ILPB3/423-300/12-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-300/12-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego ostatecznie określony w piśmie z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 30 października 2012 r. nr ILPB3/423-300/12-2/JG.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest wiodącym na rynku dostawcą szerokiej gamy elementów mocowań dachowych, a także specjalizuje się w malowaniu proszkowym wkrętów. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W celu rozszerzenia oferty produktowej i umocnienia pozycji na rynku, Spółka podjęła decyzję o wdrożeniu innowacyjnych linii technologicznych w postaci wysoce zautomatyzowanej maszyny do malowania proszkowego podkładek siodełkowych oraz maszyny do malowania proszkowego wkrętów złożonych z podkładką (dalej: "Linie Technologiczne"). Linie Technologiczne stanowią specjalistyczne wyposażenie dostosowane do potrzeb Spółki. Spółka będzie dokonywała w trakcie 2012 r. płatności z tytułu wydatków na nabycie Linii Technologicznych oraz praw z nimi związanych.

Na podstawie powyższych okoliczności stwierdza się, że w ramach wdrożenia innowacyjnych technologii w postaci Linii Technologicznych Spółka nabędzie maszyny (środki trwałe), które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych, jak również prawa z nimi związane, które będą spełniać kryteria wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji podatkowej według art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, tekst jedn. z późn. zm.). Prawa zostaną wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w roku 2012. Wydatki na nabycie przedmiotowych Linii Technologicznych zostaną poniesione w całości w 2012 r. oraz zostaną uwzględnione w ich wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 3 ww. ustawy.

Za opisane wyżej nowe technologie, na podstawie art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Opisane wyżej nowe technologie będą potwierdzone opiniami jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.), a od 1 października 2010 r. w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), według których będą one spełniać warunki do zastosowania ulgi na nowe technologie wskazanej w art. 18b ust. 2 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przewiduje, że uzyskane opinie potwierdzą, iż opisane we wniosku nowe technologie stanowiące wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, stwarzają możliwości do wytwarzania nowych lub udoskonalania wyrobów lub usług i nie są wykorzystywane przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat (dalej: "Pozytywne Opinie").

Spółka nie prowadziła i nie prowadzi swojej działalności w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Spółka również nie planuje udzielić w jakiejkolwiek formie lub części prawa do wskazanych we wniosku nowych technologii innym podmiotom, nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzyma i nie otrzymała również zwrotu wydatków na te technologie w jakiejkolwiek formie.

Przyjęto założenie, że Spółka nie rozpozna straty podatkowej w roku podatkowym 2012, a wielkość Jej dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej nie będzie niższa od kwoty przysługujących odliczeń (art. 18b ust. 6 zd. 2). Spółka dotychczas nie korzystała z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii.

Płatności z tytułu wydatków na nabycie Linii Technologicznych, które opisano we wniosku, zostaną dokonane przez Spółkę w roku 2012, tj. w roku podatkowym, w którym Linie Technologiczne zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie będą więc one przedpłatami (zadatkami) w myśl art. 18b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie Linii Technologicznych, które opisano we wniosku, będą zapłacone podmiotowi uprawnionemu w całości (tekst jedn.: ostatecznie poniesione) w roku podatkowym, w którym te Linie Technologiczne zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie określone w piśmie uzupełniającym z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.).

Czy zważywszy, że Spółka uzyska Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej, Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z nabyciem nowych technologii na zasadach, o których mowa w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w roku podatkowym 2012, a w przypadku gdy wielkość dochodu z pozarolniczej działalności Spółki będzie niższa niż kwota przysługujących Jej odliczeń - w odpowiednio pozostałej części w kolejnych następujących po sobie trzech latach podatkowych.

Stanowisko Wnioskodawcy - ostatecznie określone w piśmie uzupełniającym z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy, pod warunkiem, że Spółka otrzyma Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej, będzie miała prawo skorzystać z ulgi na nowe technologie określonej w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Za nowe technologie uznaje się prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z zakupem nowych technologii. Poprzez skorzystanie z ulgi rozumie się odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym 2012, a w przypadku gdy wielkość dochodu Spółki z pozarolniczej działalności będzie niższa od kwoty przysługujących Jej odliczeń w odpowiednio pozostałej części również w kolejnych następujących po sobie trzech latach podatkowych, wydatków na nabycie praw stanowiących wartości niematerialne i prawne dotyczących wdrażanych nowych technologii do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w ich wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym 2012, czyli roku, w którym Linie Technologiczne będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Przepisy obowiązujące.

Zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania, ustalonej według art. 18 ww. ustawy, odlicza się poniesione przez podatnika wydatki na nabycie nowych technologii.

Według treści art. 18b ust. 2 cytowanej ustawy, nowe technologie to wiedza technologiczna pod postacią wartości niematerialnych i prawnych, szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych, umożliwiająca wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i niewykorzystywana na świecie przez dłużej niż 5 ostatnich lat, co zaświadcza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) do 30 września 2010 r., a od dnia 1 października 2010 r. w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Według art. 5 ustawy o zmianie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726), do odliczeń związanych z ulgą na nowe technologie, wskazanych w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. stosuje się opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak również opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Równocześnie, na podstawie art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii uważa się nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie jak również korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie należy się podatnikowi, jeśli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził on działalność w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Natomiast według treści art. 18b ust. 4 ww. ustawy, podstawą do ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika z tytułu nabycia nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części zapłaconej podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nowa technologia wprowadzona została do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 18b ust. 5 cytowanej ustawy, w przypadku, gdy podatnik dokonał przedpłat (zadatków) z tytułu wydatków na nowe technologie w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się te wydatki za poniesione w roku wprowadzenia wspomnianej technologii do tej ewidencji.

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenie następuje w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W przypadku, gdy podatnik ponosi za rok podatkowy stratę lub osiąga wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika niższą od kwoty należących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w jej pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe licząc od końca roku, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Według art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej na podstawie art. 18b ust. 4 i 5.

Jak wynika z art. 18b ust. 8 ww. ustawy, podatnik straci prawo do przysługujących mu odliczeń wynikających z nabycia nowej technologii, jeśli przed upływem okresu 3 lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził on nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

* przyzna w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawo do nowej technologii; nie dotyczy to sytuacji przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - realizowanych według przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

* zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację jego majątku, lub zostanie on postawiony w stan likwidacji, albo

* dostanie zwrot wydatków na tę nową technologię w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków:

* uwzględnionych w ich wartości początkowej;

* poniesionych przez podatnika z tytułu nabycia nowej technologii;

* poniesionych w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym wprowadzono tę nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz zapłaconych w roku podatkowym, w którym nowa technologia wprowadzona została do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz

* w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Trzeba również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zezwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48. Znaczy to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać z prawa do odliczenia, jak również zaliczyć odpisy amortyzacyjne w koszty uzyskania przychodów.

Podane przez ustawodawcę warunki pozwalające na odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii muszą być wypełnione kumulatywnie, żeby podatnik mógł skorzystać z preferencji podatkowych, o których mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zastrzega również, że pierwotne brzmienie art. 18b ust. 2 ww. ustawy nadane ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484) dawało możliwość skorzystania z ulgi na nowe technologie tylko w zakresie ich nabycia od jednostek naukowych w rozumieniu prawa kraju rejestracji. Jednak zgodnie z nowym brzmieniem art. 18b ust. 2 nadanym przez art. 3 ustawy nowelizującej, ograniczenie to przestało obowiązywać i w konsekwencji prawo do odliczenia nie jest uzależnione od nabycia wartości niematerialnej i prawnej od ww. jednostek naukowych. Także w tej sytuacji prawodawca postanowił zastosować retroakcję prawną, poprzez stosowanie nowych regulacji zaczynając od 1 stycznia 2006 r. na mocy art. 4 ustawy nowelizującej.

Podsumowując, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych przez Nią z tytułu nabycia nowych technologii pod postacią wartości niematerialnych i prawnych jakie stanowią prawa związane z Liniami Technologicznymi, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostaną przesłanki konieczne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu.

W ocenie Spółki, wdrożenie nowych Linii Technologicznych umożliwi wytwarzanie produktów w innowacyjny sposób oraz wytwarzanie produktów ulepszonych technologicznie w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem. Powyższy standard Linii Technologicznych, jako nowych technologii w myśl art. 18b ust. 1 będzie potwierdzony opiniami niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.), a od 1 października 2010 r. w myśl ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak wynika z literalnej interpretacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz praktyki organów podatkowych, prawa i licencje związane z nowymi technologiami, wprowadzone przez podatnika do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, mogą stanowić podstawę do skorzystania z preferencji podatkowej wynikającej z ulgi technologicznej, pod warunkiem otrzymania Pozytywnych Opinii jednostki naukowej.

W zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym prawa do rozwiązań technologicznych w postaci opisanych praw związanych z Liniami Technologicznymi stanowią wartości niematerialne i prawne na mocy przepisów ww. ustawy, co jest jednym z warunków do uznania danej wiedzy technologicznej za nową technologię w rozumieniu tej ustawy.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że nie zaistniały i nie zaistnieją okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które wywołują definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

Dodatkowo, nie została i nie zostanie ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz nie została i nie zostanie postawiona w stan likwidacji, a wydatki na nabycie nowych technologii zostaną efektywnie poniesione, to znaczy, że nie zostaną zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, spełnione zostaną wszelkie konieczne warunki determinujące skorzystanie z ulgi technologicznej oraz nie zaistnieją okoliczności skutkujące koniecznością dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania, wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które powodują definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej, oczywiście przy założeniu, że uzyskane zostaną Pozytywne Opinie.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska zaprezentowanego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) normujący prawo odliczenia od podstawy opodatkowania określonej procentowo części wydatków na zakup nowej technologii został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2006, mocą art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484). Wprowadzona preferencja podatkowa stanowi instrument służący wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw jako elementu mającego istotny wpływ na ich konkurencyjność, a w konsekwencji - na konkurencyjność gospodarki.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl ust. 2 tego artykułu, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Jednocześnie w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast art. 18b ust. 7 wskazuje, że odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Jak wynika z powołanych przepisów, skorzystanie z przedmiotowego odliczenia jest możliwe, jeżeli podatnik:

1.

dokonał nabycia wiedzy technologicznej, która:

a.

ma postać wartości niematerialnej i prawnej;

b.

umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług;

c.

nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat;

2.

posiada opinię niezależnej od niego jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.,

Należy przy tym podnieść, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "wiedzy technologicznej". Niemniej jednak, nowe technologie to określenie na zaawansowane rozwiązania techniczne i zastosowania najnowszych odkryć. W języku potocznym pojęcie "technologia" oznacza metodę przeprowadzania procesu produkcyjnego lub przetwórczego, dziedzinę techniki zajmującą się opracowywaniem nowych metod produkcji wyrobów lub przetwarzania surowców. "Nowy" to z kolei niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 z późn. zm.) nowa technologia to technologia w postaci prawa własności przemysłowej lub usługi badawczo - rozwojowej (w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, która umożliwia wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług i nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

Wiedza technologiczna, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma umożliwiać podatnikom wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług. Mowa tu zatem o takiej wiedzy, która odnosi się do procesu wytwarzania wyrobów, a także do świadczenia usług, które wymagają określonych rozwiązań natury technologicznej. Przedmiotowa wiedza technologiczna powinna mieć ponadto postać wartości niematerialnej i prawnej. Kolejnym z warunków skorzystania z omawianej ulgi jest posiadanie przez podatnika opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, potwierdzającej, że nabyta przez niego wiedza technologiczna nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

* podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

* jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

* instytuty badawcze,

* międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,

* Polska Akademia Umiejętności,

* inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a - e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo - rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Co istotne, posiadanie ww. opinii stanowi przesłankę materialnoprawną zastosowania omawianego prawa do odliczenia. Tym samym, uzyskanie wymaganej opinii powinno poprzedzać dokonanie odliczenia w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i 5. Tylko w takiej sytuacji można bowiem stwierdzić, że na moment, kiedy podatnik korzysta z analizowanej ulgi - tj. na moment, kiedy odlicza od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za dany rok podatkowy wydatki poniesione na nabycie nowych technologii - rzeczywiście spełnia warunki do jej zastosowania. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie z przedmiotowego odliczenia, jeżeli podatnik uzyska opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki w terminie późniejszym niż moment złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym korzysta z ulgi.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazał okoliczności, w których podmiot traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii. I tak, z myśl powołanego wyżej przepisu, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1.

udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2.

zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3.

otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, uznać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie sprawy jest prawidłowe.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Spółka - o ile uzyska Pozytywne Opinie niezależnej od Spółki jednostki naukowej - będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na prawa stanowiące wartości niematerialne i prawne związane z nabyciem nowych technologii, w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odliczenia należy dokonać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym Spółka wprowadziła przedmiotowe prawa do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (w niniejszej sprawie rok 2012).

Jednocześnie należy wskazać, że w sytuacji, gdy wielkość dochodu z pozarolniczej działalności Spółki będzie niższa od kwoty przysługujących Jej odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Końcowo, tut. Organ pragnie również zwrócić uwagę na zapis w art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl