ILPB3/423-393/08-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-393/08-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zamierza kupić 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekształcona w spółkę komandytowo - akcyjną. W przekształconej spółce komandytowo - akcyjnej Wnioskodawca będzie akcjonariuszem uprawnionym do zdecydowanie większościowego udziału w zyskach spółki. W przyszłości, po dokonaniu czynności restrukturyzacyjnych wewnątrz grupy Wnioskodawcy, możliwa jest sprzedaż akcji w spółce komandytowo - akcyjnej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy i kiedy, w przypadku zaistnienia przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na nabycie przez Wnioskodawcę udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dopiero w dacie odpłatnego zbycia akcji w spółce komandytowo - akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo - akcyjną.

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków oraz znajduje swoje uzasadnienie w treści przepisów dotyczących sukcesji podatkowej.

Podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy działu III ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Przekształcenie odbywa się bez likwidacji spółki przekształcanej. Na gruncie cywilistycznym instytucja przekształcenia jest jedynie zmianą formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku przekształcenia na mocy art. 551 Kodeksu spółek handlowych nie powstaje nowy podmiot prawny, lecz zachodzi kontynuacja działalności podmiotu przekształcanego w innej formie prawnej. Przekształceniu towarzyszy sukcesja generalna, ponieważ zgodnie z art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Z § 2 art. 553 Kodeksu spółek handlowych wynika, że spółka przekształcona pozostaje podmiotem praw i obowiązków administracyjnych, w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które przysługiwały spółce przed przekształceniem. Zdaniem Wnioskodawcy, mamy więc do czynienia z zasadą ciągłości podmiotowej spółki przekształcanej i spółki przekształconej. Na mocy art. 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych wszyscy wspólnicy spółki przekształcanej staną się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Wypełnione zostaną także wymogi natury formalnej związane z przekształceniem.

Z powyższym koresponduje art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) w zw. z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, jeśli szczegółowe przepisy nie stanowią inaczej, osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Interpretacja powołanych art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) w zw. z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej prowadzi do wniosku, iż co do zasady, przekształcenie, o którym mowa w art. 551 Kodeksu spółek handlowych powinno być neutralne podatkowo. W szczególności, przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo - akcyjną nie stanowi zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za odpłatność w postaci akcji w spółce komandytowo - akcyjnej.

Stanowisko powyższe pośrednio potwierdzają również przepisy dotyczące, np. ewidencji podatników, zgodnie z którymi spółka komandytowo - akcyjna po przekształceniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zachowuje ten sam numer identyfikacji podatkowej, którym posługiwała się przed przekształceniem. Spółka przekształcona ma jedynie obowiązek jego aktualizacji poprzez zgłoszenie do właściwego urzędu skarbowego zmiany danych dotyczących podatnika, w szczególności zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej.

Z punktu widzenia udziałowca spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy), przekształcenie powoduje, iż staje się on akcjonariuszem spółki komandytowo - akcyjnej. Innymi słowy, ex lege w wyniku przekształcenia w miejsce kupionych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca będzie posiadał akcje w spółce komandytowo - akcyjnej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków na nabycie udziałów lub akcji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów do czasu ich odpłatnego zbycia.

Z uwagi na fakt, iż w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo - akcyjną dochodzi jedynie do "zastąpienia" z mocy samego prawa dotychczas istniejących udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez akcje w spółce komandytowo - akcyjnej, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji w spółce komandytowo - akcyjnej. Koszty nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będą wówczas stanowiły koszty uzyskania przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze zbycia akcji w spółce komandytowo - akcyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl