ILPB3/423-409/12-5/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-409/12-5/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji odsetek uzyskanych z rachunku bieżącego i z lokat do dochodu zwolnionego lub opodatkowanego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,

* kwalifikacji różnic kursowych do dochodu zwolnionego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* kwalifikacji odsetek od kredytu do dochodu zwolnionego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* określenia maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w ramach działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* kwalifikacji odsetek uzyskanych z rachunku bieżącego i z lokat do dochodu zwolnionego lub opodatkowanego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie organizowania transportu towarów w kraju oraz poza jego granicami, a także magazynowania i konfekcjonowania towarów.

Przebieg realizacji typowego zlecenia wygląda następująco: klient zgłaszający się do Spółki pragnie zorganizować dostawy do swoich odbiorców od różnych dostawców. Spółka analizuje informacje dotyczące rodzaju towaru, tras oraz terminów dostaw i przygotowuje plan organizacji transportu. W tym celu, powstaje szczegółowy opis powyższego oraz nawiązany zostaje kontakt z firmami świadczącymi usługi przewozu (posiadacze floty samochodowej). W trakcie realizacji zlecenia Spółka dba o terminowość dostaw i prawidłowość wykonania usługi. W jednostkowych przypadkach Spółka konfekcjonuje i przepakowuje przewożone towary. Spółka nie posiada własnych środków transportu, którymi świadczy usługi przewozu towarów.

Usługi świadczone przez Spółkę polegają więc na świadczeniu usług outsourcingowych z zakresu organizacji transportu dla innych firm. Koszty, które powstają w trakcie realizacji usługi obejmują koszty pracownicze, utrzymania biura, wynajęcia usługi przewozu (zakup usługi transportowej), zużycia materiałów i energii itp. Klient otrzymuje jedną fakturę za organizację transportu towarów, która uwzględnia wszystkie powyższe koszty oraz narzut (marżę) - treść faktury sprzedaży wystawianej przez Spółkę: usługa spedycyjno - transportowa.

Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka magazynuje, przepakowuje, przyjmuje i wydaje powierzone towary.

Wnioskodawca zamierza przenieść prowadzoną działalność na teren specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "SSE"). Działalność ta będzie prowadzona na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia. W celu rozpoczęcia przedmiotowej działalności Wnioskodawca dokona zakupu nieruchomości na potrzeby zbudowania zakładu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie opisanym powyżej. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) działalność prowadzona przez Wnioskodawcę na terenie SSE w ramach przedmiotowego zezwolenia będzie dotyczyć w szczególności następujących rodzajów usług:

Sekcja H:

* Magazynowanie i przechowywanie towarów

52.2 Usługi wspomagające transport

Ponadto, przedmiotowym zezwoleniem objęte zostaną również następujące rodzaje działalności:

Sekcja E:

38.3 Usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne

38.11.5 Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu

38.12.24 Niebezpieczne odpady chemiczne

38.12.25 Oleje odpadowe

38.12.27 Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

38.21.3 Odpady rozpuszczalników organicznych

Sekcja J:

62.01 Usługi związane z oprogramowaniem

62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki

62.03 Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi

62.09 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

Sekcja M:

69.20.1 Usługi w zakresie audytu finansowego

69.20.2 Usługi rachunkowo - księgowe

71.2 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych

72 Usługi w zakresie badań naukowych i rozwojowych

Powyższa działalność prowadzona będzie przez Wnioskodawcę na terenie SSE, na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia polegające na organizacji transportu będą dochodami wolnymi od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy, w związku z faktem, iż znaczna część obrotów Wnioskodawcy jest w walucie obcej (Euro), różnice kursowe, które mają źródło w tych obrotach będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Czy odsetki od kredytu na budowę siedziby Wnioskodawcy na terenie SSE (zarówno te doliczane do wartości początkowej przedmiotowego składnika majątku, jak i te naliczone po przyjęciu środka trwałego do użytkowania) będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

4.

W związku z ograniczeniem dotyczącym wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy, wskazanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - z jakiej maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej może skorzystać Wnioskodawca w ramach opisanej powyżej działalności prowadzonej na terenie SSE.

5.

Czy słuszne jest rozumowanie Wnioskodawcy, zgodnie z którym odsetki uzyskane z rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowego (bieżącego) Wnioskodawcy stanowić będą dochód z działalności objętej zezwoleniem, a w konsekwencji będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 cyt. ustawy, zaś odsetki z lokat będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 5. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 4 został rozpatrzony postanowieniem w dniu 31 grudnia 2012 r. nr ILPB3/423-409/12-2/MM, w zakresie pytania nr 3 i nr 4 interpretacjami indywidualnymi w dniu 31 grudnia 2012 r. nr ILPB3/423-409/12-3/MM, ILPB3/423-409/12-4/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od środków zgromadzanych na bieżącym rachunku bankowym będą korzystać w całości ze zwolnienia podatkowego na równi z dochodami z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia, w sytuacji, gdy środki te będą służyć finansowaniu działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, zaś odsetki od lokat podlegać będą zaliczeniu do działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych jako przychody finansowe niezwiązane z działalnością prowadzoną w SSE na podstawie zezwolenia.

UZASADNIENIE

Zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z tytułu oprocentowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bieżącym Wnioskodawcy należy klasyfikować jako dochody z działalności strefowej, a w konsekwencji uznać za dochody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, na podstawie wskazanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli źródłem pochodzenia środków będzie wyłącznie działalność prowadzona na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Należy mieć bowiem na uwadze, iż oprocentowanie wolnych środków pieniężnych na rachunku bankowym jest bezpośrednim wynikiem prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE.

Za przychody z działalności gospodarczej na terenie SSE, należy więc uznać nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z odsetek uzyskanych z tytułu środków zgromadzonych na rachunku bieżącym Wnioskodawcy.

Jeśli zaś chodzi o odsetki z lokat posiadanych przez Wnioskodawcę, zdaniem Wnioskodawcy, ich źródłem nie jest działalność prowadzona przez Wnioskodawcę na terenie SSE na podstawie zezwolenia (powstają na skutek dokonania określonych operacji finansowych) - stanowią one przychody finansowe z tą działalnością niezwiązane. W konsekwencji, nie będą mogły zostać zaliczone do przychodów z działalności zwolnionej i będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, odsetki od środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ źródłem wpływów są regulowane zobowiązania od kontrahentów wynikające z działalności objętej zezwoleniem. Natomiast w sytuacji, gdy źródłem wpływów Wnioskodawcy są środki pochodzące z odsetek od posiadanych przez Wnioskodawcę lokat bankowych, zdaniem Wnioskodawcy, odsetki takie nie podlegają wskazanemu powyżej zwolnieniu i będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Słuszność opisanego powyżej toku rozumowania potwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2012 r., w uzasadnieniu której stwierdził, że:

* "przychody uzyskiwane w postaci odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bieżących (rozliczeniowych) są dochodem stanowiącym nieodłączne następstwo wstąpienia w stosunki prawne nastawione na realizację czynności gospodarczych objętych zezwoleniem, tj. umowy rachunku bankowego, w które przedsiębiorca podejmujący działalność o oznaczonym przedmiocie, musi wejść. Zatem dochody te stanowią dochody wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p

* przychody uzyskiwane w postaci odsetek od lokat krótko - lub długoterminowych wolnych środków pieniężnych nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Zatem dochody te nie stanowią dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie organizowania transportu towarów w kraju oraz poza jego granicami, a także magazynowania i konfekcjonowania towarów. Usługi świadczone przez Spółkę polegają więc na świadczeniu usług outsourcingowych z zakresu organizacji transportu dla innych firm. Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka magazynuje, przepakowuje, przyjmuje i wydaje powierzone towary.

Wnioskodawca zamierza przenieść prowadzoną działalność na teren specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "SSE"). Działalność ta będzie prowadzona na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia.

W związku z powyższym, należy rozstrzygnąć, czy odsetki uzyskane z rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowego (bieżącego) Wnioskodawcy stanowić będą dochód z działalności objętej zezwoleniem, a w konsekwencji będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, zaś odsetki z lokat będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W przypadku dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu odsetek od środków pieniężnych złożonych na posiadanych rachunkach bankowych należy rozróżnić dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących od dochodów z odsetek od środków ulokowanych na lokatach terminowych.

W ocenie tut. Organu, dochody z odsetek od środków pieniężnych na rachunku bieżącym związane z bieżącymi operacjami i rozliczeniami należy klasyfikować jako dochody z działalności strefowej, podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie wskazanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale tylko wówczas, gdy pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach udzielonego zezwolenia.

Natomiast dochody z odsetek bankowych uzyskanych z lokat terminowych nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Dochód ten, jakkolwiek otrzymywany w wyniku racjonalnej gospodarki środkami pieniężnymi uzyskanymi z działalności gospodarczej nie wynika z bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie udzielonego Spółce zezwolenia, lecz jest wynikiem operacji finansowych związanych z wykorzystaniem propozycji banku w celu pomnożenia zgromadzonego kapitału. W związku z powyższym, odsetki bankowe uzyskane z tytułu lokat terminowych nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, odsetki od środków zgromadzanych na bieżącym rachunku bankowym będą korzystać w całości ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy, w sytuacji, gdy środki te będą pochodzić z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, zaś odsetki od lokat podlegać będą zaliczeniu do działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych jako przychody finansowe niezwiązane z działalnością prowadzoną w SSE na podstawie zezwolenia.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę pism stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl