ILPB3/423-243/12-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-243/12-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania Spółka powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia:

* w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (również przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych przed terminem określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (również przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółka powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Strefa) na podstawie zezwolenia nr x z dnia 21 stycznia 2008 r. (dalej: Zezwolenie).

Zezwolenie zostało udzielone Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa - w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy, określonych w pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego - z zastrzeżeniem stosowanych wyłączeń przewidzianych dla objętej Zezwoleniem działalności w przepisach § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 191, poz. 1416 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie).

Decyzją nr x z dnia 25 lipca 2011 r. (dalej: Decyzja) nastąpiła zmiana Zezwolenia w zakresie przedmiotu działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy.

Ostatecznie przedmiot działalności Spółki, objęty zakresem Zezwolenia, brzmi następująco:

1.

Sekcja C, dział 25, pozycja 25.29.11.0 - zbiorniki, cysterny, kadzie i podobne pojemniki (z wyłączeniem pojemników na sprężony lub skroplony gaz), z żeliwa, stali lub aluminium, o pojemności > 300 1., niewyposażone w urządzenia mechaniczne lub termiczne, wyłącznie w zakresie cystern, zbiorników, kadzi i podobnych pojemników z żeliwa lub stali, o pojemności > 300 1., do ciał stałych,

2.

Sekcja C, dział 26, podkategoria 26.51.66 - instrumenty, przyrządy i aparatura pomiarowe i kontrolne, gdzie indziej niesklasyfikowane, wyłącznie w zakresie czujników wykorzystywanych w gotowych suszarniach zbożowych,

3.

Sekcja C, dział 28:

a.

Pozycja 28.22.17.0 - wyciągi i przenośniki pneumatyczne oraz pozostałe wyciągi i przenośniki o pracy ciągłej, do transportu towarów lub materiałów, wyłącznie w zakresie wyciągów i przenośników do transportu zbóż w suszarniach do zbóż,

b.

Podkategoria 28.25.11 - wymienniki ciepła i urządzenia do skraplania powietrza lub innych gazów, wyłącznie w zakresie wymienników ciepła do suszarń zbożowych,

c.

Podkategoria 28.25.20 - wentylatory, z wyłączeniem stołowych, podłogowych, ściennych, okiennych, sufitowych lub dachowych, z wyłączeniem okapów wentylacyjnych lub cyrkulacyjnych, z wbudowanym wentylatorem, o największym poziomym boku <= 120 cm,

d.

Podkategoria 28.25.30 - części przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, wyłącznie w zakresie części do urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych wykorzystywanych w produkcji suszarń,

e.

Podkategoria 28.93.16 - suszarnie do produktów rolniczych,

4.

Sekcja C, dział 33:

a.

Podkategoria 33.12.21 - usługi naprawy i konserwacji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa, wyłącznie w zakresie usług naprawy i konserwacji maszyn i urządzeń dla przetwórstwa żywności, produkcji napojów i przetwórstwa tytoniu,

b.

Pozycja 33.12.25.0 - usługi naprawy i konserwacji maszyn dla przetwórstwa żywności i tytoniu oraz do produkcji napojów,

c.

Pozycja 33.20.31.0 - usługi instalowania przemysłowych maszyn i urządzeń dla rolnictwa, wyłącznie w zakresie usług instalowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa żywności, produkcji napojów i przetwórstwa tytoniu.

Jako warunek prowadzenia działalności na terenie Strefy, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków:

1.

poniesienie na terenie Strefy wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia co najmniej w wysokości 34.000.000 zł nie później niż w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r.,

2.

zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 35 nowych pracowników nie później niż w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. i utrzymanie zatrudnienia co najmniej na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2015 r.,

3.

przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących jej funkcjonowania.

Zezwolenie zostało udzielone Spółce do dnia 27 maja 2017 r.

Zezwolenie nie określa maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji.

W Zezwoleniu określono także termin zakończenia inwestycji - nie później niż do dnia 31 grudnia 2012 r. Spółka jednakże planuje dalszą realizację inwestycji i ponoszenie dodatkowych wydatków inwestycyjnych (kwalifikowanych) związanych z działalnością w Strefie także po tej dacie.

Z uwagi na fakt, że Spółka wypełniła obowiązki nałożone na Nią w Zezwoleniu, korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z wewnętrznych kalkulacji Spółki wynika, że prawdopodobnie wydatki poniesione przez Spółkę w związku z realizacją przez Nią inwestycji opisanej w biznes planie przedłożonym dla celów rokowań o wydanie Spółce Zezwolenia przekroczą minimalną kwotę wydatków wskazaną w Zezwoleniu. Ponadto, Spółka nie wyklucza możliwości poniesienia kolejnych wydatków inwestycyjnych w związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie Stefy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

Zdaniem Wnioskodawcy, obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

UZASADNIENIE

Stanowisko Spółki w odniesieniu do przedstawionego przez Nią pytania oparte jest na szeregu argumentów, wynikających z przepisów prawa:

(1)

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: "wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Wielkość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określa § 4 Rozporządzenia.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jako górną granicę kwoty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, określa jedynie maksymalną wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla danego obszaru kwalifikującego się do pomocy, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. z przepisami Rozporządzenia.

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia, górnym ograniczeniem maksymalnej kwoty pomocy przyznawanej przedsiębiorcy jest konieczność obliczenia iloczynu faktycznie poniesionych wydatków inwestycyjnych (spełniających określone w Rozporządzeniu kryteria) oraz wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, o jakim również mowa jest w Rozporządzeniu.v

Z analizy przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisów Rozporządzenia nie wynika, aby w przedmiotowych regulacjach prawnych mających zastosowanie do Spółki, określona została inna maksymalna kwota zwolnienia z podatku dochodowego, aniżeli ta bezpośrednio określona w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisach Rozporządzenia, o których mowa powyżej.

(2)

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednym z warunków zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest ich uzyskiwanie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie posiadanego zezwolenia strefowego.

Wymogi, co do treści zezwoleń strefowych, wynikają wprost z przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Artykuł 16 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych wg brzmienia obowiązującego na dzień wydania Spółce Zezwolenia (dalej: Ustawa o SSE) wskazuje, że zezwolenie strefowe powinno określać przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

2.

dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Jak wynika z powyższego, zezwolenie strefowe nie powinno określać maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych możliwych do poniesienia przez przedsiębiorcę działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Potwierdza to treść Zezwolenia, które posiada Spółka. Zgodnie z nim, Spółka jest zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej minimalnej wysokości, co wynika z użycia wyrażenia "co najmniej" w treści Zezwolenia.

Spółka chciałaby ponadto wskazać, że z brzmienia obecnie obowiązujących przepisów Ustawy o SSE wynika, że zezwolenie strefowe powinno również określać maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych. Zmiana ta jednakże obowiązuje od 4 sierpnia 2008 r. i nie ma zastosowania do zezwoleń strefowych wydanych na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów. Wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy wprowadzającej zmiany do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 118, poz. 746). Zgodnie z tym przepisem: "zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie powyższych zmian do ustawy zachowują moc".

Podsumowując, Zezwolenie posiadane przez Spółkę prawidłowo określa jedynie minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych, jakie Spółka zobowiązana jest ponieść. Kwota wskazana w Zezwoleniu posiadanym przez Spółkę stanowi jedynie dolny limit, w związku z którym Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej. Oznacza to, że w sytuacji, gdy faktyczne nakłady inwestycyjne przekraczać będą minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych, nie wyklucza to dalszego korzystania z pomocy regionalnej. W związku z tym, ta część nakładów, która przekraczać będzie tę minimalną kwotę, kwalifikować się będzie również do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedynym ograniczeniem jest, aby pomoc publiczna udzielona Spółce nie przekroczyła wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

(3)

Zezwolenie posiadane przez Spółkę określa spodziewany przez Spółkę termin zakończenia inwestycji oraz termin, w jakim Spółka jest zobowiązana ponieść minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych. Termin ten został określony na podstawie biznes planu złożonego przez Spółkę w trakcie procesu rokowań o uzyskanie Zezwolenia na działanie w Strefie.

W przypadku Spółki, termin ten określono na dzień 31 grudnia 2012 r. Jest on jednak dla Spółki o tyle wiążący, że wskazuje datę, do jakiej Spółka jest zobowiązana ponieść minimalne nakłady inwestycyjne i planuje, że zakończy realizację inwestycji w Strefie. Nie jest to jednak termin, który ograniczałby możliwość zaliczenia do wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez Spółkę późniejszych kwot nakładów.

Zezwolenie bowiem samo w sobie określa termin ważności, który stanowi jedyne ograniczenie okresu jego obowiązywania. Dlatego, podstawę kalkulacji zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stanowią również koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu, jako termin poniesienia wydatków inwestycyjnych w minimalnej kwocie oraz planowany termin zakończenia inwestycji. Jedynym ograniczeniem czasowym jest okres ważności Zezwolenia.

(4)

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia: "za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know - how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3".

Z powyższego przepisu wynika, że za wydatki kwalifikujące, stanowiące podstawę do obliczenia dopuszczalnej pomocy publicznej należy uznać wydatki, które spełniają następujące kryteria:

1.

muszą być faktycznie poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,

2.

muszą dotyczyć realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

3.

muszą być związane z zakupem, wytworzeniem, rozbudową lub modernizacją środków trwałych.

Rozporządzenie wprowadza zatem jedynie definicję wydatków (nakładów) inwestycyjnych. W sytuacji, gdy poniesione przez Spółkę koszty spełniać będą powyższą definicję, stanowić one będą tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

(5)

Spółka pragnie wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. ILPB3/423-422/11-2/MM) lub z dnia 13 lipca 2011 r. (sygn. ILPB3/423-187/11-2/MM),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 lipca 2011 r. (sygn. IPTPB3/423-28/11-2/MF),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-772/10/PP),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 maja 2009 r. (sygn. ITPB3/423-120/09/DK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009 r. (sygn. IPPB3/423-96/09-2/MS).

Konkludując, obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (również przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych przed terminem określonym w Zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (również przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych po terminie określonym w Zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem podlega dochód z działalności gospodarczej, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Jednym z warunków korzystania z ww. zwolnienia jest uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zezwolenie poza przedmiotem działalności gospodarczej określa m.in. warunki dotyczące dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę (art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 118, poz. 746), która weszła w życie w dniu 4 sierpnia 2008 r. wprowadziła zmiany m.in. do art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 1 pkt 8 ww. ustawy zmieniającej, art. 16 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;

2.

dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;

3.

terminu zakończenia inwestycji;

4.

maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;

5.

wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Z kolei z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy zmieniającej wynika, iż zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc. Do zezwoleń, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 5 tej ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 i 4, art. 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. W związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków:

1.

poniesienie na terenie Strefy wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia co najmniej w wysokości 34.000.000 zł nie później niż w terminie do dnia dnia 31 grudnia 2012 r.,

2.

zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 35 nowych pracowników nie później niż w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. i utrzymanie zatrudnienia co najmniej na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2015 r.,

3.

przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących jej funkcjonowania.

Zezwolenie nie określa maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji. W przedmiotowym Zezwoleniu określono także termin zakończenia inwestycji - nie później niż do dnia 31 grudnia 2012 r. Spółka jednakże planuje dalszą realizację inwestycji i ponoszenie dodatkowych wydatków inwestycyjnych (kwalifikowanych) związanych z działalnością w Strefie także po tej dacie.

Spółka wskazała, iż spełniła obowiązki nałożone na Nią w Zezwoleniu i korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z wewnętrznych kalkulacji Spółki wynika, że prawdopodobnie wydatki poniesione przez Nią w związku z realizacją inwestycji opisanej w biznes planie przedłożonym dla celów rokowań o wydanie Spółce Zezwolenia przekroczą minimalną kwotę wydatków wskazaną w Zezwoleniu. Ponadto, Spółka nie wyklucza możliwości poniesienia kolejnych wydatków inwestycyjnych w związku z działalnością prowadzoną przez Nią na terenie Stefy.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała Zezwolenie w dniu 21 stycznia 2008 r., będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, który stanowi, iż zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

2.

dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Użycie przez ustawodawcę jedynie przykładowego wyliczenia elementów zezwolenia dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie danej strefy wskazuje, że możliwe jest wprowadzenie do zezwolenia dodatkowych warunków.

Wobec powyższego, w związku z tym, iż zezwolenie uzyskane przez Spółkę w dniu 21 stycznia 2008 r., zawiera dodatkowy warunek zakończenia przez Wnioskodawcę inwestycji do dnia 31 grudnia 2012 r., w takiej sytuacji wydatki inwestycyjne Spółki poniesione po tym terminie nie będą mogły być brane pod uwagę przy obliczeniu wysokości zwolnienia podatkowego.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

W tym miejscu należy wskazać, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1553 z późn. zm.) oraz

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia, tj. 21 stycznia 2008 r., w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1416 z późn. zm.), tj. obowiązujące na dzień wydania zezwolenia.

Jak stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora.

Jednocześnie § 3 ust. 7 tegoż rozporządzenia stanowi, iż pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi:

1.

50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;

2.

40% - na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego, a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;

3.

30% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.

Regulacja § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, iż maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64), z wyłączeniem prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Przytoczone powyżej przepisy określają zatem warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą:

1.

musi to być koszt inwestycji,

2.

musi być faktycznie poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,

3.

musi być poniesiony w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,

4.

musi być przeznaczony na cele określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia,

5.

wydatki muszą być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych, przy czym należy przyjąć, że przez koszty inwestycji należy rozumieć koszty "nowej inwestycji", o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Jeżeli więc poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. spełniają powyższe warunki, stanowią one tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

W tym miejscu należy wskazać, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w związku z treścią cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, którego łączne warunki Spółka była zobowiązana wypełnić. Jednym z warunków było poniesienie przez Wnioskodawcę na terenie strefy wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycji) co najmniej w wysokości 34.000.000 zł nie później niż w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r., natomiast drugim warunkiem, który Spółka była zobowiązana wypełnić, było zakończenie inwestycji również w tym terminie.

Odnosząc się więc do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe (m.in. zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są odstępstwem od reguły powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

W związku z powyższym, minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia przez Spółkę w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W przedmiotowej sprawie - Zezwolenie nr x wydane w dniu 21 stycznia 2008 r.

Kwota wskazana w Zezwoleniu stanowi dolny limit, w związku z którym, Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu, tj. w wysokości co najmniej 34.000.000 zł do dnia 31 grudnia 2012 r. W sytuacji więc, gdy Wnioskodawca przekroczył w tym terminie powyższą kwotę wydatków inwestycyjnych, fakt ten nie wyklucza dalszego korzystania z pomocy regionalnej i zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, pomimo, iż tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki, iż faktycznie poniesione wydatki w związku z inwestycją prowadzoną na terenie strefy, również te przekraczające kwotę minimalnych wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu, powiększają kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem, iż wydatki te mogą dotyczyć inwestycji prowadzonych po terminie wskazanym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji.

Zatem, należy uznać, iż dalsze wydatki inwestycyjne poniesione w następnych latach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. po dniu 31 grudnia 2012 r. w związku z działalnością objętą zezwoleniem, a dotyczące realizacji inwestycji prowadzonej po terminie zakończenia inwestycji wynikającym z uzyskanego przez Spółkę Zezwolenia, nie będą mogły zostać zaliczone do wydatków kwalifikowanych, a w związku z tym nie będą podstawą do sukcesywnego powiększania wysokości należnej Spółce pomocy publicznej.

Reasumując, obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez Nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy (również przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu), przed terminem określonym w Zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji. Natomiast wydatki inwestycyjne faktycznie poniesione przez Spółkę po terminie określonym w Zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji (31 grudnia 2012 r.), nie powiększą kwoty przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl