ILPB3/423-346/13-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-346/13-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - reprezentowanej przez pełnomocnika - przedstawione we wniosku z 11 lipca 2013 r. (data wpływu 24 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 17 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Sp. z o.o. jest podmiotem prowadzącym portal finansowy, oferujący oprócz porad oraz reklamy produktów finansowych, również nowoczesną platformę transakcyjną umożliwiającą zawieranie umów na produkty finansowe.

W toku prowadzonej działalności Spółka zawierała i ma zamiar nadal zawierać umowy barterowe, wymieniając z kontrahentem usługi, bez dokonywania płatności pieniężnych. Przedmiotem wymiany zwykle są usługi reklamowe. Przyjmując sposób rozliczania w postaci barteru, Spółka zawiera z kontrahentem umowę, w której wskazane są świadczenia wykonywane przez strony, określona zostaje ich wartość, a także wskazany jest barter, jako sposób wzajemnych rozliczeń. Wykonanie usług zostaje udokumentowane przez strony fakturami VAT.

Ponadto w piśmie z 17 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku wyjaśniono co następuje.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku zawierane przez Spółkę umowy mają charakter barteru - wymiany usług. Dotyczą one usług reklamowych. Z uwagi na znaczną ilość zawieranych umów barterowych szczegółowe opisanie specyficznie każdej z nich nie jest możliwe. Możliwe jest natomiast wskazanie typów umów barterowych, których Spółka jest lub może być stroną oraz opisanie przykładów je obrazujących.

Do typowych umów barterowych zawieranych przez Spółkę należą:

1.

umowy dotyczące konkretnego wydarzenia organizowanego przez kontrahenta Spółki (np. konferencja branżowa), nad którym Spółka obejmuje patronat medialny,

2.

umowy zawarte z partnerami biznesowymi w celu wzajemnej promocji poprzez wzajemne świadczenie usług reklamowych,

3.

umowy dotyczące dostarczania przez kontrahentów materiałów publikowanych w serwisie (...).pl.

Pośród umów wskazanych w punkcie 1) Spółka przykładowo zawarła umowę barterową z X Sp. z o.o., na mocy której otrzymała następujące świadczenia:

* przyznanie tytułu "Patrona Medialnego" wydarzenia - Pierwszego Biznesowego Show w Polsce (...);

* zamieszczenie logo Spółki o określonej wielkości we wszystkich materiałach promujących powyższe wydarzenie, na stronie internetowej tego wydarzenia;

* określoną liczbę zaproszeń na wydarzenie Pierwsze Biznesowe Show w Polsce (...);

* umożliwienie rozstawienia baneru reklamowego na sali, gdzie odbywało się wydarzenie oraz dodania insertów reklamowych do materiałów szkoleniowych, a także umożliwienie przeprowadzenia wywiadów z uczestnikami wydarzenia.

W ramach tej umowy Spółka z kolei ze swojej strony zobowiązała się do:

* objęcia patronatu medialnego nad wskazanym powyżej wydarzeniem;

* wykonania określonych świadczeń reklamowych promujących wydarzenie, polegających na emisji skyscrapera (banera) reklamowego na stronie internetowej, określonej liczby wysyłek banera reklamowego oraz tekstu reklamowego w newsletterze i Dzienniku (...).

Opisane powyżej poszczególne świadczenia Spółki oraz jej kontrahenta wynikają z konkretnej umowy i mają charakter przykładowy dla celów wniosku Spółki. Jednakże struktura świadczeń jest typowa dla umów wskazanych w punkcie 1).

Spółka po wykonaniu usług wystawiła na rzecz kontrahenta fakturę, dokumentującą wartość jej świadczeń i rozpoznała przychód podlegający opodatkowaniu. Z drugiej strony Spółka otrzymała od kontrahenta fakturę dokumentującą wartość jego świadczeń. Właśnie ta otrzymana od kontrahenta faktura dotyczy kosztu związanego z transakcją barterową.

W nawiązaniu do punktu 2) przykładowa umowa dotycząca wzajemnej promocji wskazuje jako obowiązki stron wzajemne świadczenie usług reklamowych, polegające na zarezerwowaniu zarówno przez Spółkę, jak i kontrahenta powierzchni reklamowych na stronach internetowych kontrahenta i Spółki na reklamy drugiej strony i umieszczaniu reklam promujących drugą stronę umowy przez określony czas, w określonej umownie ilości i o określonej wartości. Oznacza to, iż Spółka umieszcza w swoich serwisach reklamy kontrahenta, natomiast kontrahent zamieszcza reklamy Spółki.

Po wykonaniu usług wystawiane są faktury dokumentujące wzajemne świadczenia. Spółka wystawia fakturę na kontrahenta i rozpoznaje przychód podlegający opodatkowaniu oraz otrzymuje od kontrahenta fakturę, która odzwierciedla jej koszt uzyskania przychodu.

Ostatnim z typów umów barterowych, wskazanym w punkcie 3), są umowy dotyczące dostarczania artykułów i innych treści na potrzeby publikacji w serwisie (...).pl.

Zgodnie z tego typu umowami, obowiązkiem partnera jest dostarczenie określonej ilości tekstów w określonym czasie oraz udzielenie licencji Spółce na ich wykorzystywanie. W zamian Spółka zobowiązuje się do publikacji dostarczonych materiałów oraz ich reklamy i promocji poprzez informowanie o źródle ich pochodzenia wraz z umieszczeniem aktywnego logo partnera.

Po wykonaniu usług Spółka wystawia fakturę dokumentującą wartość jej świadczeń i rozpoznaje przychód podlegający opodatkowaniu oraz otrzymuje od kontrahenta fakturę dokumentującą wartość jego świadczeń, rozpoznawaną jako koszt uzyskania przychodów.

W odpowiedzi na pytanie dotyczące kosztów związanych z transakcjami barterowymi Spółka pragnie wyjaśnić, iż miała na myśli koszty wynagrodzenia za świadczenie usług w ramach barteru, czyli wskazane powyżej wynagrodzenie dla kontrahentów wynikające z wystawionych przez nich dla Spółki faktur.

Pytanie Spółki dotyczy kosztów rozumianych jako wartość wynagrodzenia z tytułu nabytych od kontrahentów usług reklamowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczać w czasie koszty związane z transakcjami barterowymi - czy stanowią one koszty bezpośrednio związane z przychodami, czy też inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Na mocy art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera z kontrahentami umowy barterowe, na podstawie których świadczone są w przeważającej większości usługi reklamowe, usługi marketingowe, PR, patronatu medialnego oraz udziału w konferencjach branżowych itp. Gdyby płatność za nabywane usługi była ustalana w formie pieniężnej (gotówka, przelew), nie ulegałoby wątpliwości, iż wynagrodzenie za powyższe usługi stanowiłoby koszt inny niż bezpośrednio związany z uzyskiwanym przychodem. W konsekwencji rozpoznawane byłoby jako podatkowy koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fakt, iż transakcja barterowa polega na wymianie wzajemnych świadczeń, nie powinien wpływać, zdaniem Spółki, na zmianę traktowania powyższego kosztu dla celów podatkowych. Charakter nabywanych usług pozostaje taki sam. Stanowią one usługi wpływające na osiągane przez Spółkę przychody w sposób pośredni i w żadnej mierze nie można przypisać im konkretnych przychodów osiąganych przez Spółkę w działalności operacyjnej, choć niewątpliwie mają one wpływ na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Barter stanowi jedynie sposób rozliczenia / zapłaty za świadczone w transakcjach usługi.

W konsekwencji, w opinii Spółki, koszty poniesione w związku z zawartymi umowami barterowymi powinny być traktowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, gdyż powiązanie ich z uzyskiwanymi przychodami jest niemożliwe ze względu na charakter wymienianych usług, co oznacza, iż powinny one być potrącane w czasie zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli w momencie poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl