ILPB3/423-358/10-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-358/10-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 9 lipca 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi, na podstawie udzielonego Jej zezwolenia z dnia 22 marca 2006 r. (dalej: Zezwolenie A) działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. (dalej: Strefa lub SSE). Zezwolenie obejmuje produkcje wyrobów z tworzyw sztucznych do sprzętu AGD. W ramach obecnego Zezwolenia A na prowadzenie działalności na terenie Strefy, Spółka była zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 13.206.671,00 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2006 r. oraz zatrudnienia co najmniej 70 nowych pracowników do 31 grudnia 2006 r. Spółka wywiązała się z określonych w Zezwoleniu A zobowiązań. Do tej pory stworzono ponad 100 miejsc pracy. W oparciu o Zezwolenie A, Spółka wybudowała zakład produkcyjny na terenie SSE. Wydatki poniesione na ten cel zakwalifikowała jako wydatki inwestycyjne.

W ramach nowego Zezwolenia B Spółka planuje dokonać rozbudowy dotychczasowego zakładu produkcyjnego znajdującego się na terenie SSE.

Z uwagi na rozwój przedsiębiorstwa, Spółka planuje wystąpić w kwietniu 2010 r. o nowe zezwolenie strefowe na rozbudowę zakładu. Do obecnego budynku hali zostanie dobudowany dodatkowy moduł o powierzchni 2.500 m 2, w którym będzie miała miejsce produkcja tożsama do produkcji w głównej hali - produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. Nowa inwestycja zostanie zrealizowana na działkach należących do Spółki i objętych SSE. Inwestycja realizowana w ramach Zezwolenia B jest ściśle związana z inwestycją objętą Zezwoleniem A. Szczegółowo zdefiniowany zakres Zezwolenia B będzie tożsamy z zakresem Zezwolenia A. Wydatki inwestycyjne w ramach Zezwolenia B ponoszone będą na rozbudowę inwestycji zrealizowanej w ramach Zezwolenia A. Ponadto, w związku z realizacją inwestycji objętej Zezwoleniem B, Spółka zwiększy potencjał produkcyjny w ramach dotychczasowego asortymentu wytwarzanych produktów. Proces produkcji funkcjonalnie obejmuje inwestycje zrealizowane w ramach obu Zezwoleń. W konsekwencji, niemożliwe będzie również obiektywne przypisanie przychodów lub kosztów wytworzenia produktów odpowiednio do każdego z Zezwoleń osobno.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją nowej inwestycji w ramach Zezwolenia B na działalność w SSE, Spółka będzie uprawniona do zsumowania kwot zwolnień podatkowych przysługujących Jej w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie Zezwolenia A i Zezwolenia B i zastosowania tak obliczonego limitu zwolnienia podatkowego do całości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwoleń A i B. Tak więc, czy Spółka może wykorzystywać całą pomoc publiczną w ramach obu Zezwoleń (w formie zwolnienia z podatku dochodowego) w pierwszej kolejności, aż do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego wynikającej z Zezwolenia A, a następnie do wyczerpania kwoty zwolnienia podatkowego przysługującej Spółce w ramach Zezwolenia B.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, do którego odsyła przywołany powyżej przepis stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej Strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Pomoc publiczna z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowi zwolnienie spod opodatkowania dochodów uzyskanych na terenie Strefy w oparciu o otrzymane zezwolenie strefowe.

Kwestie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z działalności strefowej reguluje art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym przepisem, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, są zwolnione z podatku dochodowego. Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Podsumowując, w sytuacji, gdy dochody uzyskane przez Spółkę są uzyskiwane:

1.

z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE,

2.

na podstawie posiadanego Zezwolenia A i B,

wówczas dochody takie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych do określonej wysokości.

Źródłem uzyskania przychodu strefowego Spółki (zwolnionego z opodatkowania) jest działalność gospodarcza prowadzona na podstawie zezwoleń na terenie SSE. O ile więc dochód z tej działalności mieści się w limitach określonych w przepisach strefowych, łącznie dla działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń A i B, nie będzie on uwzględniany w określeniu podstawy opodatkowania Spółki.

Ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani przepisy strefowe w żadnej sytuacji nie stanowią, aby zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych miało być liczone odrębnie dla dochodów uzyskiwanych na podstawie poszczególnych zezwoleń.

Warunek wyodrębnienia wyniku podatkowego pojawia się w przepisach strefowych i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącznie w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem Strefy. W takiej sytuacji, działalność prowadzona na terenie Strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność jedynie na terenie Strefy. Obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Jak już zostało wskazane powyżej, ani przepisy strefowe, ani ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom "wykorzystywania" dostępnego limitu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia 2007 r. (PDP/423-73/07/60471), odnosząc się do znaczenia treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do podatnika posiadającego kilka zezwoleń, uznał że: " (...) w przypadku posiadania kilku zezwoleń podatnik zobowiązany jest do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p. czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od p.d.o.p. oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń. Brak jest natomiast wymogu dodatkowego podziału dochodów i kosztów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z dwoma odrębnymi zezwoleniami (...)" (analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zajął również w interpretacji indywidualnej z 3 marca 2008 r. IBPB3/423-37/08/MO oraz w interpretacji indywidualnej z 1 października 2008 r. IBPB3/423-585/08/MO).

Należy także wskazać, iż z praktycznego punktu widzenia potencjalna konieczność ustalania odrębnego dochodu z tytułu prowadzenia na terenie SSE działalności objętej każdym z dwóch Zezwoleń z osobna jest szczególnie utrudniona. W przypadku, gdy kolejny projekt inwestycyjny stanowi rozbudowę przedsiębiorstwa, trudno jest ustalić bowiem precyzyjnie wartość przychodów podatkowych dla pierwszego i drugiego projektu. Niemożliwe jest również odpowiednie alokowanie kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli Spółka nie ma obowiązku, jak i niemożliwe jest wyodrębnienie i przyporządkowanie dochodu do każdego z zezwoleń strefowych, konieczne jest wspólne (dla obu zezwoleń) rozliczanie kwot zwolnień podatkowych. Tak więc, Spółka postępuje prawidłowo rozliczając całą uzyskaną pomoc publiczną w pierwszej kolejności na Zezwolenie A, a po wykorzystaniu przysługującego limitu w ramach Zezwolenia A, wykorzystuje kwotę zwolnienia podatkowego wynikającą z Zezwolenia B. Z uwagi na fakt, że Spółka korzysta z pomocy publicznej w oparciu o dwa zezwolenia oraz przy założeniu, że nie ma obowiązku wydzielenia dochodu strefowego na każde z zezwoleń odrębnie, podatek z tytułu działalności strefowej zacznie uiszczać dopiero po wykorzystaniu pomocy przyznanej w ramach Zezwolenia A oraz Zezwolenia B.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl