ILPB3/423-316/08-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-316/08-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością T (...) przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu: 21 lipca 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

T (...) jest właścicielem budynków, w których usytuowane są garaże. Na posesji przy budynkach wyznaczone są miejsca parkingowe i wybudowane garaże wolnostojące. Większość garaży wynajmowana jest przez mieszkańców Spółki, a kilka przez osoby z zewnątrz. Do chwili obecnej za wynajem garaży i parkingów wystawiane były faktury VAT dla osób fizycznych. Zdarzenia ewidencjonowane są na koncie - rozrachunki z odbiorcami.

Mieszkańcy T (...) czynsz i media opłacają na podstawie książeczek - ewidencja na koncie - rozliczenie z najemcami z tytułu czynszu.

Wnioskodawca podaje, iż w przypadku jeżeli garaże, garaże wolnostojące, miejsca parkingowe zostaną potraktowane jako gospodarka mieszkaniowa (jak opłaty za czynsz i media), opłacane byłyby przez mieszkańców Spółki tak jak czynsz i ewidencjonowane na koncie wraz z zapłatą za czynsz, a tym samym, jeżeli potraktowane zostałyby jak gospodarka mieszkaniowa to nie istniałaby konieczność płacenia podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast, jeżeli Wnioskodawca nie wystawiałby faktur VAT za wynajem to także nie miałby obowiązku płacenia podatku VAT.

Pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu: 21 lipca 2008 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o własne stanowisko w sprawie pytań zawartych we wniosku, doprecyzował zadane pytania oraz poinformował, iż nie przewiduje możliwości podnajmu garaży czy miejsc parkingowych osobom trzecim przez najemców, tego typu zachowanie będzie eliminowane przez zapis w umowie o zakazie podnajmu, co za tym idzie ewentualne przychody najemców byłyby nielegalne i nie są przedmiotem pytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy można różnie traktować posiadane przez Spółkę garaże i miejsca parkingowe w zależności od tego czy najemca jest mieszkańcem mieszkania należącego do Spółki, czy też nie mieszka w mieszkaniu Spółki. Czyli, jeżeli najemca garażu lub miejsca parkingowego jest mieszkańcem T (...), czy w takiej sytuacji wystarczy rozszerzyć umowę najmu o paragraf stanowiący o odpłatnym prawie do korzystania z garażu czy miejsca parkingowego, a zapłatę wliczyć do kwoty czynszu zwolnionego przedmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast, jeżeli najemca nie jest mieszkańcem Spółki a jedynie jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub nie jest osobą fizyczną to w takiej sytuacji wynajmowany przez daną osobę garaż czy miejsce parkingowe należy potraktować jak lokal użytkowy nie zwolniony przedmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane z wynajmu należących do Spółki garaży (bez różnicy czy wolnostojących, czy wewnątrz budynków) i miejsc parkingowych wynajmowanych dla mieszkańców T (...), należy traktować jako przychody osiągane z gospodarki mieszkaniowej, a co za tym idzie można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego i nie odprowadzać z tego tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast w przypadku, jeżeli najemca nie jest mieszkańcem T (...) to od przychodu uzyskanego z tego tytułu, zdaniem Wnioskodawcy, należy odprowadzić należny podatek dochodowy od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady działania towarzystw budownictwa społecznego określone zostały w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 powołanej ustawy towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w formie:

1.

spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,

2.

spółek akcyjnych,

3.

spółdzielni osób prawnych.

Z treści art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

T (...) może również:

1.

nabywać budynki mieszkalne,

2.

przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,

3.

wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,

4.

sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,

5.

prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji zasobów mieszkaniowych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Opłaty związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Opodatkowaniu podlegać będzie zatem dochód z pozostałej działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez T (...), o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wymienione przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym garaże usytuowane wewnątrz budynków jak i wolnostojące oraz miejsca parkingowe mieszczą się w pojęciu "zasoby mieszkaniowe" o ile służą mieszkańcom lokali mieszkalnych w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkalnych i wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane.

Dochody uzyskiwane z ich najmu mieszkańcom T (...) należy traktować jako przychody osiągane z gospodarki mieszkaniowej i w związku z tym podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o ile zostaną przeznaczone na cele wynikające z tego przepisu.

W sytuacji natomiast, gdy najemca nie jest mieszkańcem Wnioskodawcy, dochód z tego tytułu należy potraktować jako dochód nie pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy od osób prawnych.

Ponadto, w zakresie pytania dotyczącego warunków zawieranych umów najmu Wnioskodawcy z najemcami informuje się, iż w gestii tut. Organu nie leży wydawanie opinii co do kształtu zawieranych przez Wnioskodawcę umów. Kwestia ta nie podlega bowiem regulacjom prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl