ILPB3/423-417/09-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-417/09-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej wnoszonych do spółki komandytowo - akcyjnej w formie wkładu niepieniężnego nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej wnoszonych do spółki komandytowo - akcyjnej w formie wkładu niepieniężnego nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W skład majątku Wnioskodawcy wchodzą m.in. prawo własności nieruchomości gruntowych (oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu) wraz z prawami własności budynków i budowli posadowionych na tych gruntach, które są wykorzystywane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i stanowią jego środki trwałe.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Wnioskodawca uczestniczy w spółce komandytowo - akcyjnej w roli komandytariusza. Tytułem wkładu do spółki komandytowo - akcyjnej Wnioskodawca zamierza wnieść prawo własności należących do niego nieruchomości (w tym budynki i budowle). Spółka komandytowo - akcyjna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nabywaniu, a następnie wynajmowaniu nieruchomości na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, tj. prowadzenia sklepów dyskontowych. Wartość wnoszonych do spółki komandytowo - akcyjnej nieruchomości zostanie określona w umowie spółki komandytowo - akcyjnej i będzie odpowiadać ich wartości rynkowej istniejącej w dniu wniesienia do spółki komandytowo - akcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako wartość początkową nieruchomości wniesionych aportem do spółki komandytowo - akcyjnej należy przyjąć wartość określoną przez wspólników w akcie notarialnym, na podstawie którego nieruchomości zostaną wniesione przez Wnioskodawcę jako aport do spółki komandytowo - akcyjnej, jednakże nie większej niż wartość rynkowa przedmiotu aportu na dzień jego wniesienia.

Stanowisko Wnioskodawcy jest następujące.

1.

Wartość początkowa nieruchomości (stanowiących środki trwałe Wnioskodawcy) wniesionych aportem przez Wnioskodawcę do spółki komandytowo - akcyjnej powinna być równa wartości tych środków trwałych ustalonej przez wspólników w akcie notarialnym na dzień wniesienia aportu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej aportowanych środków trwałych.

2.

Odpisy amortyzacyjne obliczone od wartości początkowej ujawnionej w księgach według zasad określonych w punkcie 1 powyżej będą stanowiły koszt uzyskania przychodu każdego wspólnika spółki komandytowo - akcyjnej, proporcjonalnie do posiadanego udziału w spółce komandytowo - akcyjnej (zgodnie z zasadą transparentności podatkowej spółki komandytowo - akcyjnej).

3.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów regulujących wprost kwestie ustalania wartości początkowej środków trwałych wnoszonych przez osoby prawne do spółki osobowej (tu: spółki komandytowo - akcyjnej). Z kolei, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszą się wyłącznie do sytuacji wnoszenia środków trwałych do spółki osobowej przez osoby fizyczne.

4.

Spółka komandytowo - akcyjna nie posiada osobowości prawnej. Z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami są poszczególni wspólnicy. W myśl przepisu art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do wielkości posiadanego udziału. Powyższe zasady mają odpowiednie zastosowanie do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

A zatem, biorąc pod uwagę dyspozycję wyrażoną w zacytowanym wyżej przepisie art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, skutki podatkowe związane z funkcjonowaniem spółki osobowej a odnoszące się do jej wspólników będących osobami prawnymi (tak jak Wnioskodawca), zdaniem Wnioskodawcy, powinny być rozpatrywane w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, z uwagi na wspomniany wyżej brak unormowań dotyczących sposobu określenia wartości początkowej składników majątkowych wnoszonych przez osoby prawne będące wspólnikami spółek osobowych (tu: spółki komandytowo - akcyjnej), w ocenie Wnioskodawcy, odpowiednie zastosowanie powinien znaleźć art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, za wartość początkową środków trwałych w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki kapitałowej, uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Wprawdzie powyższy przepis odnosi się bezpośrednio do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek kapitałowych (tj. spółki z o.o. i spółki akcyjnej), jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym w pytaniu zdarzeniu przyszłym znajdzie odpowiednie zastosowanie z uwagi na brak odrębnych regulacji dotyczących środków trwałych aportowanych do spółek osobowych.

Fakt, że cytowany przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinien znaleźć w tym przypadku analogiczne zastosowanie potwierdza pośrednio uregulowanie zawarte w art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który reguluje kwestie ustalania wartości początkowej środków trwałych wnoszonych do spółki osobowej przez osobę fizyczną.

Zgodnie z tym przepisem, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu. Jak widać, powyższa regulacja zawiera rozwiązanie analogiczne do rozwiązania cytowanego powyżej i zawartego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego też prawidłowe jest ustalenie w księgach spółki komandytowo - akcyjnej wartości początkowej nieruchomości (środków trwałych) aportowanych przez osobę prawną (tu: Wnioskodawcę) do spółki komandytowo - akcyjnej w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia aportu, nie wyższej jednak niż ich wartość rynkowa.

Z kolei dla ustalenia wartości rynkowej należy kierować się odpowiednio art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wartość rynkową rzeczy określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Inne rozumienie analizowanych powyżej przepisów niewątpliwie prowadziłoby do naruszenia zasady racjonalnego ustawodawcy. W przeciwnym bowiem przypadku, ustawodawca odmiennie uregulowałby skutki podatkowe tej samej sytuacji w zależności od tego, czy wnoszącym aport byłaby osoba fizyczna, czy osoba prawna. Taka zaś regulacja bez wątpienia byłaby złamaniem zasady równego traktowania podatników.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że organy podatkowe w analogicznych do przedstawionego w pytaniu stanach faktycznych wielokrotnie potwierdzały prawidłowość zaprezentowanego wyżej stanowiska. W ten sposób wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 20 marca 2009 r. (sygn. IPPB3/423-9/09-2/MS), w interpretacji z dnia 24 lutego 2009 r. (sygn. akt IPPB3/423-1643/08-2/MS) oraz w interpretacji z dnia 22 lipca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-752/08-2/MS). Podobne stanowisko było też prezentowane w interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 23 stycznia 2007 r. (sygn. 1472/ROP1/423-380/06/AJ), Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 10 września 2007 r. (sygn. DP/423-0 108/07/AK), Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście z dnia 8 grudnia 2006 r. (sygn. lll/423/29/06/AN), czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-123/08-2/JB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jej regulacje prawne mają zastosowanie m.in. do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Zatem podstawę do ustalenia wartości początkowej wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej stanowią przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie więc - odpowiadający co do zasady przepisowi zawartemu w art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi bowiem o ustalaniu wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w postaci wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki kapitałowej.

Stosownie do treści art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe ze względu na błędne uzasadnienie tego stanowiska, określające jako właściwe dla przedmiotowej sprawy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, spółka komandytowa - akcyjna powinna określić wartość początkową nieruchomości w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia aportu, nie wyższą jednak od wartości rynkowej tych praw, określonej w umowie spółki komandytowo - akcyjnej na moment wniesienia wkładu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl