ILPB3/423-22/08-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-22/08-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu (.....), przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie ze Statutem Instytutu - art. 7 ust. 3 - Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie:

* wynajmowania pomieszczeń wraz z dodatkowymi świadczeniami,

* wynajmowania aparatury do tłumaczenia symultanicznego,

* świadczenia usług wynikających z profilu prowadzonej działalności.

W dniu 4 lipca 2006 r. Sąd Rejonowy w Poznaniu dokonał wpisu przedmiotowej działalności gospodarczej do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. W księgach rachunkowych Instytutu działalność gospodarcza jest również wyodrębniona. Na koncie "705" księguje się przychody ze sprzedaży pozostałych usług - działalności gospodarczej z podziałem analitycznym:

* 705-1 - wynajem pomieszczeń, czynsz,

* 705-2 - wynajem pokoi gościnnych,

* 705-3 - wynajem sali konferencyjnej,

* 705-4 - wypożyczenia aparatury do tłumaczenia symultanicznego,

* 705-5 - sprzedaż pozostałych usług.

Instytut nie płaci podatku dochodowego. Celem statutowym Instytutu jest:

1.

prowadzenie badań naukowych, w szczególności w zakresie:

a)

historii Niemiec,

b)

zagadnień ustrojowych, prawnych, politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych Niemiec,

c)

europejskich procesów integracyjnych,

d)

stosunków międzynarodowych, zwłaszcza stosunków polsko-niemieckich,

e)

dziejów okupacji ziem polskich w latach II wojny światowej,

f)

historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. w kontekście problematyki polsko-niemieckiej i europejskiej,

g)

przemian społecznych i kulturowych na Ziemiach Zachodnich i Północnych Polski,

2.

wydawanie czasopism, książek i innych druków oraz organizowanie kolportażu,

3.

opracowywanie ekspertyz, służenie konsultacjami innym zainteresowanym instytucjom,

4.

prowadzenie biblioteki oraz działalności z zakresu informacji i dokumentacji naukowej w ramach badań naukowych Instytutu,

5.

gromadzenie i udostępnianie zbiorów archiwalnych,

6.

współdziałanie z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i stowarzyszeniami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z nowelizacją ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 134, poz. 934) Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy prowadzona przez niego działalność gospodarcza polegająca na: wynajmie pokoi gościnnych, sali konferencyjnej, lokali wraz z dodatkowymi świadczeniami, wypożyczeniach aparatury do tłumaczenia symultanicznego oraz drobnych usługach ksero, podlega w świetle art. 2 ust. 4 i art. 18 ust. 2 ww. ustawy wydzieleniu z podstawowej działalności Instytutu i czy objęta jest podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze znowelizowaną ustawą o jednostkach badawczo-rozwojowych z dnia 5 lipca 2007 r. (Dz. U. Nr 134, poz. 934) stosownie do treści art. 2 ust. 4 "jednostki badawczo-rozwojowe mogą prowadzić inną niż określona w ust. 1 pkt 1 działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), w zakresie i formach określonych w statutach tych jednostek". Instytut wyodrębnił zarówno w statucie, jak i w księgach rachunkowych działalność gospodarczą.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. ustawy "zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4". Wnioskodawca dochód z działalności gospodarczej (w przypadku wystąpienia) przeznacza na działalność statutową. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa są wolne od podatku, w części przeznaczonej na te cele.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.) jednostkami badawczo-rozwojowymi, w rozumieniu ustawy, są państwowe jednostki organizacyjne wyodrębnione pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, tworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, których wyniki powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia społecznego.

W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy do zadań jednostek badawczo-rozwojowych w szczególności należy:

1.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac,

2.

realizacja zadań związanych z prowadzonymi przez nią badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, określonych w statucie jednostki.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż jednostki badawczo-rozwojowe są podatnikami podatku dochodowego, w rozumieniu przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie natomiast do treści art. 18 ust. 1 ww. ustawy jednostka badawczo-rozwojowa jest zwolniona z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Wobec powyższego, jednostki badawczo-rozwojowe - w zakresie ulg i zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych - mogą stosować wyłącznie przepisy ww. ustawy. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż ustawodawca nie zaliczył jednostek badawczo-rozwojowych do zwolnionych podmiotowo, na podstawie art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, zwolnienie, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, dotyczy przypadków wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednostki badawczo-rozwojowe korzystają bowiem ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią przepisu powołanego w zdaniu poprzednim, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Zatem dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

* jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

* uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Jednocześnie, w tym miejscu należy wskazać na zapis art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, który stanowi, iż zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ww. ustawy jednostki badawczo-rozwojowe mogą prowadzić inną niż określona w ust. 1 pkt 1 działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), w zakresie i formach określonych w statutach tych jednostek.

W świetle powyższego, uznać należy, iż jeżeli działalność gospodarcza polegająca na: wynajmie pokoi gościnnych, sali konferencyjnej, lokali wraz z dodatkowymi świadczeniami, wypożyczeniach aparatury do tłumaczenia symultanicznego oraz drobnych usługach ksero, nie mieści się w zakresie zadań wymienionych art. 2 ust. 1 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, to wówczas dochód z tego tytułu, pomimo przeznaczenia go na działalność statutową nie będzie korzystał z przedmiotowego zwolnienia.

W przeciwnym razie, dochód z powyższego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto dodaje się, że w kwestii, czy działalność gospodarcza, polegająca na: wynajmie pokoi gościnnych, sali konferencyjnej, lokali wraz z dodatkowymi świadczeniami, wypożyczeniach aparatury do tłumaczenia symultanicznego oraz drobnych usługach ksero wymaga wydzielenia z podstawowej działalności Instytutu, należy zauważyć, że poruszone przez Wnioskodawcę zagadnienie dotyczy stosowania przepisów ustawy niepodatkowej - ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Treść art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do postanowień art. 3 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, poprzez ustawy podatkowe należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl