ILPB3/423-375/12-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-375/12-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu: 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

S.A. wybudowała na własnym gruncie halę przemysłową o powierzchni 10 tys. m2, którą oddano do użytkowania 30 kwietnia 2007 r. Część środków wydatkowanych na wybudowanie hali pochodziła z otrzymanej dotacji. Wartość początkowa hali wynosiła 18,1 mln zł, z czego: 15,4 mln zł pochodziło z otrzymanej dotacji, 2,7 mln zł środki własne Spółki. Projekt był realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004 - 2006.

Wskazana wyżej dotacja korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość hali na koniec lipca 2012 r. po uwzględnieniu dokonanych odpisów amortyzacyjnych wyniosła 15,8 mln zł, z czego: 13,5 mln zł z otrzymanej dotacji, 2,3 mln zł środki własne Spółki. Hala jest w 100% wynajmowana od 2007 r. W chwili obecnej Spółka zamierza dokonać sprzedaży hal wraz z gruntem, na którym jest posadowiona. Nierozliczona wartość dotacji zostanie odpisana na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne w Spółce powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja stanowiła dla Spółki przychód. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, a na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wskazywana dotacja korzystała z wymienionych zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych. Dotacja ta związana była z wytworzeniem we własnym zakresie składników majątkowych podlegających amortyzacji, które obecnie Spółka zamierza zbyć.

Spółka dotację wykorzystała zgodnie z przeznaczeniem i w księgach rachunkowych dokonuje jej rozliczenia okresowo - poprzez rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.

Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku, zbycia środka trwałego finansowanego dotacją, jej nierozliczona część powinna zostać zaliczona w księgach rachunkowych do pozostałych przychodów operacyjnych - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Zdaniem Spółki, sprzedaż składników majątkowych finansowanych dotacją nie będzie skutkowała opodatkowaniem pozostałej, nierozliczonej jeszcze w księgach rachunkowych części dotacji przeniesionej na pozostałe przychody operacyjne - podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przychód powstały w wyniku tylko rachunkowego przeniesienia nierozliczonej części dotacji z międzyokresowych rozliczeń przychodów na pozostałe przychody operacyjne będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., gdyż stanowi dotację spełniającą warunki do zwolnienia określone w tych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wyjaśnić należy, iż z uwagi na zakres wniosku, w szczególności postawione w nim pytanie, które wyznacza zakres żądania Wnioskodawcy, niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie kwestii ustalenia, czy "odniesienie" nierozliczonej części dotacji na "pozostałe przychody operacyjne" skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego. Nie oceniono w niej natomiast stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) otrzymanej przez Niego dotacji. Powyższe bowiem stanowi element opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto, w kwestii sposobu przedstawionego przez Wnioskodawcę własnego stanowiska w sprawie, tj. przedstawienia tego stanowiska od strony operacji księgowych, wskazać należy, iż problematyka księgowań i przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej wydawanej w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.).

Jak stanowi bowiem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, w myśl art. 3 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, ustawa o rachunkowości nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa. Tym samym, zasady i prawidłowość zapisów w księgach rachunkowych Spółki nie podlegała ocenie.

Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, iż w myśl art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 cyt. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Odmiennie natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych traktuje przychody związane z działalnością gospodarczą, za które uznaje należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont - art. 12 ust. 3 ww. ustawy.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. "Należność" wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Zatem dla celów podatku dochodowego w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej bez znaczenia jest, czy otrzymał należne mu kwoty za świadczone usługi, czy też należności tych nie zrealizował.

W przedstawionej we wniosku sytuacji, Spółka wybudowała na własnym gruncie halę przemysłową, którą oddano do użytkowania 30 kwietnia 2007 r. Część środków wydatkowanych na wybudowanie hali pochodziła z dotacji, która korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W chwili obecnej Spółka zamierza dokonać sprzedaży hali wraz z gruntem, na którym jest posadowiona. Nierozliczona wartość dotacji zostanie odpisana na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

Wątpliwości Spółki budzi fakt, czy w sytuacji odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne, zgodnie z ustawą o rachunkowości, w Spółce powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach oraz

* kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,

podlegają zaliczeniu do przychodów podatkowych w momencie ich otrzymania i korzystają ze zwolnienia stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast samo przeniesienie w księgach rachunkowych Spółki nierozliczonej części dotacji z międzyokresowych rozliczeń przychodów na pozostałe przychody operacyjne, nie będzie skutkowało koniecznością rozpoznania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w przypadku odniesienia nierozliczonej części dotacji na pozostałe przychody operacyjne w Spółce nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Należy przy tym zauważyć, że przedmiotowe środki finansowe (dotacja) podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego w momencie ich otrzymania, a późniejsze dokonywanie operacji księgowych z tą dotacją związanych nie ma wpływu na jej charakter i zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl