ILPB3/423-369/11-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-369/11-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja) została ustanowiona przez prywatnych fundatorów 27 maja 2009 r. Celem Fundacji, wskazanym w § 4 Jej statutu jest promowanie, wspieranie i upowszechnianie twórczości fotograficznej oraz innych dziedzin sztuki i kultury artystów krajowych i zagranicznych.

Fundacja realizuje swój cel poprzez:

* organizowanie spotkań, seminariów, sympozjów, warsztatów, szkoleń, pokazów, prezentacji oraz innych form w sferze kultury i sztuki,

* prowadzenie działalności badawczej, wystawienniczej, wydawniczej, edukacyjnej, dokumentacyjnej, kolekcjonerskiej oraz promocyjnej w zakresie kultury i sztuki,

* współpracę z instytucjami kultury, artystycznymi, wydawniczymi, prowadzenie akcji społecznych, organizowanie stypendiów,

* współdziałanie z władzami państwowymi i samorządowymi, instytucjami krajowymi i ponadnarodowymi, organizacjami społecznymi oraz pozarządowymi w zakresie kultury i sztuki,

* organizowanie konkursów w zakresie twórczości oraz szeroko pojętej kultury we wszystkich mediach,

* skupianie wokół idei Fundacji przedstawicieli różnych środowisk - w kraju i za granicą - zainteresowanych i wspierających Jej cele,

* prowadzenie działalności gospodarczej w związku z celami statutowymi.

Uzyskiwane przez Fundację dochody są wydatkowane na realizację działań statutowych. Fundacja dla prawidłowego sklasyfikowania, które dochody i w jakiej części są przeznaczone na realizację działań statutowych, posiłkuje się zapisami księgowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Fundacja jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On objęty zakresem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przysługuje Mu prawo do skorzystania ze zwolnienia ustanowionego w tym przepisie w stosunku do części dochodów wydatkowanych na działalność statutową.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W świetle treści ust. 1c, powyższe zwolnienie nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, decydujące znaczenie dla możliwości skorzystania ze zwolnienia ma spełnienie następujących przesłanek:

* podatnik nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w ust. 1c - nie można przypisać mu w szczególności statusu przedsiębiorstwa państwowego, spółdzielni, spółki, czy samorządowego zakładu budżetowego,

* podatnik prowadzi działalność statutową,

* celem statutowym jest podejmowanie działalności w co najmniej jednej z wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dziedzin,

* uzyskane przez podatnika dochody są wydatkowane na ten cel.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż o zaistnieniu prawa do skorzystania z powyższego zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt, z jakiego źródła podatnik uzyskuje dochód przeznaczony na realizację celów statutowych. Podatnik będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia w stosunku do wszystkich uzyskiwanych dochodów, pod warunkiem, iż zostaną łącznie spełnione przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analogiczne stanowisko można znaleźć przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 sierpnia 2009 r. IPPB5/423-312/09-3/AM, w której czytamy: "zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia".

W takim kontekście Wnioskodawca chciałby zauważyć, iż nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w ust. 1c art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podejmuje On działania w formie prawnej jaką jest fundacja i nie mieści się w zakresie podmiotowym ograniczenia ustanowionego w tym przepisie. Z kolei możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia przez podmiot funkcjonujący jako fundacja nigdy nie było kwestionowane przez organy podatkowe. Przykładowo, można wskazać treść pisma Ministerstwa Finansów z 16 marca 2005 r. PO 4/P-722-265/95, w którym stwierdzono, że: " (...) zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych fundacji, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność, np. oświatową czy kulturalną, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. (...) pragnę przy tym dodać, że jeżeli chodzi o fundacje, to poczynając od 1995 r. zwolnieniem od podatku dochodowego objęte są dochody przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w tym także przeznaczone i wydatkowane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz przeznaczonych na opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy)".

Zdaniem Fundacji, w Jej przypadku czynnikiem decydującym o skorzystaniu ze zwolnienia będzie możliwość zakwalifikowania działalności statutowej Fundacji jako działalności kulturalnej.

W kontekście powyższego, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż z uwagi, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują ani pojęcia działalności kulturalnej, ani pojęcia kultury, przy określaniu co należy rozumieć pod użytym przez ustawodawcę zwrotem, należy odwoływać się do jego rozumienia słownikowego oraz do znaczenia, jakie temu pojęciu nadają organy podatkowe.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego, pod tym pojęciem należy rozumieć "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory".

Z kolei w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 listopada 2008 r. IPPB3/423-1306/08-4/IŚ można przeczytać: "Jeśli chodzi natomiast o zdefiniowanie działalności kulturalnej - to przede wszystkim wskazać należy, iż w praktyce słowo kultura ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura języka,.

Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" określa, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna P, wydanie piętnaste, P. W 1982, s. 388).

Kultura może być upowszechniana w postaci różnych form, które najogólniej można sklasyfikować na dwie grupy:

* formy oświatowe, w tym

* popularyzowanie wiedzy na wysokim poziomie, np. poprzez wykłady, spotkania z twórcami kultury i sztuki, pokazy i konkursy artystyczne, zajęcia artystyczne,

* kursy artystyczne,

* odczyty,

* spotkania z rzeczoznawcami i twórcami różnych dziedzin kultury, np. z muzykami, historykami sztuki, architektami, plastykami, aktorami, literatami, a także wycieczki krajoznawcze, czytelnictwo książek itp.,

* formy artystyczne, w tym wieczory literackie, spektakle teatralne, występy muzyków, wystawy i ekspozycje dzieł sztuk, wizualne formy upowszechniania kultury, amatorskie ruchy artystyczne (amatorskie chóry, zespoły teatralne, pieśni i tańca...)".

Wyjaśnienie zwrotu użytego przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, w odniesieniu do działalności kulturalnej można także znaleźć w interpretacji z 6 kwietnia 2010 r. IBPBI/2/423-97/10/CzP, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

"u.p.d.o.p. nie definiuje pojęcia działalności kulturalnej. Pod pojęciem "działalności kulturalnej" należy m.in. rozumieć upowszechnianie kultury czyli "intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej" (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991)".

Podejmowanie przez Wnioskodawcę działań, takich jak organizowanie warsztatów, wystaw, prowadzenie działalności badawczej, wydawniczej czy promocyjnej, czy też podejmowanie współpracy z różnymi podmiotami odbywa się w związku z realizacją założeń statutowych Fundacji. Ze statutu Fundacji wprost wynika, iż Jej celem jest promowanie, wspieranie i upowszechnianie twórczości fotograficznej oraz innych dziedzin sztuki i kultury artystów krajowych i zagranicznych.

Uwzględniając wskazane powyżej rozumienie pojęcia "kultura" i "działalność kulturalna", zdaniem Wnioskodawcy, tak sformułowane cele niewątpliwie mieszczą się pod pojęciem kultury i działalności kulturalnej. Przez kulturę należy bowiem rozumieć także kulturę duchową czyli - zgodnie ze znaczeniem słownikowym - "ogół dzieł naukowych, literackich i dzieł sztuki tworzących dorobek ludzkości w danym okresie historycznym". W konsekwencji, pojęcie kultury należy rozumieć szeroko i zaliczać do niego literaturę, piśmiennictwo i sztukę - muzykę, film, fotografię czy inne środki wyrazu. Działalność kulturalna obejmuje natomiast nie tylko działalność samych twórców w zakresie wytworzenia dzieła czy utworu, lecz także działalność polegającą na jej rozpowszechnianiu, propagowaniu i wspieraniu kultury. Rozpowszechnianie i wspieranie kultury polega z kolei na podejmowaniu działań mających pozwolić jej dotrzeć do możliwie najszerszego kręgu odbiorców.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność jest działalnością o charakterze kulturalnym. Z tego też względu uzyskiwany przez Niego dochód, w części przeznaczonej na realizację celów statutowych w zakresie promowania, wspierania i upowszechniania twórczości fotograficznej oraz innych dziedzin sztuki i kultury artystów krajowych i zagranicznych, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienia się, iż w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl