ILPB3/423-263/10-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-263/10-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty partycypacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty partycypacyjnej oraz

* skutków podatkowych sprzedaży sieci za cenę ustaloną w umowie, mniejszą niż 1% kosztów jej wytworzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W związku z zamierzeniem inwestycyjnym Spółki, dostawca wody dla jednej z inwestycji zaproponował podpisanie porozumienia partycypacyjnego, o treści zgodnej z załącznikiem do niniejszego wniosku. Gestor wskazał, że zawieranie takich porozumień jest na terenie gminy powszechne, nie ujawniając informacji o skutkach podatkowych. Z treści porozumienia wynikają następujące zdarzenia:

1.

obowiązek zapłaty opłaty partycypacyjnej w kwocie 126.000,00 zł,

2.

obowiązek wykonania własnym nakładem i własnymi siłami sieci wodnej i kanalizacyjnej poza terenem Spółki o planowanym koszcie wytworzenia w zależności od ustalonych warunków przez gestora 100.000,00 do 200.000,00 zł, a następnie odpłatne przekazanie ww. sieci na rzecz gestora za "symboliczną" złotówkę - w umowie określono wartość 1 000,00 zł. Projekt umowy partycypacyjnej wraz z mailem dołączono jako załączniki.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka doprecyzowała następujące kwestie:

1.

przedmiotem działalności Spółki jest między innymi budownictwo oraz obsługa nieruchomości. Pod pojęciem inwestycji, kryje się realizacja projektu deweloperskiego, polegającego na zakupie działki, zaprojektowaniu zabudowy na tej działce, uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz realizacji zabudowy na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę i w ostatnim etapie sprzedaż budynków lub lokali wraz z udziałem w gruncie na rzecz osób trzecich. W opisanym stanie przyszłym, Spółka posiada już działkę i na etapie projektowania i uzyskiwania pozwoleń, spotkała się z problemem objętym wnioskiem o interpretację;

2.

przedmiotowa inwestycja w całości przeznaczona jest na sprzedaż i nie będzie stanowiła środka trwałego Spółki;

3.

na etapie uzgodnień budowlanych związanych z zagospodarowaniem nieruchomości, organ administracji - zażądał przedstawienia umowy (porozumienia) z gestorami sieci. Operator energetyczny podpisał umowę bez żadnych warunków. Operator sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Sp. z o.o. przedstawiła porozumienie partycypacyjne stwierdzając, że warunkiem podłączenia zamierzonego projektu deweloperskiego do sieci wodnej i kanalizacyjnej jest wniesienie na jej rzecz opłaty partycypacyjnej w kwocie 126.000,00 PLN. Powyższa opłata, zdaniem gestora, pozwoli dokonać realizacji projektów wodociągowych i kanalizacyjnych, a dla Spółki umożliwi dostawę wody i odbiór ścieków. W konsekwencji, Spółka na podstawie porozumienia zobowiązuje się do wniesienia opłaty partycypacyjnej w kwocie 126.000,00 PLN, a operator sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Sp. z o.o. wyda warunki przyłączeniowe planowanej zabudowy, co pozwoli uzyskać pozwolenie na budowę;

4.

powyższe stanowi dodatkowe zobowiązanie Spółki na podstawie porozumienia partycypacyjnego ze Sp. z o.o. operatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i będzie stanowiło o przyłączeniu fizycznym planowanej zabudowy na działce Spółki, do gminnej sieci wodnej i kanalizacyjnej. Przyłącze te dokonać ma własnym kosztem Wnioskodawca w ramach realizacji projektu deweloperskiego. Oznacza to, że wykonanie tej sieci pozwoli na użytkowanie wykonanej przez Spółkę zabudowy na własnej działce i korzystanie przez tą zabudowę z gminnego wodociągu i kanalizacji;

5.

warunkiem koniecznym uzyskania przez Spółkę przychodu z projektu deweloperskiego jest sprzedaż wybudowanych lokali lub budynków. Aby sprzedaż była możliwa należy zakupić grunt, uzyskać pozwolenie na budowę, wykonać zamierzenie inwestycyjne (projekt deweloperski) i sprzedać powstałe lokale lub budynki. W omawianym stanie przyszłym, aby uzyskać pozwolenie na budowę należy zapewnić dostawę wody i odbiór ścieków z planowanej zabudowy;

6.

powyższe może nastąpić jedynie po podpisaniu porozumienia z operatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i wpłacie opłaty partycypacyjnej w kwocie 126.000 PLN. Tym samym, wpłata opłaty partycypacyjnej daje podstawę do uzyskania przychodów i stanie się kosztem w momencie jego uzyskania, tj. sprzedaży poszczególnych lokali lub budynków proporcjonalnie do wolumenu sprzedaży;

7.

z treści porozumienia wynika, że opłata partycypacyjna jest opłatą bezzwrotną bez względu na towarzyszące okoliczności;

8.

wpłata opłaty partycypacyjnej - ma umożliwić realizację projektu deweloperskiego - poprzez otwarcie drogi do uzyskania pozwolenia na budowę. Wydatek na powyższą opłatę może wpłynąć na planowany zysk, jeżeli okoliczności rynkowe nie pozwolą go przerzucić wprost na nabywców domów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy opłata partycypacyjna na podstawie przedstawionej umowy stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy sprzedaż sieci za cenę ustaloną w umowie, jednak mniejszą niż 1% kosztów jej wytworzenia - na rzecz podmiotu niepowiązanego ze sprzedającą Spółką wywołuje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych od wartości określonej w umowie, czy od wartości rynkowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 21 czerwca 2010 r. nr ILPB3/423-263/10-6/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z uwagi na fakt, iż poniesienie opłaty partycypacyjnej stanowi warunek sine qua non, uzyskania możliwości podłączenia w gminie do wodociągów i kanalizacji, kwota tej opłaty stanowi koszt uzyskania przychodów w momencie ich osiągnięcia, jako, że tego typu opłata nie znajduje się w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy.

W większości przypadków związek z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

W odniesieniu do sposobu udokumentowania wydatku zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy którego, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...).

Tak więc, spełnienie powyższych warunków powinno być dokonane w taki sposób, aby istniała możliwość przypisania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Ta okoliczność podlega kontroli organu podatkowego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi m.in. działalność budowlaną, a obecnie zamierza zrealizować projekt deweloperski. Na etapie uzgodnień budowlanych związanych z zagospodarowaniem nieruchomości, organ administracji wymaga przedstawienia umowy (porozumienia) z gestorami sieci. Umowa z operatorem energetycznym podpisana została bez spełnienia jakichkolwiek warunków przez Wnioskodawcę. Natomiast warunkiem podłączenia wykonanej inwestycji (budynków i lokali mieszkalnych) do sieci wodnej i kanalizacyjnej jest wniesienie na rzecz operatora sieci wodociągowej, na podstawie porozumienia, opłaty partycypacyjnej w kwocie 126.000,00 PLN. Tym samym, po wpłacie przez Spółkę wskazanej kwoty, uzyska Ona warunki przyłączeniowe planowanej zabudowy, co pozwoli uzyskać Jej pozwolenie na budowę i w konsekwencji realizację zamierzonego projektu w efekcie którego uzyska przychód z tyt. sprzedaży wybudowanych budynków czy lokali.

Z powyższego wynika, iż warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę projektu deweloperskiego jest podpisanie umowy m.in. z gestorem sieci wodno - kanalizacyjnej obwarowanej zapłatą (na podstawie porozumienia partycypacyjnego) przez Spółkę na Jego rzecz opłaty partycypacyjnej w wysokości 126.000,00 PLN. Przedmiotowa inwestycja w całości przeznaczona będzie na sprzedaż i nie będzie stanowiła środka trwałego w Spółce. Warunkiem koniecznym uzyskania przez Spółkę przychodu jest zatem sprzedaż wybudowanych lokali lub budynków.

W przedmiocie sprawy, aby sprzedaż była możliwa, Spółka musi uzyskać pozwolenie na budowę. Natomiast, aby uzyskać pozwolenie na budowę konieczne jest zapewnienie dostawy wody i odbiór ścieków z planowanej zabudowy.

Powyższe nastąpi po podpisaniu porozumienia z operatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i wpłacie opłaty partycypacyjnej.

Zatem, uznać należy, iż poniesiony przez Spółkę wydatek w postaci opłaty partycypacyjnej będzie miał związek z prowadzoną przez Nią działalnością gospodarczą, której celem jest uzyskania przychodu. Będzie miał zatem wpływ na wielkość osiąganego przychodu.

Reasumując, opłata partycypacyjna stanowić będzie koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie dodaje się, iż kwestią przedmiotowej interpretacji była analiza możliwości zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodów opłaty partycypacyjnej w odniesieniu do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy zaznaczyć, iż ocena przyporządkowania tej opłaty do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na ich podział na koszt pośrednio bądź bezpośrednio związany z przychodem nie była przedmiotem zapytania niniejszej interpretacji indywidualnej. Może ona stanowić przedmiot odrębnego wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, dodaje się również, iż wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 16 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-323/10-6/AI.

Tut. Organ informuje, że nie poddano ocenie załączonego do wniosku porozumienia partycypacyjne przez Wnioskodawcę. Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl