ILPB3/423-219/09-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-219/09-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości złożonego zawiadomienia o wyborze uproszczonej formy zaliczek na podatek dochodowy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości złożonego zawiadomienia o wyborze uproszczonej formy zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w styczniu 2008 r. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że w roku 2008 będzie się rozliczał w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych metodą uproszczoną.

Nie złożył natomiast w roku 2009 oświadczenia o rezygnacji z uproszczonego sposobu rozliczania się z podatku dochodowego od osób prawnych. W roku 2009 Spółka ponosi stratę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sformułowanie zawarte w zawiadomieniu o stosowaniu metody uproszczonej wpłacania zaliczek na podatek dochodowy: "Niniejszym zawiadamiam, że w roku 2008 będziemy stosować uproszczoną metodę (...)" należy traktować jako oświadczenie obejmujące jeden rok podatkowy.

2.

Czy przepis art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wyraźnie określa za jaki rok będzie rozliczał się uproszczoną metodą.

3.

Czy w sytuacji, gdy stanowisko Wnioskodawcy zostanie uznane za nieprawidłowe, podatnikowi przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy na gruncie art. 77 ustawy - Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem (np. znaczne zmniejszenie przychodów związanych z prowadzoną działalnością).

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze oraz drugie.

Wniosek Spółki w zakresie pytania trzeciego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 16 czerwca 2009 r. nr ILPB3/423-219/09-5/MC.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, treść tego zawiadomienia z dnia 31 stycznia 2008 r. należy uznać jako oświadczenie obejmujące jedynie jeden rok podatkowy, tj. 2008. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby Wnioskodawca w oświadczeniu stwierdził, że np. "począwszy od 2008 r. podatnik będzie stosował metodę uproszczoną".

W szczególności, należy podkreślić fakt, że intencją Spółki było wyraźne zawężenie swojego oświadczenia do 2008 r. z uwagi na to, że nie mógł on przewidzieć jakie zaliczki będzie płacił w przyszłości.

Zgodnie z art. 25 ust. 7a "zawiadomienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek". Zdaniem Spółki, przepis ten ma zastosowanie jedynie w sytuacjach, gdy podatnik oświadcza, że od danego roku, np. od 2008 r. wybiera niniejszą metodę rozliczania i uiszczania podatku dochodowego lub też nie określa roku, tylko ogólnie informuje organ podatkowy o wyborze tej metody.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik doprecyzował jednoznacznie, że jego oświadczenie obejmuje tylko 2008 rok. W związku z tym, ma On prawo rozliczać się w 2009 r. na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1 i 2.

Zgodnie z art. 25 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek.

Natomiast, w myśl art. 25 ust. 7a tej ustawy, zawiadomienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują zatem możliwości składania zawiadomień dokładnie określających, w którym roku podatkowym podatnik będzie korzystał z uproszczonej formy wpłat zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż sformułowanie zawarte przez Spółkę w zawiadomieniu złożonym w styczniu 2008 r. do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy: "Niniejszym zawiadamiam, że w roku 2008 będziemy stosować uproszczoną metodę (...)" nie należy traktować jako oświadczenia obejmującego jeden rok podatkowy.

Cytowany wyżej przepis art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż zawiadomienie dotyczy lat następnych, chyba że, w przypadku rezygnacji z uproszczonej formy wpłat zaliczek, podatnik złoży pisemne zawiadomienie o tej rezygnacji właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy. Powyższa regulacja nie zwalnia z obowiązku zawiadomienia o ww. rezygnacji właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sytuacji, gdy podatnik wyraźnie określa za jaki rok będzie rozliczał się w tej formie.

Obowiązku tego Wnioskodawca nie spełnił, w związku z czym, nie ma prawa rozliczać się w 2009 r. na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl