ILPB3/423-336/08-5/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-336/08-5/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko W (...) S.A., przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 4 czerwca 2008 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa z ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 4 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 17 września 2008 r. (data wpływu) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa z ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa.

W dniu 25 sierpnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, w oparciu o art. 165a § 1 w zw. z art. 14b § 1 i art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał postanowienie nr ILPB3/423-336/08-2/DS, w którym odmówił wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej ww. wniosku.

Na powyższe postanowienie, Wnioskodawca wniósł w dniu 3 września 2008 r. zażalenie (data nadania w Urzędzie Poczta Polska w dniu 2 września 2008 r.).

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, na skutek złożonego zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, uchylił w całości zaskarżone postanowienie.

W związku z powyższym, niezbędne stało się wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W (...) S.A. powstały w wyniku komercjalizacji z dniem 1 stycznia 2008 r. przedsiębiorstwa państwowego W (...) Nr i są obecnie jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

Zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane dokonywać miesięcznie albo kwartalnie wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w wysokości 15% zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy Rada Ministrów została upoważniona do wydania rozporządzenia, w którym może zwolnić z wypłat zysku lub przyznać ulgę we wpłatach jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa wykonującym w całości lub w części zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. W wykonaniu ww. delegacji ustawowej Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.).

Zgodnie z § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia udziela się ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa następującym przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, a także spółkom, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa wykonującym zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa:

1.

przedsiębiorstwom i spółkom przemysłu obronnego i lotniczego wymienionym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. Nr 157, poz. 792),

2.

przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, na które na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1993 r. w sprawie określenia organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadań niezbędnych na potrzeby obronności państwa oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych zadań i przeprowadzania kontroli ich realizacji (Dz. U. Nr 69, poz. 331 i z 1997 r. Nr 15, poz. 85) zostały nałożone zadania ujęte w "Programie mobilizacji gospodarki".

Jednakże, rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. z 1996 r. Nr 157, poz. 792) zostało uchylone z dniem 15 października 1997 r. przez rozporządzenie Rady Ministrów o tym samym tytule z dnia 25 września 1997 r..

Rozporządzenie Rady Ministrów z 25 września 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 126, poz. 806) zostało uchylone z dniem 13 lipca 1998 r. przez rozporządzenie o tym samym tytule z dnia 30 czerwca 1998 r..

Rozporządzenie z dnia 30 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 88, poz. 556) zostało uchylone z dniem 15 kwietnia 2000 r. przez rozporządzenie o tym samym tytule z dnia 2 marca 2000 r..

Rozporządzenie z dnia 2 marca 2000 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 22, poz. 274) zostało uchylone z dniem 10 lutego 2005 r. przez rozporządzenie z dnia 18 stycznia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 15, poz. 123) o tym samym tytule obowiązujące do dnia dzisiejszego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Ponieważ rozporządzenie z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.) zawiera odesłanie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. z 1996 r. Nr 157, poz. 792), które zostało uchylone powstaje wątpliwość, czy W (...) S.A. z siedzibą w P (...) mogą korzystać z ulgi w wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa.

W uzupełnieniu z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu) do złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka przedstawiła własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, W (...)S.A. powstały w wyniku komercjalizacji z dniem 1 stycznia 2008 r. przedsiębiorstwa państwowego W (...) Nr i są obecnie jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

Zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane dokonywać miesięcznie albo kwartalnie wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w wysokości 15% zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy Rada Ministrów została upoważniona do wydania rozporządzenia, w którym może zwolnić z wypłat zysku lub przyznać ulgę we wpłatach jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa wykonującym w całości lub w części zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. W wykonaniu ww. delegacji ustawowej Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 ust. 1 ww. rozporządzeniem udziela się ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa następującym przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, a także spółkom, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa wykonującym zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa:

1.

przedsiębiorstwom i spółkom przemysłu obronnego i lotniczego wymienionym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. Nr 157, poz. 792),

2.

przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, na które na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1993 r. w sprawie określenia organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadań niezbędnych na potrzeby obronności państwa oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych zadań i przeprowadzania kontroli ich realizacji (Dz. U. Nr 69, poz. 331 i z 1997 r. Nr 15, poz. 85) zostały nałożone zadania ujęte w "Programie mobilizacji gospodarki".

Wymienione powyżej rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. z 1996 r. Nr 157, poz. 792) zostało uchylone z dniem 15 października 1997 r. przez rozporządzenie Rady Ministrów o tym samym tytule z dnia 25 września 1997 r..

Rozporządzenie Rady Ministrów z 25 września 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 126, poz. 806) zostało uchylone z dniem 13 lipca 1998 r. przez rozporządzeni o tym samym tytule z dnia 30 czerwca 1998 r..

Rozporządzenie z dnia 30 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 88, poz. 556) zostało uchylone z dniem 15 kwietnia 2000 r. przez rozporządzenie o tym samym tytule z dnia 2 marca 2000 r..

Rozporządzenie z dnia 2 marca 2000 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 22, poz. 274) zostało uchylone z dniem 10 lutego 2005 r. przez rozporządzenie z dnia 18 stycznia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 15, poz. 123) o tym samym tytule obowiązujące do dnia dzisiejszego.

Uchylenie rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1996 r., wobec faktu, że:

* rozporządzenie z 18 stycznia 2005 r. ma identyczny tytuł i spełnia identyczną funkcję,

* brak jest przepisów szczególnych regulujących odmiennie omawianą kwestię

powoduje, że odesłanie opisane w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa należy traktować obecnie jako odesłanie do rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2005 r.

Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. Nr 15, poz. 123 z późn. zm.) nie zawiera załączników nr 1 i nr 2 jak rozporządzenie z 23 grudnia 1996 r., tylko zawiera jeden załącznik określający zbiorczo przedsiębiorstwa państwowe i jednoosobowe spółki korzystające z ulg. W załączniku do rozporządzenia z 18 stycznia 2005 r. pod pozycją 14 wymienia się W (...) Nr.

Ponadto zgodnie z § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia szczególne znaczenie dla gospodarki państwa mają również spółki niewymienione w załączniku do rozporządzenia, powstałe w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw wymienionych w tym załączniku.

Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności § 1 ust. 2 rozporządzenia z 18 stycznia 2005 r. należy przyjąć, że W (...) Spółka Akcyjna objęte są ww. rozporządzeniem, a tym samym są uprawione do ulgi określonej w rozporządzeniu z 11 lutego 1997 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz do spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionym pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W myśl art. 2 ust. 1-7 ww. ustawy spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Artykuł 5 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może na wniosek organu reprezentującego Skarb Państwa zwolnić jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące w całości lub w części zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa z obowiązku dokonywania wpłat z zysku lub przyznać tym spółkom ulgi we wpłatach z zysku.

Na podstawie ww. artykułu w odniesieniu do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (tekst jedn. Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 z późn. zm.), wydano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1997 r. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.).

§ 1 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi natomiast, iż udziela się ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa następującym przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, a także spółkom, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wykonującym zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa:

1.

przedsiębiorstwom i spółkom przemysłu obronnego i lotniczego wymienionym w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz. U. Nr 157, poz. 792),

2.

przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, na które na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1993 r. w sprawie określenia organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadań niezbędnych na potrzeby obronności państwa oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych zadań i przeprowadzania kontroli ich realizacji (Dz. U. Nr 69, poz. 331 i z 1997 r. Nr 15, poz. 85) zostały nałożone zadania ujęte w "Programie mobilizacji gospodarki".

Jednocześnie w załącznikach do rozporządzenia zawarto wykaz przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, którym udzielono ulgi z powyższego tytułu.

Powołane w pkt 1 tegoż paragrafu rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1996 r. straciło moc z dniem 15 października 1997 r.

Obecnie obowiązującym przepisem dotyczącym określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 15, poz. 123 z późn. zm.) wydane na podstawie art. 1a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

W myśl § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia ustala się wykaz przedsiębiorstw państwowych, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, zwanych dalej "spółkami", o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

W wykazie tym wymieniono W (...) Nr w P (...), nie wymieniono natomiast Spółki Akcyjnej W (...).

Ust. 2 tegoż paragrafu stanowi, iż szczególne znaczenie dla gospodarki państwa mają również spółki niewymienione w załączniku do rozporządzenia, powstałe w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw wymienionych w tym załączniku.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż W (...) S.A. powstały w wyniku komercjalizacji z dniem 1 stycznia 2008 r. przedsiębiorstwa państwowego - W (...) Nr w P (...) i są obecnie jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie ww. ust. 2 § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r., a tym samym uprawnienie Spółki Akcyjnej do korzystania z ulgi wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl