ILPB3/423-203/07-6/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-203/07-6/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie pełnomocnictwa uprawniającego do reprezentowania Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony dowodem zapłaty kwoty 75 zł - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie pełnomocnictwa uprawniającego do reprezentowania Spółki. Do wniosku nie dołączono opłaty dotyczącej drugiego stanu faktycznego. W związku z tym pismem z dnia 18 grudnia 2007 r. znak ILPB3/423-203/07-2/ŁM, na podstawie art. 169 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia ww. braku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 grudnia 2007 r., a w dniu 28 grudnia 2007 r. wniosek uzupełniono o brakującą wpłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd Spółki udzielił pełnomocnictwa Pani prokurent do działania przed Urzędem Skarbowym, w tym do składania i podpisywania deklaracji podatkowych. Owo pełnomocnictwo zostało złożone w Urzędzie Skarbowym. Mimo powyższego, Pani prokurent po złożeniu podpisanych przez siebie miesięcznych deklaracji podatkowych, była wielokrotnie wzywana do dołączenia odrębnego pełnomocnictwa z uzasadnieniem, iż do każdej czynności dokonywanej przed Urzędem wymagane jest osobne pełnomocnictwo, tj. składając miesięczne deklaracje podatkowe pełnomocnik winien legitymować się każdego miesiąca odrębnym pełnomocnictwem uprawniającym go do złożenia i podpisania deklaracji w danym miesiącu. Zaistniały problem sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy na podstawie art. 80a § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej dopuszczalne jest udzielenie pełnomocnictwa ogólnego czy z treści owego przepisu należy wywieść wniosek odmienny, tj. za zasadne uznać żądanie Organu do przedkładania każdorazowo odrębnego pełnomocnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie art. 80a § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej dopuszczalne jest udzielenie pełnomocnictwa ogólnego uprawniającego pełnomocnika do stałego reprezentowania mocodawcy przed Urzędem Skarbowym, w tym do składania i podpisywania deklaracji podatkowych, czy też pełnomocnik dokonując czynności przed Urzędem Skarbowym każdorazowo musi legitymować się odrębnym pełnomocnictwem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii dotyczącej pełnomocnictwa udzielonego w trybie art. 80a § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, dopuszczalne jest udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które uprawnia pełnomocnika do wielokrotnego dokonywania czynności przed Urzędem Skarbowym, w tym składania i podpisywania deklaracji podatkowych z odwołaniem się jedynie na uprzednio udzielone pełnomocnictwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. weszły w życie przepisy Rozdziału 9a w Dziale III Ordynacji podatkowej, wprowadzone ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590). Przepisy art. 80a-80b Ordynacji podatkowej normują jeden z aspektów obowiązku składania deklaracji, tj. dopuszczalność ich podpisywania przez pełnomocników zobowiązanych do tego: podatnika, płatnika oraz inkasenta.

Udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji nie wyklucza możliwości jej podpisywania i złożenia przez samego podatnika, płatnika lub inkasenta. Art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi jedynie, iż jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika.

Należy podkreślić, że pełnomocnictwo zgodnie z przepisami Rozdziału 9a w Dziale III Ordynacji Podatkowej obejmuje jedynie podpisywanie deklaracji. Za jej złożenie odpowiedzialność ponosi podatnik, płatnik lub inkasent, obowiązani do tego na podstawie ustaw podatkowych.

W art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej zamieszczono odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym, tj. art. 136-137 Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 136 Ordynacji podatkowej strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Zgodnie natomiast z art. 137 § 1 pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Zgodnie z art. 80a § 2 pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. We wskazanym przepisie mieszczą się wszystkie rodzaje pełnomocnictwa, obejmujące upoważnienie do podpisywania deklaracji w imieniu mocodawcy.

Mając powyższe na uwadze, jeżeli Pani prokurent zostało udzielone pełnomocnictwo ogólne, uprawniające do stałego reprezentowania mocodawcy przed Urzędem Skarbowym, w tym do podpisywania deklaracji podatkowych, to nie będzie wymagane każdorazowe dołączenie do deklaracji podatkowych odrębnych pełnomocnictw.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 29 stycznia 2008 r., nr ILPB3/423-203/07-5/ŁM, natomiast w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębną interpretację w dniu 29 stycznia 2008 r., nr ILPB2/415-283/07-3/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl