ILPB3/423-203/13-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-203/13-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu dokonania korekty przychodu w związku z wystawieniem faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu dokonania korekty przychodu w związku z wystawieniem faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka), reprezentowana dla celów niniejszego wniosku przez pełnomocnika, jest podmiotem wchodzącym w skład Grupy (dalej: Grupa).

Centralą operacyjną Grupy jest "A" z siedzibą w Niemczech (dalej: "A"). W związku z międzynarodowym zasięgiem Grupy, "A" posiada rozbudowaną bazę międzynarodowych, kluczowych klientów. Aby sprawnie funkcjonować i utrzymać wysoką pozycję na rynku, potrzebuje wsparcia w obsłudze takich klientów na poziomie lokalnym. Strony podpisały więc Umowę wsparcia sieci, w ramach której Wnioskodawca świadczy usługi wsparcia na rzecz "A" w odniesieniu do takich klientów kluczowych, którzy działają na rynku polskim.

Za opisane powyżej wsparcie w zakresie świadczenia usług logistycznych na poziomie lokalnym na rzecz klientów globalnych, z którymi "A" współpracuje i buduje długoterminowe relacje biznesowe, Wnioskodawca otrzymuje od "A" wynagrodzenie. Kalkulacja wynagrodzenia oparta jest na rynkowym poziomie rentowności, jaki realizowany jest przez podmioty świadczące usługi logistyczne. Szczegółowy sposób kalkulacji wynagrodzenia strony uzgodniły w umowie regulującej zasady świadczenia usług wsparcia.

Rozliczenia z tytułu umowy dokonywane były w następujący sposób: w trakcie roku co miesiąc Wnioskodawca wystawiał faktury na "A" w oparciu o prognozowane dane będące podstawą kalkulacji wynagrodzenia zgodnie z umową wsparcia. Następnie, po zakończeniu roku Wnioskodawca wystawiał końcową fakturę rozliczeniową dostosowującą wynagrodzenie należne Spółce od "A" do wartości rzeczywiście osiągniętej w danym roku rentowności.

Jednakże na początku 2013 r. Spółka zauważyła, iż wystawione przez Nią w poprzednich latach końcowe faktury rozliczeniowe zawierają pomyłkę w zakresie wynagrodzenia przysługującego Jej z tytułu umowy wsparcia. Spółka zamierza więc wystawić faktury korygujące zmieniające wcześniej zafakturowane wartości wynagrodzenia Spółki, aby wykazane po korekcie wielkości były zgodne z zapisami umowy z "A".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wystawienia faktury korygującej (w sytuacji, gdy pierwotna faktura zawierała błąd w zakresie ceny), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w okresie powstania pierwotnego przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy w okresie wystawienia przez Spółkę faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku wystawienia faktury korygującej (w sytuacji, gdy pierwotna faktura zawierała błąd w zakresie ceny), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w okresie powstania pierwotnego przychodu.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Dalej, art. 12 ust. 3a ww. ustawy stanowi, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Ponadto, ust. 3c wskazuje, że jeżeli strony ustalą, iż usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zgodnie z ust. 3d powyższy przepis ma również zastosowanie do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego. Zaś ust. 3e wskazuje datę powstania przychodu w przypadku przychodu, do którego nie stosuje się przepisów ust. 3a, 3c i 3d.

W powyższych przepisach ustawodawca określił datę powstania przychodu. Jednak, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów, nie regulują też kwestii dotyczących momentu zmniejszenia (powiększenia) przychodów oraz tego, czy przychód należy pomniejszyć (bądź powiększyć) w dacie dokonania korekty, czy też w dacie powstania przychodu należnego.

Zdaniem Spółki, skoro ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie określił żadnych reguł dotyczących korekty wartości należnego przychodu podatkowego w danym okresie, korekta wysokości przychodu powinna być rozliczona w okresie, w którym został już ujęty przychód należny z uwzględnieniem zasad określających datę powstania przychodu.

Spółka pragnie przy tym podkreślić, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna. Tym samym, późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje zmiany daty powstania przychodu, gdyż dotyczy ona uprzednio wykazanych przychodów, a nie jakichkolwiek innych przychodów.

Podkreślenia wymaga, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, korekty faktur wynikają z konieczności wyeliminowania błędu w cenie wskazanej na fakturze pierwotnej wystawionej przez Spółkę, który istniał już w momencie wystawienia faktury pierwotnej. Tym samym, Spółka wykazała na fakturze pierwotnej przychód należny w nieprawidłowej wysokości. Celem wystawienia faktury korygującej jest więc wykazanie prawidłowej wysokości już osiągniętego przychodu, należnego za dany okres rozliczeniowy. Faktura korygująca nie zmienia daty zdarzenia gospodarczego związanego z powstaniem tego przychodu, nie zmienia też daty powstania obowiązku podatkowego.

Zatem, zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym zasadne jest skorygowanie przychodów okresu, w którym została ujęta faktura pierwotna.

Potwierdzenie stanowiska Spółki ugruntowaną praktyką organów podatkowych.

Powyżej zaprezentowane stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w wydawanych wyrokach i interpretacjach przepisów prawa podatkowego, np.:

* w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2012 r. sygn. II FSK 2422/10, w którym Sąd stwierdził: "Podkreślenia wymaga, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku, korekty faktur wynikają z konieczności wyeliminowania błędnie wystawionej faktury przez samego podatnika - faktury pierwotnej. (...) W rezultacie, bez względu na przyczynę wystawienia faktury korygującej, korekta wielkości przychodu powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym został już ujęty przychód należny z uwzględnieniem zasad określających datę powstania przychodu";

* w interpretacji nr IPPB5/423-1213/12-2/MK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17 stycznia 2013 r., w której Organ uznał, iż: "Korekta przychodu wynikająca z faktury korygującej, powinna zatem być odnoszona do uprzednio wykazanego przychodu należnego, ponieważ późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje zmiany daty powstania tego przychodu";

* w interpretacji nr ILPB3/423-504/08-4/KS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 10 listopada 2008 r., w której Organ zauważył: "W ocenie tut. Organu, w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanych towarów bądź zwiększającej cenę jednostkową towaru (w sytuacji gdy pierwotna faktura zawierała błędy w zakresie ceny bądź ilości sprzedanych towarów), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych";

* w interpretacji nr ILPB3/423-504/08-7/KS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 10 listopada 2008 r., zgodnie z którą: "W ocenie tut. Organu, w przypadku wystawienia faktury korygującej zmniejszającej ilość sprzedanych towarów bądź zmniejszającej cenę jednostkową towaru (w sytuacji gdy pierwotna faktura zawierała błędy w zakresie ceny bądź ilości sprzedanych towarów), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie odnosząc się do powołanego w treści wniosku orzeczenia sądu administracyjnego, należy podkreślić, iż co do zasady orzeczenia sądowe nie stanowią źródła prawa i wiążą strony postępowania w konkretnej, indywidualnej sprawie.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl