ILPB3/423-285/07-4/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-285/07-4/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów uzyskanych z najmu pomieszczeń użytkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 3 stycznia 2008 r.) o brakujące pełnomocnictwo - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów uzyskanych z najmu pomieszczeń użytkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychody z tytułu najmu lokali użytkowych będących w zasobach mieszkaniowych Wspólnoty. Wraz z powyższym czynszem najemcy obciążani są zryczałtowanymi opłatami z tytułu zużycia wody i odprowadzania ścieków, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości, energii elektrycznej oraz tzw. obsługi biurowej. Uzyskane w ten sposób środki, zgodnie z podjętą uchwałą przeznaczone są na fundusz remontowy. Fundusz ten jest wykorzystywany na przeprowadzane prace remontowe zarówno w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, jak i w części przypisanej lokalom użytkowym. W związku ze świadczeniem usług wynajmu lokali użytkowych, Wspólnota ponosi określone koszty w postaci zużytej energii elektrycznej, wody oraz ścieków, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości, obsługi biurowej. Ponadto w roku 2007 Wspólnota kontynuowała prace termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym, które w części dotyczyły lokali użytkowych. Z tego tytułu poniesione zostały znaczne koszty. W rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za III kolejne kwartały roku 2007, Wspólnota opodatkowała swoje przychody tj. przychody z najmu pomieszczeń użytkowych, powierzchni reklamowych, odsetek bankowych, odsetek ustawowych od najemców, nie uwzględniając kosztów ich uzyskania, mimo że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy "przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...)" oraz w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy, który mówi że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Wspólnota nie skorzystała z potrącenia kosztów uzyskania przychodów z uwagi na brak pewności, co do prawidłowości takiego rozliczenia i tym samym ryzyka zaniżenia podatku dochodowego za poszczególne kwartały. Najwięcej wątpliwości w kwestii uznania kosztów za koszty uzyskania przychodów budzą koszty związane z przeprowadzonymi pracami termomodernizacji budynku, które odnosiły się do lokali użytkowych. Ponieważ powyższe koszty sięgają wartości 80.534,94 zł netto, uznanie ich jako koszty uzyskania przychodu oznaczałoby brak dochodu do opodatkowania i tym samym wygenerowanie na koniec III kwartału 2007 r. straty podatkowej, a w konsekwencji z tytułu dokonywanych przez podatnika wpłat na podatek dochodowy od osób prawnych, powstanie nadpłaty w podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnota Mieszkaniowa winna opodatkować przychody uzyskane z najmu pomieszczeń użytkowych, uwzględniając koszty ich uzyskania w postaci ustalonych proporcjonalnie poniesionych kosztów z tytułu zużycia energii elektrycznej, zużycia wody i odprowadzania ścieków, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości, kosztów obsługi biurowej oraz kosztów przeprowadzonych prac remontowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Tym samym dochody uzyskiwane przez Wspólnotę w postaci wynajmu lokali użytkowych podlegać będą opodatkowaniu bez względu na cel, na jaki zostały przeznaczone. Ponadto stosownie do art. 15 ust. 1 koszty poniesione przez Wspólnotę w postaci zużycia energii elektrycznej, zużycia wody i odprowadzania ścieków, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości, kosztów obsługi biurowej oraz kosztów przeprowadzanych prac remontowych w części przypisanej lokalom użytkowym należy uznać za koszty uzyskania przychodów, ponieważ z całą pewnością zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. W związku z powyższym Wspólnota winna zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy opodatkować dochód, który został osiągnięty z najmu pomieszczeń użytkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl