ILPB3/423-33/12-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-33/12-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczeń podatkowych zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną:

* w części dot. pytania nr 1, 2 i 4 - jest prawidłowe,

* w części dot. pytania nr 3 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczeń podatkowych zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Do obliczenia podatku dochodowego za rok podatkowy Spółka stosując ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych liczy dochód do opodatkowania w następujący sposób: od wszystkich podatkowych przychodów odejmuje wszystkie koszty uzyskania przychodów i wylicza dochód do opodatkowania. Następnie zgodnie z § 14 rozporządzenia w sprawie ustanowienia strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290) od dochodu do opodatkowania odejmuje kwotę dochodu zwolnionego w wysokości wydatków poniesionych na rozwój strefy z roku podatkowego oraz z roku następnego za okres do 31.03. (lub daty wcześniejszej, jeżeli podatek liczony jest wcześniej). Koszty uzyskania przychodów w Spółce są w całości wydatkami poniesionymi na rozwój specjalnej strefy ekonomicznej. Niektóre wydatki (wydatek na zakup nieruchomości) nie są jeszcze kosztami uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, stają się nimi w roku sprzedaży nieruchomości.

Pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) Spółka uzupełniła stan faktyczny o następujące informacje:

1.

Przedstawiony w opisie stan faktyczny dotyczy roku 2008, Spółka powołuje się na rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. 06.236.1705 z późn. zm.). Zasady naliczenia podatku dochodowego zarówno w rozporządzeniu poprzednim, do którego Spółka się odnosiła we wniosku (Dz. U. Nr 46, poz. 290), jak i obecnym (Dz. U. 06.236.1705 z późn. zm.) nie uległy zmianie. Spółka odnosi się do paragrafu 11 rozporządzenia (Dz. U. 06.236.1705 z późn. zm.), który w swoim brzmieniu ma takie samo podejście do zwolnienia podatku dochodowego od osób prawnych, jak paragraf 14 w rozporządzeniu z 1997 r. (Dz. U. Nr 46, poz. 290).

2.

Limit dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem od osób prawnych Spółka rozumie jako kwotę dochodu (różnica przychodów do opodatkowania i kosztów uzyskania przychodów), który w całości jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu za rok, którego dotyczy ten dochód (umownie rok 1). Natomiast opodatkowanie następuje w roku następnym (umownie rok 2), po ustaleniu wydatków przeznaczonych na rozwój strefy za rok 1 oraz rok 2. Jeżeli kwota wydatków przeznaczona na cele rozwoju strefy w roku 1 i roku 2 w sumie jest równa bądź większa od dochodu zwolnionego w roku 1, to dochód ten pozostaje zwolniony, jeżeli kwota wydatków przeznaczona na cele rozwoju strefy w roku 1 i roku 2 w sumie jest mniejsza od dochodu zwolnionego w roku 1 to różnica jest opodatkowana stawką podatku dochodowego od osób prawnych 19%, podatek ten jest płacony za rok 2.

3.

Pytanie 1 wskazane we wniosku z dnia 31 stycznia 2012 r. dotyczy ustalenia dochodu rocznego i wskazania go w zeznaniu rocznym w CIT-8 i CIT-8/0.

4.

Spółka licząc dochód do opodatkowania odejmuje od przychodów do opodatkowania koszty uzyskania przychodów. Aby ustalić dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, Spółka ustala wysokość wydatków przeznaczonych na rozwój strefy. Kwota wydatków przeznaczonych na rozwój strefy może w części się pokrywać z kosztami uzyskania przychodów, np. ziemia zakupiona w danym roku podatkowym i zaewidencjonowana na koncie 330 "Towary" będzie wydatkiem na rozwój strefy; ta sama ziemia jednak została sprzedana w tym samym roku podatkowym i koszt własny sprzedaży w kwocie zakupu ziemi będzie stanowił koszt uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Koszt ten w tym samym roku podatkowym będzie wydatkiem i kosztem uzyskania przychodów. W tym samym roku ta sama kwota zmniejszy dochód poprzez uwzględnienie go w kosztach uzyskania przychodów, jak i wpłynie na zwiększenie dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych poprzez wykazanie jej w kwocie wydatków na cele rozwoju strefy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy licząc dochód prawidłowe jest podejście Spółki: wyliczenie dochodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych do opodatkowania, a następnie odjęcie od niego wydatków na rozwój strefy i wykazanie ich jako dochód zwolniony.

2.

Czy koszty uzyskania przychodów obniżające przychód prawidłowo są wykazywane również w kwocie dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem od osób prawnych.

3.

Czy Spółka powinna liczyć limit dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem od osób prawnych, jeżeli w rozporządzeniu (Dz. U. Nr 46, poz. 209, § 14) ustawodawca dokładnie wskazuje na wysokość dochodu zwolnionego, jako część wydatkowaną w roku podatkowym lub po nim następującym.

4.

Czy prawidłowe jest podejście Spółki do rozumienia zakresu czasowego ujęcia wydatków na rozwój strefy w CIT-8 za dany rok podatkowy, tzn. części wydatkowanej w roku podatkowym lub po nim następującym, czyli do dnia wyliczenia podatku za rok poprzedni.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Spółka powołując się na definicję dochodu: dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta z całej prowadzonej przez osobę prawną działalności w roku podatkowym liczy dochód uwzględniając przychody z roku podatkowego i koszty uzyskania przychodów z danego roku. Następnie powołując się na rozporządzenie (Dz. U. Nr 46, poz. 209, § 14) odejmuje od ww. dochodu do opodatkowania wydatki z danego roku podatkowego oraz z dni roku następnego przed wyliczeniem podatku. Spółka to za podejście prawidłowe, jest to przedstawienie dochodu zwolnionego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozporządzeniem w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290, § 14).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Koszty uzyskania przychodów są prawidłowo ujęte w sposobie wyliczenia podatku dochodowego do opodatkowania. Wykazanie takiej samej kwoty jako dochodu zwolnionego do opodatkowania to "sposób" określenia wysokości tego dochodu wskazany przez ustawodawcę (Dz. U. Nr 46, poz. 290, § 14) a nie "podwójne" pomniejszenie dochodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Spółka nie powinna liczyć limitu dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem od osób prawnych, ponieważ w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290, § 14) jest wprost wskazane, że "zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody Spółki w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na jej terenie."

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Spółka prawidłowo rozumie pojęcie "w roku podatkowym lub w roku po nim następującym" wynikające z rozporządzenia w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290, § 14). Dochód zwolniony to część wydatkowana więc faktycznie poniesiony wydatek, w związku z tym do dochodu zwolnionego za dany rok podatkowy nie można przyjąć wydatku z okresu kiedy ten wydatek nie został faktycznie poniesiony, czyli z okresu po sporządzeniu CIT-8 za dany rok (najczęściej jest to data 31.03 następnego roku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dot. pytania nr 1, 2 i 4,

* nieprawidłowe - w części dot. pytania nr 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W treści tego rozporządzenia określa się:

1.

nazwę, teren i granice strefy,

2.

zarządzającego strefą,

3.

okres, na jaki ustanawia się strefę

- biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia realizacji celów, o których mowa w art. 3, na terenie obejmowanym strefą.

W rozporządzeniu tym, Rada Ministrów może ponadto - na mocy art. 25 ust. 2 powołanej ustawy - zwolnić od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego w części wydatkowanej w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną. W opisie sprawy Spółka wskazała, iż przedstawiony stan faktyczny dotyczy 2008 r.

Szczegółowe zasady funkcjonowania ww. strefy w tym okresie normowały dwa rozporządzenia: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1561 z późn. zm.).

Zgodnie z § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r., zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 5 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118, poz. 746), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. utraciło moc prawną z dniem wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. z dniem 30 grudnia 2008 r. Nowe przepisy wykonawcze także przewidują zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy. Stanowi o tym § 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2008 r., którego brzmienie jest identyczne z treścią § 11 wskazanego wyżej rozporządzenia.

W tym miejscu należy zauważyć, że powoływanie przez Spółkę § 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1997 r. Nr 46, poz. 290) nieznajdującego zastosowania w przedmiocie sprawy pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych, ze względu na tożsamość ww. regulacji ze wskazanymi powyżej przepisami rozporządzeń Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. oraz z dnia 15 grudnia 2008 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkujące powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Z istoty podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - są tylko te wartości, które wchodząc do majątku podatnika mogą powiększyć jego aktywa, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi.

W myśl art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zasadą wynikającą z treści art. 12 ust. 3 tej ustawy jest to, przychodami należnymi są przychody, które w następstwie działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano. Z tak określonych przychodów wyłączeniu podlegają wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei art. 15 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (...).

Zatem za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie wydatki - po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, tj. wymienionych w negatywnym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów - o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami. Mowa tu zarówno o kosztach bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem, jak i o kosztach dotyczących całokształtu działalności podatnika, czyli związanych z funkcjonowaniem firmy.

Innymi słowy, kosztami uzyskania przychodów mogą być dla Podatnika tylko te koszty, które związane są z uzyskaniem przez Niego odpowiadających mu przychodów podatkowych.

W przedmiotowej sprawie, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane - zgodnie z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Po pomniejszeniu przychodów o tak ustalone koszty uzyskania przychodów powstanie dochód. Dochód ten wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli wydatek z niego sfinansowany wiąże się bezpośrednio z realizacją celów rozwoju strefy. Jeżeli jednak wydatki nie wiążą się z realizacją takich celów to równowartość dochodów odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (...). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Zatem, różnica pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania stanowi dochód do opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. (§ 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2008 r.), jednak tylko pod warunkiem wydatkowania go w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy.

Zgodnie z generalną zasadą, rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych następuje za rok podatkowy.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie którego, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Powyższe oznacza, iż podatnik ma obowiązek rozliczania należnego podatku dochodowego od osób prawnych w ciągu roku podatkowego za poszczególne okresy podatkowe. Rozliczenie takie w trakcie trwania roku podatkowego odbywa się za okresy miesięczne w systemie narastającym. Dokonując takiego rozliczenia za dane okresy podatkowe, podatnik stosuje wprost przepisy wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zarówno w części dotyczącej przychodów, kosztów uzyskania przychodów, zwolnień przedmiotowych, jak też innych zagadnień.

Jednocześnie w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wynika z treści powołanych wyżej rozporządzeń, "zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy (...)".

Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do pytania nr 1 należy stwierdzić, iż Spółka winna obliczyć dochód do opodatkowania zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. uwzględniając przychody oraz koszty uzyskania przychodów danego roku podatkowego (w przedmiotowej sprawie 2008 r.), a następnie od tak wyliczonego dochodu odjąć wydatki poniesione na cele rozwoju strefy w roku podatkowym (2008) lub w roku po nim następującym (2009) stosownie do § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. (§ 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2008 r.) do dnia złożenia przez Spółkę zeznania podatkowego i wykazać je jako dochód wolny od podatku.

Dochód ten należy wykazać w:

* informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku (CIT-8/O) w poz. 14,

* zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy (CIT-8) w poz. 40.

Wobec powyższego, stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał również, że koszty uzyskania przychodów w Spółce są w całości wydatkami poniesionymi na rozwój specjalnej strefy ekonomicznej. Niektóre wydatki, jak np. wydatek na zakup nieruchomości, nie są jeszcze kosztami uzyskania przychodów w danym roku podatkowym; stają się nimi w roku sprzedaży nieruchomości.

Mając na uwadze pytanie nr 2 zawarte we wniosku, należy stwierdzić, iż tut. Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego odnosząc się do kwestii zakupu nieruchomości przez Spółkę.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Wobec powyższego, wydatek poniesiony na zakup nieruchomości przez Spółkę staje się kosztem uzyskania przychodów w dacie sprzedaży tej nieruchomości.

W ocenie tut. Organu, wskazany przez Wnioskodawcę sposób rozliczenia dla celów podatku dochodowego od osób prawnych kwoty wydatku przeznaczonego na rozwój strefy (tekst jedn.: na zakup nieruchomości) jest prawidłowy.

Różnica pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania stanowi dochód do opodatkowania w rozumieniu art. 7 ust. 2 ww. ustawy. Ustalony w ww. sposób dochód jest przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. (§ 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2008 r.) w przypadku wydatkowania go na cele rozwoju strefy - w przedmiotowej sprawie na zakup gruntu. W sytuacji przedstawionej we wniosku, gdy przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta w tym samym roku podatkowym, kwota wydatku przeznaczona na zakup nieruchomości (rozumianego jako wydatkowany dochód zwolniony) stanowi zarazem koszt uzyskania przychodów dla Spółki w tym samym roku podatkowym. Jednocześnie Spółka do przychodów tego roku podatkowego winna doliczyć przychód otrzymany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż koszt nabycia przedmiotowej nieruchomości w tym samym roku podatkowym będzie wydatkiem na cele rozwoju strefy (a więc stanowiącym dochód zwolniony), jak i kosztem uzyskania przychodów. W tym samym roku podatkowym ta sama kwota zmniejszy dochód do opodatkowania poprzez uwzględnienie go w kosztach uzyskania przychodów, jak i wpłynie na zwiększenie dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych poprzez wykazanie jej w kwocie wydatków na cele rozwoju strefy z tym jednak zastrzeżeniem, iż dochód ten może być zwolniony tylko do wysokości wydatków poniesionych na zakup tej nieruchomości.

Reasumując, w przedmiotowym stanie faktycznym koszty uzyskania przychodów pomniejszające przychód są prawidłowo wykazywane również w kwocie dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

A zatem, stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 3 dot. obliczania limitu dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, iż przedstawiony przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. sposób rozliczania dochodów zwolnionych co do zasady jest prawidłowy.

Organ podatkowy zgadza się ze stwierdzeniem Spółki, iż nie powinna liczyć limitu dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a dochodem zwolnionym będzie kwota dochodu odpowiadająca poniesionym wydatkom w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy.

W tym miejscu należy podkreślić, iż rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych następuje w roku następnym (umownie rok 2), po ustaleniu wydatków (rozumianych jako wydatkowany dochód zwolniony) przeznaczonych na rozwój strefy za rok 1 oraz rok 2. Jeżeli kwota wydatków przeznaczona na cele rozwoju strefy w roku 1 i roku 2 w sumie jest równa bądź większa od dochodu podlegającego opodatkowaniu - a nie jak twierdzi Spółka dochodu zwolnionego - (poz. 38 formularza CIT-8) w roku 1, to dochód ten pozostaje zwolniony; jeżeli natomiast kwota wydatków przeznaczona na cele rozwoju strefy w roku 1 i roku 2 w sumie jest mniejsza od dochodu podlegającego opodatkowaniu - a nie jak twierdzi Spółka dochodu zwolnionego - w roku 1, to różnica między kwotą wydatków przeznaczona na cele rozwoju strefy a kwotą dochodu podlegającego opodatkowaniu jest opodatkowana stawką podatku dochodowego od osób prawnych 19%.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem Spółki, iż podatek ten jest "płacony za rok 2", gdyż w przedstawionej sytuacji rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych następuje za rok podatkowy 1 i za ten rok podatek, w przypadku jego wystąpienia, podlega zapłacie.

Zatem, z uwagi na powyższe należało uznać w tym zakresie, tj. pytania nr 3 stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 4 dot. momentu ujęcia wydatków na cele rozwoju strefy, należy podkreślić, że stosownie do § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. (§ 2 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2008 r.) dochodem zwolnionym dla zarządzającego strefą ekonomiczną jest dochód w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy (...).

Zatem, moment poniesienia wydatku należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania wydatku w znaczeniu kasowym.

W świetle powyższego, do dochodu zwolnionego w danym roku podatkowym można zaliczyć tylko wydatki (rozumiane jako wydatkowany dochód zwolniony) faktycznie poniesione na cele rozwoju strefy w danym roku podatkowym lub w roku po nim następującym - mając na uwadze art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - do dnia złożenia przez Spółkę zeznania podatkowego, tj. do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Stanowisko w zakresie powyższego pytania jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl