ILPB3/423-362/13-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-362/13-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samorządowego Zakładu Komunalnego przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą Rady Gminy z dnia 5 grudnia 2012 r. powołany został z dniem 1 stycznia 2013 r. Samorządowy Zakład Komunalny, który działa w formie samorządowego zakładu budżetowego. Cel i zadanie SZK określa statut (w załączeniu).

Podstawowym przedmiotem działalności jest realizacja zadań Gminy odnoszących się do bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb zbiorowych ludności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków.

W dniu 26 czerwca 2013 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę zmieniającą Uchwałę Rady Gminy z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Samorządowy Zakład Komunalny, dokonując zmian poprzez wprowadzenie zapisu w § 5 ust. 2 pkt 4 w brzmieniu: Prowadzenie działalności usługowej (Uchwała w załączeniu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy samorządowy zakład budżetowy, który od miesiąca lipca 2013 r. prowadzi działalność usługową, określoną ściśle w załączniku podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych (CIT-8) jako jednostka budżetowa, która rozlicza się tylko z Urzędem Gminy.

W piśmie z 17 października 2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku w kwestii przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz jednoznacznego określenie formy organizacyjno-prawnej podmiotu, Wnioskodawca wskazał co następuje.

Artykuł 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w ust. 1 wymienia podmioty zwolnione od tego podatku i są to m.in. jednostki budżetowe, z kolei art. 27 ust. 1 ustawy zwalnia te jednostki z obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

Samorządowy Zakład Komunalny został utworzony jako samorządowy zakład budżetowy, którego forma i działalność organizacyjno-prawna została określona w art. 15 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 9 powoływanej ustawy, samorządowe zakłady budżetowe tworzą sektor finansów publicznych.

Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym, samorządowy zakład budżetowy rozlicza się bezpośrednio z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 9, samorządowy zakład budżetowy jest to taka jednostka sektora finansów publicznych, która nie wypracowuje samodzielnie dochodów odrębnych od dochodów jednostki głównej, tj. jednostki samorządu terytorialnego.

Samorządowy Zakład Komunalny odpłatnie wykonuje zadania jednostki samorządu terytorialnego (zaopatrzenie ludności w wodę i odprowadzanie ścieków), pokrywając koszty swojej działalności z tych przychodów, co za tym idzie rozlicza się z główną jednostką samorządu terytorialnego, wpłacając nadwyżkę przychodu do budżetu gminy.

Uchwałą Rady Gminy z dnia 26 czerwca 2013 r. dokonano zmian w załączniku nr 1 Uchwały Rady Gminy z dnia 5 grudnia 2012 r. poprzez dodanie w § 5 ust. 2 pkt 4 w brzmieniu: "prowadzenie działalności usługowej".

Samorządowy Zakład Komunalny powinien być zwolniony podmiotowo z opłacania podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż rozlicza się tylko i wyłącznie z budżetem gminy i jest nim ściśle związany planem finansowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), katalog zwolnień podmiotowych został zawarty w art. 6 ust. 1.

I tak, w myśl powołanego wyżej przepisu, zwalnia się od podatku:

1. Skarb Państwa;

2. Narodowy Bank Polski;

3.

jednostki budżetowe;

4.

państwowe fundusze celowe, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.);

* 4a. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

* 4b. wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

5.

przedsiębiorstwa międzynarodowe i inne jednostki gospodarcze utworzone przez organ administracji państwowej wspólnie z innymi państwami na podstawie porozumienia lub umowy, chyba że porozumienia te lub umowy stanowią inaczej;

6.

jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;

7. Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

8. (uchylony);

9. Agencję Rynku Rolnego;

10.

fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.);

* 10a. instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

b) wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego lub niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa, w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,

c.

c) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, albo prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, w przypadku gdy:

* prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego oraz

* zgodnie z dokumentami założycielskimi ich tytuły uczestnictwa nie są oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40.000 euro,

d.

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e.

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f.

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę;

11.

fundusze emerytalne utworzone na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

* 11a. podatników posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzących program emerytalny, w zakresie dochodów związanych z gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

a.

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b.

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

c.

ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,

d.

posiadają depozytariusza prowadzącego rejestr aktywów tych podatników,

e.

przedmiotem ich działalności jest wyłącznie gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego;

12. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.);

* 12a. Fundusz Rezerwy Demograficznej, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

13. Agencję Nieruchomości Rolnych;

14. (uchylony);

15. Agencję Rezerw Materiałowych.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z powołanych regulacji wynika zatem, że podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są zwolnione podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych i nie składają deklaracji oraz zeznań podatkowych.

Jednocześnie na gruncie analizowanej sprawy należy wyjaśnić, że zakres i zasady działania oraz organizację samorządowych zakładów budżetowych, jak również jednostek budżetowych określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (art. 15 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z przytoczonych przepisów wynika więc wyraźnie, że zakład budżetowy jest odrębną jednostką organizacyjną od jednostki budżetowej, który w przeciwieństwie do jednostki budżetowej pokrywającej własne wydatki bezpośrednio z budżetu, pokrywa je z przychodów własnych.

Wnioskodawca w przedstawionym opisie sprawy wskazał, że Samorządowy Zakład Komunalny został utworzony jako samorządowy zakład budżetowy, którego forma i działalność organizacyjno-prawna została określona w art. 15 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Nie ulega więc wątpliwości, że Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przepis ten odnosi się tylko do jednostek budżetowych. Sam fakt rozliczania się z budżetem jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi o tym, że Wnioskodawca może być zwolniony podmiotowo z opłacania podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega ogólnym regułom przewidzianym w podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Wnioskodawca zobligowany jest do odprowadzania podatku dochodowego.

Ponadto, tut. Organ pragnie wskazać, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl