ILPB3/423-28/13-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-28/13-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu zwróconej Spółce kwoty kosztów kwalifikowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe,

* zwolnienia z opodatkowania zwróconej Spółce kwoty kosztów kwalifikowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe,

* określenia momentu korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości wydatków zwróconych Spółce przez Menadżera Funduszu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego, zwolnienia przedmiotowego oraz korekty kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności Spółka bierze udział w projektach dotyczących "Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój (...)" organizowanych przez Menadżera Funduszu - Bank X na zlecenie województw: (...), w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007 - 2013 Osi priorytetowej 1. Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.3 Pozadotacyjne instrumenty finansowe dla MŚP współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca na chwilę obecną wygrał konkursy na pełnienie funkcji Pośrednika Finansowego funduszu J i podpisał umowy z Bankiem X oraz z ww. województwami. Celem inicjatywy J jest pozadotacyjne wsparcie finansowania rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw charakteryzujących się zwiększonym ryzykiem kredytowania poprzez oferowanie przedsiębiorcom kredytów, pożyczek i poręczeń.

Beneficjentami inicjatywy są przede wszystkim przedsiębiorstwa znajdujące się w początkowej fazie rozwoju, które ze względu na brak historii kredytowej, czy niewystarczającą ilość zabezpieczeń mają problemy z uzyskaniem wsparcia przez instytucje komercyjne.

W ramach inicjatywy J, Spółka w oparciu o pozyskane z programu finansowanie zwrotne i przy zaangażowaniu własnych środków pieniężnych prowadzi działalność polegającą na udzielaniu przedsiębiorcom pożyczek. Odsetki uzyskane z tytułu udzielonych pożyczek stanowią przychód Wnioskodawcy tylko w wartości udziału własnych środków Spółki w udzielonej klientowi pożyczce.

Należy zaznaczyć, iż działalność polegająca na udzielaniu pożyczek w ramach projektu J jest dla Spółki jednym z rodzajów działalności, ale nie jedynym. Spółka jest specjalistą w finansowaniu inwestycji w maszyny i urządzenia w postaci leasingu, jak również oferuje przedsiębiorcom pożyczki na zakup maszyn, poza projektem J.

Spółka jako Pośrednik Finansowy w ramach inicjatywy J ma prawo do zwrotu faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek. W myśl wytycznych projektu, poniesione kwalifikowane koszty zarządzania powinny być zgodne z art. 78 pkt 6b, c oraz d rozporządzenia Rady UE 1083/2011 oraz dokumentami wskazanymi przez Menadżera Funduszu J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając przychód z tytułu zwróconej kwoty kosztów kwalifikowanych w dniu wpływu ww. środków na rachunek bankowy.

2.

Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając przychód z tytułu zwróconych kosztów kwalifikowanych jako przychód wolny od podatku.

3.

Czy Spółka postępuje prawidłowo dokonując korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości wydatków zwróconych przez Menedżera Funduszu w momencie wpływu zawnioskowanych przez Spółkę środków pieniężnych na rachunek bankowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka uzyskuje przychód w wysokości zwróconej kwoty kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek w ramach realizowanego projektu w momencie wpływu środków na rachunek bankowy, zgodnie z zapisami art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie zał. Nr 11 rozdziału VI pkt 3 umowy z Menadżerem Funduszu J, wypłata kwot na pokrycie kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek w ramach inicjatywy J dokonywana jest w okresach kwartalnych, w terminie 30 dni po przekazaniu przez Spółkę sprawozdania wraz z wnioskiem o zwrot poniesionych kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek. Zatem Spółce przysługuje prawo do pokrywania przez Menadżera Funduszu Bank X faktycznie poniesionych oraz odpowiednio udokumentowanych, kwalifikowanych kosztów zarządzania, lecz wypłata środków jest uzależniona od złożenia przez Spółkę sprawozdania oraz wniosku o zwrot kwalifikowanych kosztów zarządzania. Zatem Spółka rozpoznaje przychód w momencie wpływu środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy.

Natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymane tytułem zwrotu poniesionych kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek są wolne od podatku w związku z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W oparciu o ww. przepisy, Spółka uznaje w momencie wpływu środków przychód wolny od podatku, jednakże na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki i koszty sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów - art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

W oparciu o powyższe, w sytuacji gdy Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków uznanych jako koszty kwalifikowane projektu, które w chwili zarachowania zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to otrzymana kwota będzie stanowiła przychód, zgodnie z ww. art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony z podatku na podstawie powołanych powyżej przepisów, a wydatki i koszty sfinansowane z tych przychodów nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów następuje w momencie otrzymania dofinansowania. Również w przypadku, gdy wydatki podlegające zwrotowi są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym je poniosła w celu realizacji misji inicjatywy J, choć w następnym kwartale lub roku Spółka złoży wniosek o zwrot kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek i uzyska ich zwrot.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powołanego przepisu wynika, że Spółka ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, gdyż są one poniesione w związku z prowadzoną działalnością Spółki, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiąganych dochodów z tyt. działalności Spółki oraz na zabezpieczenie źródeł dochodów, także w ramach inicjatywy J. Każdorazowo poniesiony wydatek podlega indywidualnej ocenie i kwalifikacji pod względem przynależności do kosztów uzyskania przychodów Spółki w momencie ewidencji dokumentu w księgach.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednie, są potrącalne w dacie ich poniesienia, a art. 15 ust. 4e ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż bezpośrednie, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Według art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych.

Spółka, jako Pośrednik Finansowy w ramach inicjatywy J, ma prawo do zwrotu faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów zarządzania. Wytyczne projektu stanowią, iż poniesione kwalifikowane koszty zarządzania powinny być zgodne z art. 78 pkt 6b, c oraz d rozporządzenia Rady UE nr 1083 oraz dokumentami wskazanymi przez Menadżera Funduszu J. Ocena kwalifikowalności jest dokonywana przez Menadżera Funduszu na podstawie sprawozdań przedkładanych przez Wnioskodawcę w terminie 14 dni po zakończeniu kwartalnego okresu sprawozdawczego. W sprawozdaniu Wnioskodawca ma obowiązek opisać koszty wydatkowane w związku z realizacją projektu, przedstawić ich tabelaryczne wyszczególnienie z podziałem na kategorię poniesionych wydatków i sporządzić wniosek o zwrot poniesionych kwalifikowanych kosztów zarządzania. W ramach projektu J wyróżnia się 4 kategorie kosztów kwalifikowanych: osobowe - wynagrodzenia wraz narzutami, koszty rzeczowe - koszty informacji, reklamy i promocji, koszty rzeczowe pozostałe - np. najmu i utrzymania biur, telefonów, materiałów biurowych oraz koszty operacji finansowych. Wśród wymienionych kosztów znajdują się wydatki bezpośrednio oraz pośrednio związane z projektem J. Spółka prowadzi przy zaangażowaniu tych samych pracowników i użyciu tych samych środków pracy działalność w zakresie inicjatywy J oraz podstawową działalność Spółki, czyli zawieranie umów leasingu i pożyczek, niefinansowanych projektem J. Zatem, aby wyodrębnić z kosztów działalności Spółki koszty pośrednie, poniesione w celu realizacji projektu J, Spółka korzysta z rachunku kosztów w układzie funkcjonalnym, stosując klucze podziałowe: powierzchniowy oraz etatowy i na przykład wnioskuje do Menadżera Funduszu o zwrot części wydatków utrzymania biur Spółki wg klucza powierzchniowego, opartego na udziale powierzchni zajmowanej przez osoby zaangażowane w projekt J w całkowitej powierzchni biur oraz udziału ich etatu w projekcie J.

Po złożeniu wniosku o zwrot poniesionych kwalifikowanych kosztów zarządzania, Menadżer Funduszu dokonuje weryfikacji formalno - rachunkowej i merytorycznej wniosku i po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku o zwrot kosztów Menadżer Funduszu przesyła Wnioskodawcy informację o zaakceptowaniu wnioskowanej kwoty do wypłaty i podaje datę przekazania środków na rachunek bankowy (Wnioskodawca załączył do wniosku przykład korespondencji z X w tej sprawie). Na podstawie zatwierdzonego wniosku, Menadżer Funduszu dokonuje zwrotu poniesionych kwalifikowanych wydatków, zarachowanych wcześniej do kosztów uzyskania przychodów Spółki. W momencie wpływu środków na rachunek bankowy Spółka rozpoznaje przychód wolny od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i równocześnie dokonuje korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę kwalifikowanych wydatków zwróconych przez Menadżera Funduszu, gdyż w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu zwróconej Spółce kwoty kosztów kwalifikowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwróconej Spółce kwoty kosztów kwalifikowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

* nieprawidłowe w zakresie określenia momentu korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości wydatków zwróconych Spółce przez Menadżera Funduszu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka - w ramach prowadzonej działalności - bierze udział w projektach dotyczących "Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój instrumentów (...)" organizowanych przez Menadżera Funduszu - Bank X na zlecenie województw: (...), w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007 - 2013 Osi priorytetowej 1. Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.3 Pozadotacyjne instrumenty finansowe dla MŚP współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymuje w ramach projektów dotyczących "Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój instrumentów inżynierii (...)", należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, programy są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.

W myśl art. 15 ust. 4 ww. ustawy, programami są:

1.

programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;

2.

programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Z uwagi na fakt, iż we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 8 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż "na chwilę obecną wygrał konkursy na pełnienie funkcji Pośrednika Finansowego Funduszu J podpisał umowy z Bankiem X oraz z ww. województwami" zastosowanie w przedmiotowej sprawie będą miały przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W tym miejscu wskazać należy, iż funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 25 z późn. zm.).

Obecnie (lata 2007 - 2013) działają dwa fundusze strukturalne:

1.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 1 z późn. zm.);

2.

Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 12 z późn. zm.).

W przedmiocie sprawy, Wnioskodawca bierze udział w projektach dotyczących "Wsparcia przedsiębiorczości poprzez rozwój instrumentów inżynierii finansowej w ramach inicjatywy J" organizowanych przez Menadżera Funduszu - Bank X na zlecenie województw: (...), w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007 - 2013 Osi priorytetowej 1. Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.3 Pozadotacyjne instrumenty finansowe dla MŚP współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem inicjatywy J jest pozadotacyjne wsparcie finansowania rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw charakteryzujących się zwiększonym ryzykiem kredytowania poprzez oferowanie przedsiębiorcom kredytów, pożyczek i poręczeń.

Jak wynika z przedstawionego stanu fatycznego, Wnioskodawca jako Pośrednik Finansowy w ramach inicjatywy J ma prawo do zwrotu faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek. W myśl wytycznych projektu, poniesione kwalifikowane koszty zarządzania powinny być zgodne z art. 78 pkt 6b, c oraz d rozporządzenia Rady UE 1083/2011 oraz dokumentami wskazanymi przez Menadżera Funduszu J.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

W związku z powyższym, otrzymany przez Spółkę zwrot kosztów kwalifikowanych stanowi przychód podatkowy Spółki w dacie wpływu ww. środków na rachunek bankowy Spółki (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przychód ten jednak korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia otrzymanej przez Spółkę kwoty dofinansowania zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwestię kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1.

Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu. W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zauważyć przy tym należy, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby realizowanego projektu.

Jak wskazano wcześniej, środki które Spółka otrzyma tytułem zwrotu kosztów kwalifikowanych są przychodem podatkowym wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z tym, wydatki sfinansowane z tych środków nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zaznaczyć przy tym należy, że zawarte w powołanym przepisie sformułowanie "bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)" dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Biorąc pod uwagę powyższe, poniesione przez Spółkę wydatki, które następnie zostały Jej zwrócone, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów już w momencie ich ponoszenia, stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten bowiem nie uzależnia wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów od złożenia wniosku o zwrot poniesionych kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek czy weryfikacją wniosku i jego akceptacją przez Menadżera Funduszu.

W konsekwencji za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów następuje w momencie otrzymania dofinansowania - również w przypadku, gdy wydatki podlegające zwrotowi są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym Spółka je poniosła w celu realizacji misji inicjatywy J, choć w następnym kwartale lub roku Spółka złoży wniosek o zwrot kwalifikowanych kosztów zarządzania portfelem pożyczek i uzyska ich zwrot.

Zauważyć bowiem należy, że spełnienie przez określony wydatek warunków, o jakich mowa w zdaniu pierwszym art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi bezwarunkowo o kosztowym charakterze określonego wydatku, ponieważ normę z art. 15 ust. 1 dopełnia (dookreśla) treść art. 16 ust. 1 tej ustawy (przewidującego wyłączenie określonych wydatków z kategorii kosztów podatkowych). Jak stanowi powołany przepis, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Konstatacja ta oznacza, że dokonując rozpoznania kosztowego charakteru określonego wydatku, podatnik musi badać nie tylko to, czy określony wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, ale również i to, czy nie jest on objęty wyłączeniem z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo należy zauważyć, iż analiza omawianego przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ("nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 (...)") nie odnosi się do następstwa czasowego, lecz wskazuje na związek poniesionego wydatku z otrzymanym dofinansowaniem. Określenie "wydatek (koszt) bezpośrednio sfinansowany" oznacza, że chodzi o taki wydatek, który objęty jest, jak w niniejszej sprawie, dofinansowaniem wynikającym z konkretnego programu, umowy - przyznanej pomocy. Nie chodzi tu zatem o wzajemną relację w czasie wydatku i dofinansowania, lecz o związek tematyczny - wydatek zostanie pokryty dofinansowaniem, a więc nie stanowi wydatku o charakterze kosztu podatkowego. Nie ma więc znaczenia kiedy wydatek zostanie poniesiony - czy w roku podatkowym, w którym zostanie wypłacone dofinansowanie, czy też wydatek zostanie poniesiony wcześniej. W żadnym z tych przypadków podatnik nie może poniesionego wydatku zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, w dacie otrzymania środków tytułem zwrotu kwoty kosztów kwalifikowanych powstanie przychód podatkowy, który będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wydatki pokryte tymi środkami w dacie ich poniesienia nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Nadmienić przy tym należy, iż konsekwencją nieprawidłowego zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów winna być korekta kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, w którym nieprawidłowo wydatki te uwzględniono w kosztach, wykazując je w zawyżonej wysokości.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 11 stycznia 2013 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl