ILPB3/423-301/09-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-301/09-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów w związku z wystawionymi fakturami korygującymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodów w związku z wystawionymi fakturami korygującymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. dla jednego z kontrahentów zagranicznych mającego siedzibę w Kanadzie, Spółka świadczyła usługi w zakresie obróbki mechanicznej części do produkcji silników lotniczych oraz sprzedawała wytworzone wyroby, tj. części do silników lotniczych.

W zakresie podatku od towarów i usług wykonane usługi zostały rozpoznane jako uszlachetnienie i na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 opodatkowane stawką 0%, natomiast sprzedaż wyrobów została zakwalifikowana jako eksport towarów i zgodnie z art. 41 ust. 4 również opodatkowana stawką 0%.

Od początku 2008 r. do marca 2009 r., Spółka prowadziła renegocjacje kontraktu z kontrahentem z Kanady dotyczące podwyższenia ceny za sprzedawane wyroby oraz wykonane usługi w całym 2008 r..

W miesiącu lipcu 2008 r. Spółka porozumiała się z kontrahentem w pewnym zakresie i na podstawie zawartego porozumienia wystawiła w miesiącu sierpniu faktury korygujące z tytułu wzrostu ceny za wykonane usługi i dostarczone towary, które dla celów podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług zostały wykazane w miesiącach, w których miała miejsce pierwotna sprzedaż.

Zapłata za wyżej wymienione faktury korygujące nastąpiła w miesiącu wrześniu 2008.

Kolejne porozumienie dotyczące zmiany cen za dostarczone wyroby oraz wykonane usługi dotyczące 2008 r. zostało zawarte w marcu 2009 r..

W miesiącu marcu 2009 r. wystawiono jedną zbiorczą fakturę VAT korektę, do której dołączono specyfikację zawierającą dane wymagane rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zawarte porozumienie dotyczyło świadczenia usług i dostawy towarów udokumentowanych kilkuset fakturami sprzedaży. Ze względów technicznych skorygowanie poszczególnych faktur sprzedaży w 2008 r. było niemożliwe, stąd Spółka podjęła decyzję o wystawieniu jednej faktury zbiorczej i sporządzeniu do niej specyfikacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

W jakich okresach należy wykazać zwiększenie przychodów udokumentowanych fakturami VAT korektami wystawionymi w miesiącu sierpniu 2008 r. (dotyczy pierwszego porozumienia) oraz w jakim okresie należy wykazać zwiększenie przychodów udokumentowanych fakturą VAT korektą wystawioną w miesiącu marcu 2009 (dotyczy drugiego porozumienia).

2.

Czy przychód należy uwzględnić w miesiącu dokonania pierwotnej sprzedaży czy w momencie wystawienia faktur korygujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ korekta dotyczyła przychodów uzyskanych w 2008 r. (koszty uzyskania przychodu również poniesiono w 2008 r.) dla celów podatku dochodowego od osób prawnych o wynegocjowaną kwotę należy zwiększyć przychody poszczególnych miesięcy 2008 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 3a tej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Dla ustalenia przychodu istotnym zagadnieniem jest określenie daty uzyskania przychodu, z którą ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych łączy moment powstania obowiązku podatkowego. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu należnego ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego wykonania usługi lub jej częściowego wykonania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. dla jednego z kontrahentów zagranicznych mającego siedzibę w Kanadzie, Wnioskodawca świadczył usługi oraz sprzedawał wytworzone wyroby. Od początku 2008 r. do marca 2009 r., Spółka prowadziła renegocjacje kontraktu z kontrahentem z Kanady, dotyczące podwyższenia ceny za sprzedane wyroby oraz wykonane usługi w całym 2008 r. W miesiącu lipcu 2008 r., Spółka porozumiała się z kontrahentem w pewnym zakresie i na podstawie zawartego porozumienia wystawiła w miesiącu sierpniu faktury korygujące z tytułu wzrostu ceny za wykonane usługi i dostarczone towary, które dla celów podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług zostały wykazane w miesiącach, w których miała miejsce pierwotna sprzedaż. Zapłata za wyżej wymienione faktury korygujące nastąpiła w miesiącu wrześniu 2008 r.

Kolejne porozumienie dotyczące zmiany cen za dostarczone wyroby oraz wykonane usługi dotyczące 2008 r. zostało zawarte w marcu 2009 r. W miesiącu marcu 2009 r. wystawiono jedną zbiorczą fakturę VAT korektę, do której dołączono specyfikację zawierającą dane wymagane rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zawarte porozumienie dotyczyło świadczenia usług i dostawy towarów udokumentowanych kilkuset fakturami sprzedaży. Ze względów technicznych skorygowanie poszczególnych faktur sprzedaży w 2008 r. było niemożliwe, stąd Spółka podjęła decyzję o wystawieniu jednej faktury zbiorczej i sporządzeniu do niej specyfikacji.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu powiększenia przychodów, tj. czy przychód powiększa się w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu należnego.

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca od początku 2008 r. do marca 2009 r. prowadził renegocjacje kontraktu z kontrahentem z Kanady, dotyczące podwyższenia ceny za sprzedane wyroby oraz wykonane usługi w całym 2008 r.

Zatem, z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w momencie dokonywania sprzedaży na rzecz kanadyjskiego kontrahenta miał wiedzę o ewentualnej konieczności dokonania w przyszłości stosownej korekty wystawionych faktur pierwotnych. W przedmiotowej sprawie nie można stwierdzić, iż przyczyną wystawienia faktury korygującej będzie zaistnienie dodatkowych, nie znanych w dniu wystawienia faktury pierwotnej, okoliczności, które wpłyną na podwyższenie ceny sprzedaży. Tak więc, w tym przypadku, faktura korygująca wystawiona z powodu podwyższenia ceny, powinna zostać uwzględniona w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania sprzedaży. Zatem korekta przychodu wynikająca z faktury korygującej, powinna być odnoszona do uprzednio wykazanego przychodu należnego, ponieważ późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje zmiany daty powstania tego przychodu (daty dokonania transakcji).

Faktury korygujące wystawione przez Spółkę służą rzetelnemu obliczeniu (doprecyzowaniu) prawidłowej wysokości już osiągniętego przychodu należnego za dany okres rozliczeniowy, która to wysokość została błędnie określona, a więc w myśl powyższego stanowiska faktury nieprawidłowo odzwierciedlały stan faktyczny. W związku z tym, przychody objęte takimi fakturami winny korygować przychody właściwego okresu rozliczeniowego, czyli w przedstawionym stanie faktycznym, w dacie powstania pierwotnego przychodu związanego z wykonaniem usług oraz sprzedanych wyrobów.

Reasumując, Wnioskodawca w wyniku renegocjacji kontraktu z kanadyjskim kontrahentem, korygując cenę sprzedaży usług oraz sprzedanych wyrobów, powinien dokonać, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, korekty przychodów za dany okres rozliczeniowy, w którym osiągnął przychody należne z tytułu wykonania usług oraz sprzedanych wyrobów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacja wydaną w dniu 22 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-556/09-4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl