ILPB3/423-274/10-5/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-274/10-5/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro KIP w Płocku 15 marca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu dla Spółki podlegającego opodatkowaniu w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością złożyła do Izby Skarbowej w Warszawie BKIP w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* powstania przychodu dla Spółki podlegającego opodatkowaniu w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej,

* ustalenia wartości początkowej i amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wniesionych jako wkład niepieniężny do spółki komandytowej.

Pismem z dnia 19 marca 2010 r. nr IPIA/071-20/10-2/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - przekazał wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca oraz Jego wspólnicy, zamierzają utworzyć nową spółkę osobową - Spółkę Komandytową. Wspólnicy tworzonej Spółki Komandytowej zamierzają wnieść do niej następujące wkłady: każdy z dotychczasowych wspólników spółki z o.o. wkład pieniężny w przewidywanej wysokości ok. 1 mln zł, natomiast Wnioskodawca wniesie do Spółki Komandytowej wkład niepieniężny w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej jako ZCP) służącej do sprzedaży, dystrybucji i promocji towarów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy (tekst jedn.: towary handlowe, środki pieniężne, dane o kontrahentach, środki trwałe). Wraz z tym ostatnim wkładem nastąpi przejście zakładu pracy (lub jego części) na innego pracodawcę (w rozumieniu przepisów prawa pracy). Przewidywana wartość wkładu wniesionego przez Wnioskodawcę będzie stanowić wartość ok. 10 do 20 mln zł. Wkłady wspólników nie będą równe. Udział wspólników w zyskach nie będzie równy. Udział w zysku będzie odpowiadać udziałowi w stracie. Dotychczasowi wspólnicy Wnioskodawcy (osoby fizyczne występujące jako komandytariusze) będą uczestniczyć w zyskach (i stratach) w 45% i 50%, natomiast wspólnik wnoszący wkład w postaci ZCP (Wnioskodawca występujący jako komplementariusz) będzie uczestniczyć w zyskach (i stratach) w 5% (art. 51 ust. 1-3 w zw. z art. 123 i 103 Kodeksu spółek handlowych).

Pismem uzupełniającym z dnia 25 maja 2010 r. Spółka wyjaśniła, iż dokonuje amortyzacji dla celów podatkowych przedmiotowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zamierza wnieść do tworzonej spółki komandytowej jako niepieniężny wkład w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci ZCP do tworzonej Spółki Komandytowej spowoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Jakie należy przyjąć zasady ustalania wartości początkowej i amortyzacji dla:

a.

wartości niematerialnych i prawnych,

b.

środków trwałych,

wniesionego wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego przez Wnioskodawcę do tworzonej Spółki Komandytowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 15 czerwca 2010 r. nr ILPB3/423-274/10-6/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Zatem, a contrario, nie wywołuje skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nadto za wniesiony przez Wnioskodawcę wkład (w postaci ZCP) Spółka ta nie otrzyma udziałów czy też akcji. Spółka stanie się uczestnikiem (wspólnikiem) spółki komandytowej, w której zyskach i stratach przyszłych będzie partycypować na zasadach opisanych w umowie spółki. Wnioskodawca stwierdza, że przychód w Spółce kapitałowej wnoszącej wkład nie powstanie, gdyż przedmiotem wnoszonego wkładu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca (jako przyszły wspólnik - komplementariusz spółki komandytowej, do której wnoszona będzie aportem zorganizowana część przedsiębiorstwa), jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, tut. Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z kolei stosownie do art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód określony w ww. art. 12 ust. 1 pkt 7 powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki kapitałowej albo

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółkami kapitałowymi są: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, natomiast spółka komandytowa zaliczana jest do spółek osobowych, o czym stanowi art. 4 § 1 pkt 1 tej ustawy.

Ponadto, analizując przepisy Kodeksu spółek handlowych, należy stwierdzić, iż generalnie w przypadku spółek osobowych nie występuje pojęcie kapitału zakładowego. Pojęcie takiego kapitału występuje przede wszystkim w spółkach kapitałowych, tj. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 152 Kodeksu spółek handlowych) i spółce akcyjnej (art. 302 Kodeksu spółek handlowych). Jednakże w drodze regulacji szczególnej, kapitał zakładowy występuje również w spółkach komandytowo - akcyjnych (art. 126 Kodeksu spółek handlowych).

Należy stwierdzić, iż z treści powołanego art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie wynika, że dotyczy on jedynie określenia przychodu stanowiącego nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza utworzyć spółkę komandytową i wnieść aportem wkład niepieniężny w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa służącej do sprzedaży, dystrybucji i promocji towarów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Zatem, cytowany powyżej art. 12 ust. 1 pkt 7 w związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że wniesienie aportem przedmiotowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej tytułem wkładu niepieniężnego, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki.

Dodatkowo wskazać należy, iż o przychodzie można mówić wtedy, gdy następuje trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe. Tymczasem w przypadku wkładu wnoszonego przez komplementariusza do spółki komandytowej nie występuje definitywny przyrost majątku, ponieważ zgodnie z Kodeksem spółek handlowych wkład taki może być zwrócony w całości lub części.

Należy zaznaczyć, że spółka osobowa (komandytowa) nie posiada osobowości prawnej (jest transparentna dla celów podatku dochodowego), a z punktu widzenia prawa podatkowego obowiązanymi do zapłaty podatku od osiąganych przez nią dochodów (podatnikami) są jej poszczególni wspólnicy.

Jak wynika art. 5 ust. 1 tej ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. w przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 5 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Reasumując powyższe, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nie spowoduje przysporzenia po stronie Spółki, a co za tym idzie - nie powstanie przychód podatkowy, o którym mowa w art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa został rozpatrzony interpretacją indywidualną wydaną w dniu 7 czerwca 2010 r. nr ILPP2/443-431/10-4/AD.

Natomiast wniosek Spółki w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu dla wspólników Spółki - osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu w związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej oraz zakwalifikowania zasad partycypacji w zyskach i stratach tworzonej spółki komandytowej jako próby obejścia przepisów prawa podatkowego został rozpatrzony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania wydanym w dniu 20 maja 2010 r. nr ILPB1/415-352/10-2/IM, ILPB3/423-274/10-3/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl