sprawczym jest chęć obdarowania kogoś. Natomiast w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z darowizną, bowiem Spółka nie obdarowuje Gminy, a przekazuje Jej majątek pozostały po likwidacji, do otrzymania którego Gmina ma prawo jako członek likwidowanej Spółki.

Zatem, podstawę prawną nieodpłatnego przekazania Gminie majątku trwałego stanowi członkostwo Gminy w likwidowanej Spółce i zakończony proces Jej likwidacji.

Wobec powyższego, nieodpłatnego przekazania majątku nie należy rozpatrywać w kontekście, czy przekazanie to stanowi koszt podatkowy, czy też wydatek niestanowiący w przedmiotowym przypadku kosztu uzyskania przychodów, bowiem jest to podział majątku, który to podział ma miejsce już po zakończeniu likwidacji.

Zatem, w przedmiotowej sprawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania.

W związku z powyższym, rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych na dzień zakończenia likwidacji oszacowane przez Spółkę i przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Innymi słowy, przychody uzyskane przez Spółkę nie ulegają zwiększeniu oraz koszty ich uzyskania nie ulegają pomniejszeniu w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Spółkę polikwidacyjnego mienia na rzecz Gminy.

Reasumując, Spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych od wartości nieodpłatnie przekazanego po zakończeniu likwidacji mienia na rzecz Gminy. Zdarzenie to będzie neutralne podatkowo.

Tut. Organ podatkowy informuje, że załączniki dołączone do wniosku, nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl