ILPB3/423-369/12-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-369/12-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

* Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą na terenie...Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej:..SSE) na podstawie Zezwolenia Nr.. z dnia...2005 r. udzielonego do dnia... (dalej: Zezwolenie);

* Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie...SSE (wskazanym w Zezwoleniu) jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie...SSE określonej w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w sekcji D (produkty przetwórstwa przemysłowego):

* podsekcji DL, dziale 31, grupie 31.6 Sprzęt elektryczny, gdzie indziej niesklasyfikowany,

* podsekcji DL, dziale 33, grupie 33.1 Sprzęt medyczny i chirurgiczny oraz przyrządy ortopedyczne,

* podsekcji DM, dziale 34, grupie 34.3 Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników,

* podsekcji DM, dziale 35, grupie 35.4 Motocykle i rowery;

* Zgodnie z treścią Zezwolenia Spółka została zobligowana m.in. do poniesienia na terenie...SSE wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 6 000 000,00 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r., z tego do dnia 31 grudnia 2005 r. co najmniej 600 000,00 PLN;

* Zezwolenie uzyskane przez Spółkę nie określa (i) maksymalnej wartości wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną ani też (ii) daty zakończenia realizacji inwestycji;

* Spółka korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji;

* Poniesione przez Spółkę wydatki inwestycyjne przekraczają minimalną kwotę określoną w Zezwoleniu; nadto, w przyszłości Spółka zamierza ponosić kolejne wydatki inwestycyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym / opisem zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

i. wydatki inwestycyjne w wysokości przekraczającej minimalny poziom wynikający z Zezwolenia,

ii. w tym wydatki ponoszone po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie przewyższającej 6 000 000,00 PLN (czyli po dniu 31 grudnia 2007 r.),

iii. spełniające definicję wydatków kwalifikowanych określoną w § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2250 z późn. zm., dalej: rozporządzenie w sprawie...SSE) w treści obowiązującej na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia

stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, a w konsekwencji powinny być uwzględnione w kalkulacji przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu kalkulacji przysługującego Jemu limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych należy uwzględnić także tę część wydatków inwestycyjnych, która:

i. przewyższa minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu,

ii. została poniesiona po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie przewyższającej 6 000 000,00 PLN,

- pod warunkiem, że wydatki te spełniają / będą spełniać definicję wydatków kwalifikowanych wynikającą z § 6 rozporządzenia w sprawie...SSE.

Spółka opiera swoje stanowisko na analizie treści przepisów prawa, udzielonego Jej Zezwolenia, jak również na jednolitym w tym zakresie stanowisku organów podatkowych.

Podstawa korzystania ze zwolnienia podatkowego przez Spółkę.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), dochody przedsiębiorców uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia ograniczona jest do wysokości dostępnej na danym obszarze pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

W świetle powyższego, ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody Spółki wygenerowane w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną:

i. na terenie...SSE

ii. na podstawie Zezwolenia,

przy czym, jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym / opisie zdarzenia przyszłego Spółka korzysta ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji.

W konsekwencji, zgodnie z postanowieniem § 3 rozporządzenia w sprawie...SSE wielkość pomocy publicznej przysługującej Spółce powinna być kalkulowana jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się do definicji "kosztów nowej inwestycji" wskazać należy, iż zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie...SSE, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się zasadniczo koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

i. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika,

ii. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Koszty inwestycji mogą być również podwyższone o wydatki na wytworzenie lub zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z uzyskaniem patentów, licencji operacyjnych bądź opatentowanych licencji typu know - how oraz nieopatentowanego know - how (po spełnieniu określonych warunków wynikających z przepisów rozporządzenia w sprawie...SSE).

Spółka pragnie podkreślić, iż w odniesieniu do terminu "koszty inwestycji" rozporządzenie w sprawie...SSE nie wskazuje, że chodzi o maksymalne wydatki, do których poniesienia zobligowany jest przedsiębiorca. Prawodawca wskazuje jedynie na poszczególne kategorie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, o czym szerzej będzie mowa w dalszej części niniejszego wniosku.

Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą a treść Zezwolenia.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, dalej: ustawa o SSE) podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, przy czym, zgodnie z treścią art. 16 ust. 2 ustawy o SSE (w brzmieniu obowiązującym Spółkę) zezwolenie powinno określać przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

i. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

ii. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Należy zatem podkreślić, że zgodnie ze wskazanym uregulowaniem prawodawca zobowiązał przedsiębiorcę strefowego do poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości przekraczającej określoną kwotę. W konsekwencji, w ocenie Spółki, należy wnioskować, iż są to jedynie warunki minimalne - konieczne do spełnienia, aby przedsiębiorca mógł korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego.

Zdaniem Spółki, dodatkowym argumentem przemawiającym za potwierdzeniem słuszności wskazanego powyżej stanowiska jest fakt, że w odróżnieniu od przepisów obowiązujących w dacie wydania Zezwolenia, obecnie - zgodnie ze znowelizowanym art. 16 ust. 2 ustawy o SSE - zezwolenie powinno dodatkowo określać m.in. maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji. Powyższa zmiana została wprowadzona na mocy ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 118, poz. 746, dalej: ustawa zmieniająca).

W konsekwencji, w ocenie Spółki, gdyby intencją ustawodawcy (w świetle przepisów obowiązujących na moment wydania Spółce Zezwolenia) było ograniczenie wartości wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, zostałoby to wprost wyrażone w przepisach, tak jak to uczyniono na podstawie ww. ustawy zmieniającej.

Spółka pragnie przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej "zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują moc".

Powyższe, zdaniem Spółki, oznacza, że Zezwolenie uzyskane przez Spółkę w dniu... 2005 r., tj. przed datą wejścia w życie ustawy zmieniającej, zachowuje swoją moc w niezmienionej treści.

Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym / opisie zdarzenia przyszłego Zezwolenie uzyskane przez Spółkę nie wskazuje maksymalnej wartości wydatków inwestycyjnych wpływających na limit przysługującej Spółce pomocy publicznej. Zgodnie z treścią Zezwolenia Spółka została zobowiązana do "poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie.... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2250 z późn. zm.), o wartości przewyższającej kwotę 6 000 000,00 PLN (...) w terminie do 31 grudnia 2007 r.".

W świetle powyższego wskazać należy, że Zezwolenie nie tylko nie określa minimalnej wartości wydatków inwestycyjnych, do poniesienia których zobowiązana jest Spółka, ale wskazuje wprost, że w przypadku Spółki wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną powinny przekraczać kwotę 6 000 000,00 PLN - nie precyzując przy tym wysokości tego "przekroczenia".

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie ponoszone przez Nią wydatki inwestycyjne przewyższające kwotę 6 000 000,00 PLN, mogą zostać uwzględnione w kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych - pod warunkiem spełnienia przesłanek umożliwiających ich uznanie za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną (o czym mowa poniżej).

Warunki konieczne do spełnienia przez wydatki kwalifikowane.

Jak wynika z treści Zezwolenia, Spółka została zobligowana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w rozumieniu cytowanego uprzednio § 6 rozporządzenia w sprawie...SSE.

W świetle wskazanego przepisu, aby dany wydatek mógł zostać uznany za wydatek kwalifikujący się do objęcia pomocą publiczną muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

i. wydatek musi zostać poniesiony na cele określone w § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie...SSE,

ii. wydatek musi zostać poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia,

iii. wydatek musi zostać zaliczony do wartości początkowej środków trwałych - zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że warunki, jakie zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie...SSE powinny spełniać koszty inwestycji, aby możliwe było ich uznanie za wydatki kwalifikowane, nie wskazują w żaden sposób na ich maksymalne progi. Co więcej, również pozostałe postanowienia rozporządzenia w sprawie...SSE nie wprowadzają, zdaniem Spółki, takich ograniczeń.

Reasumując, Spółka pragnie podkreślić, że literalna wykładnia przepisów ustawy o SSE oraz rozporządzenia w sprawie...SSE (obowiązujących na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia) prowadzi do wniosku, że intencją ustawodawcy było jedynie wskazanie dolnej granicy wydatków inwestycyjnych, do poniesienia których zobligowany jest podmiot podejmujący działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że wszelkie ponoszone przez Nią wydatki inwestycyjne, które:

i. spełniają definicję wydatków kwalifikowanych określoną w § 6 rozporządzenia w sprawie...SSE oraz

ii. zostaną poniesione w trakcie obowiązywania Zezwolenia na terenie...SSE

będą stanowiły wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną - z zastrzeżeniem spełnienia dodatkowych obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia w sprawie...SSE, tj.:

i. utrzymania własności składników majątku, z którymi były (będą) związane wydatki inwestycyjne, przez okres pięciu lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

ii. prowadzenia działalności gospodarczej przez okres 5 lat.

Okres ponoszenia wydatków inwestycyjnych.

Zgodnie z treścią Zezwolenia, Spółka została zobligowana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w kwocie przewyższającej 6 000 000,00 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. Niemniej jednak, Zezwolenie nie określa terminu zakończenia realizacji inwestycji - w odróżnieniu do zezwoleń wydawanych na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów.

Jednocześnie, jak stanowi rozporządzenie w sprawie...SSE, koszty inwestycji mogą stanowić wydatki kwalifikowane w przypadku ich poniesienia w trakcie obowiązywania Zezwolenia. Należy podkreślić, że okres, w którym Spółka została zobligowana do poniesienia minimalnej wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną nie jest tożsamy z okresem obowiązywania Zezwolenia. W konsekwencji, w ocenie Spółki, w świetle przepisów rozporządzenia w sprawie...SSE należy uznać, że koszty inwestycji poniesione po upływie terminu określonego w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków minimalnych, również mogą stanowić wydatki kwalifikowane (przy założeniu spełnienia pozostałych warunków określonych w § 6 rozporządzenia w sprawie...SSE oraz poniesienia w okresie obowiązywania Zezwolenia).

Stanowisko organów podatkowych w analogicznych stanach faktycznych.

Spółka pragnie podkreślić, że Jej stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 20 kwietnia 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-44/12-2/MF) potwierdził stanowisko podatnika będącego spółką przejmującą spółkę prowadzącą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, wskazując, że "w sytuacji więc, gdy Spółka przejmująca ponosić będzie koszty inwestycji po dacie przejęcia, przekraczające minimalną wartość kosztów kwalifikowanych określoną w przejętym Zezwoleniu, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia, będzie uprawniona do dalszego korzystania z tej pomocy do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej".

Analogicznie, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 marca 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1493/11/MO) podkreślił, że "zarówno z przepisów prawa, jak i z treści Zezwolenia Spółki wynika, że do obliczenia wysokości przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego należy brać pod uwagę wszystkie kwalifikowane wydatki inwestycyjne faktycznie poniesione przez Spółkę w całym okresie obowiązywania Zezwolenia".

Ponadto, Spółka pragnie wskazać pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. ILPB3/423-422/11-2/MM), w którym organ podatkowy potwierdził, iż "w związku z faktem, że w przedmiotowym Zezwoleniu oraz w przepisach prawa obowiązujących na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia nie określono kwotowo górnego limitu wydatków inwestycyjnych będących podstawą kalkulacji przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki poniesione ponad limit określony w Zezwoleniu (...), w okresie obowiązywania Zezwolenia będą stanowiły podstawę kalkulacji wysokości zwolnienia przewidzianego przepisami art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy uwzględnieniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej".

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 października 2011 r. (sygn. IPTPB3/423-149/11-2/GG),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-779/10/AK),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 października 2009 r. (sygn. ILPB3/423-552/09-2/ŁM).

Reasumując powyższe rozważania, Spółka wnosi o potwierdzenie Jej stanowiska.

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, Spółka potwierdza, że w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej, ani w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl