ILPB3/423-188/12-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-188/12-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z likwidacją składników majątku zaliczonych do wydatków inwestycyjnych stanowiących podstawę do kalkulacji dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania, w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z likwidacją składników majątku zaliczonych do wydatków inwestycyjnych stanowiących podstawę do kalkulacji dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania, w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub X) jest działającym w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej producentem złączy elektrotechnicznych. Spółka jest przedsiębiorcą innym niż mały albo średni.

W dniu 17 lipca 2008 r. teren, na którym zlokalizowany był istniejący i funkcjonujący zakład Spółki został objęty granicami. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej:..SSE).

Dnia 17 lipca zostało wszczęte postępowanie o udzielenie Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie...SSE i w wyniku przeprowadzonego przetargu, X otrzymała w dniu 20 sierpnia 2008 r. zezwolenie nr... na prowadzenie działalności na terenie...SSE (dalej: Zezwolenie), zmienione następnie decyzją Ministra Gospodarki nr... z dnia 21 kwietnia 2009 r. w zakresie terminów realizacji poszczególnych warunków określonych w Zezwoleniu.

W Zezwoleniu określono, że działalność gospodarcza będąca jego przedmiotem obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wytworzonych wyrobów i świadczonych usług określonych w następujących sekcjach (grupowaniach) PKWiU: 25.2 Wyroby z tworzyw sztucznych, 28.7 Wyroby metalowe gotowe pozostałe, 31.2 Aparatura elektryczna rozdzielcza i sterownicza oraz 31.3 Druty i przewody izolowane.

Spółka jako podstawę kalkulacji dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przyjęła koszty nowej inwestycji.

X poniosła wydatki inwestycyjne zgodnie z warunkami określonymi w Zezwoleniu w zakresie wydatkowanych kwot oraz terminów realizacji inwestycji i rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka nie wyklucza w przyszłości likwidacji niektórych składników majątku (środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), które zostały przez X zaliczone do wydatków inwestycyjnych zgodnie z przepisami Rozporządzenia, a zatem - które stanowią podstawę kalkulacji dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie...SSE.

Likwidacja składników majątkowych przez X najczęściej będzie następowała poprzez fizyczne zniszczenie określonego składnika majątku (w przypadku środków trwałych), a zlikwidowane składniki majątku zostaną wykreślone z rejestru środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki prowadzonego dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Powodem likwidacji składników majątku przez Spółkę w większości przypadków będzie postęp technologiczny, który sprawi, że posiadane składniki majątku staną się przestarzałe i nieprzydatne do prowadzenia działalności gospodarczej. W niektórych sytuacjach, za likwidacją przemawiać będzie również rachunek ekonomiczny z uwagi na nieopłacalność dalszego utrzymywania oraz zapewniania miejsca dla niepotrzebnych z ekonomicznego punktu widzenia składników majątku. Wreszcie przyczyną likwidacji będzie mogło być uszkodzenie lub zniszczenie w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie lub utrata składników majątku.

Likwidacja składników majątku przez X w przyszłości będzie mogła następować zatem przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia składników majątku (lub wartości ich ulepszenia) do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonych dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, w części E.3. druku ORD-IN, Spółka wskazała, iż przepisami prawa podatkowego będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej są m.in. § 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1704 z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy likwidacja składników majątku zaliczonych do wydatków inwestycyjnych stanowiących podstawę do kalkulacji dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi naruszenia warunku nieprzenoszenia własności tych składników w jakiejkolwiek formie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

W przypadku, gdy odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to czy wspomniana likwidacja składników majątku nie ma wpływu na wartość dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, likwidacja składników majątku zaliczonych do wydatków inwestycyjnych stanowiących podstawę do kalkulacji dostępnej puli pomocy w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie...SSE przed upływem 5 lat od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi naruszenia warunku nieprzenoszenia własności tych składników w jakiejkolwiek formie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, a tym samym - taka likwidacja nie ma wpływu na wartość dostępnej dla X puli pomocy w formie tego zwolnienia.

Powyższe stanowisko wynika z tego, iż w ocenie Spółki:

* literalna wykładnia § 5 ust. 1 Rozporządzenia prowadzi do wniosku, że likwidacja składnika majątku zaliczonego do wydatków kwalifikowanych nie narusza warunku nieprzenoszenia w jakiejkolwiek formie własności tego składnika majątku,

* wymóg utrzymywania nieprzydatnych i bezużytecznych składników majątku stoi w sprzeczności z funkcjonalną wykładnią przepisów Rozporządzenia,

* stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku uzasadnia również a contrario przepis znowelizowanego rozporządzenia strefowego, który jest odpowiednikiem § 5 ust. 1 Rozporządzenia.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

W pierwszej kolejności, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż otrzymała Zezwolenie w dniu 20 sierpnia 2008 r. W dniu wydania Zezwolenia obowiązywała ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym od 4 sierpnia 2008 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274; dalej: Ustawa o SSE).

Na podstawie Ustawy o SSE wydano Rozporządzenie, które ma zastosowanie do Zezwolenia. Wynika to z tego, iż zgodnie z § 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548; dalej: Nowe Rozporządzenie), które zastąpiło Rozporządzenie, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej, tj. w odniesieniu do Spółki zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 12 Ustawy o SSE, dochody uzyskane przez osoby prawne z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwolnienie od podatku dochodowego określa art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6 tego artykułu, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak wskazano powyżej, szczegółowe warunki udzielania pomocy regionalnej w formie zwolnienia podatkowego, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym określa - w przypadku Spółki - Rozporządzenie.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru (w przypadku Spółki - 40%) oraz kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 Rozporządzenia.

Jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zdaniem Spółki, literalna wykładnia § 5 ust. 1 Rozporządzenia prowadzi do wniosku, że likwidacja składnika majątku zaliczonego do wydatków kwalifikowanych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie...SSE nie narusza warunku nieprzenoszenia w jakiejkolwiek formie własności tego składnika majątku, a tym samym - nie ma wpływu na wielkość dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przeniesienie własności składnika majątku może nastąpić jedynie w drodze dwustronnej czynności prawnej, co w analizowanym przypadku nie będzie miało miejsca. Likwidacja składnika majątku przez Spółkę nie spowoduje, że inny podmiot staje się jego właścicielem, a tylko taka sytuacja powodowałaby - zdaniem X - naruszenie warunku, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia. Jeżeli Spółka zlikwiduje dany składnik majątku dojdzie do jego fizycznego unicestwienia, a zatem nie będzie możliwe przeniesienie prawa własności tego składnika majątku na inny podmiot.

Argumentacja Spółki jest spójna również z funkcjonalną wykładnią Rozporządzenia. Nie można bowiem wymagać od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, aby przez okres 5 lat utrzymywał składniki majątku, które - w pewnym momencie - stały się bezużyteczne i nieprzydatne. Utożsamianie likwidacji składnika majątku z koniecznością korekty wydatków inwestycyjnych powodowałoby absurdalne wnioski, w sytuacji np.: kradzieży danego składnika majątku, jego zniszczenia, wyeksploatowania czy utraty całkowitej przydatności w działalności gospodarczej w przypadku szybkiego postępu technicznego.

Za stanowiskiem X przemawiają nie tylko wspomniane wyżej względy prawne, ale również argumenty natury ekonomicznej. Postęp technologiczny wymusza na Spółce szybkie reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie na Jej produkty oraz nowe trendy na rynku. Wdrażanie nowych rozwiązań wymaga częstej wymiany niektórych składników majątku. Nie jest więc możliwe, w świetle wymagań współczesnego wysokokonkurencyjnego rynku, utrzymywanie tych samych technologii produkcji przez okres 5 lat, gdyż doprowadziłoby to w nieuchronny sposób do utraty konkurencyjności, rynków zbytu lub w ostateczności konieczności zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczność utrzymywania określonych składników majątku przez okres 5 lat stałoby więc w sprzeczności z celem, dla którego powołano specjalne strefy ekonomiczne, jako miejsca funkcjonowania wysokokonkurencyjnych przedsiębiorstw, gwarantujących rozwój danego regionu i utrzymywanie wysokiego poziomu zatrudnienia.

Spółka pragnie również wskazać, że powyższe wnioski potwierdza także - a contrario - treść znowelizowanych przepisów regulujących kwestie korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 2 pkt 1 Nowego Rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z powyższej regulacji Nowego Rozporządzenia wynika, że w obecnym stanie prawnym (nie mającym jednak zastosowania do Spółki z uwagi na to, że - jak wskazano wcześniej - do X zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia), ustawodawca uznaje, że likwidacja składnika majątku bez jego zastępowania będzie powodowała konieczność korekty kwoty wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę zasadę racjonalnego ustawodawcy należy uznać, że gdyby jego zamiarem było ustanowienie takiego wymogu w Rozporządzeniu użyłby takiego samego sformułowania jak w Nowym Rozporządzeniu. Z drugiej strony, jeżeli przyjąć, że na mocy Rozporządzenia konieczne jest utrzymanie własności składnika majątku (a nie tylko nieprzenoszenie jego własności), zbyteczne byłoby wprowadzenie zmienionej regulacji do Nowego Rozporządzenia.

Należy podkreślić, że stanowisko Spółki przedstawione w niniejszym wniosku znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2009 r. (sygn. ILPB3/423-838/09-5/ŁM),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 maja 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-317/10/SD),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 maja 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-377/10/SD),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 listopada 2010 r. (sygn. ILPB3/423-716/10-2/MM).

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że likwidacja składników majątku bez zastępowania ich nowymi składnikami majątku nie stanowi naruszenia warunku nieprzenoszenia własności tych składników w jakiejkolwiek formie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, a tym samym - nie ma wpływu na wartość dostępnej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z prowadzeniem działalności na terenie...SSE, z uwagi na to, że:

* likwidacja składników majątku nie jest - w sensie literalnym - równoznaczna z przeniesieniem własności składnika majątku (brak jest bowiem podmiotu, na który przechodziłaby taka własność);

* interpretacja Spółki jest racjonalna oraz zgodna z funkcjonalną wykładnią omawianego przepisu Rozporządzenia (uwzględnia bowiem realia prowadzenia działalności gospodarczej);

* konieczność bezwzględnego utrzymywania składników majątku przez okres 5 lat byłaby niezgodna z wymogami współczesnej gospodarki (która wymusza szybkie dostosowywanie posiadanych składników majątku do zmieniającej się technologii);

* stanowisko Spółki ma swoje uzasadnienie w zasadzie racjonalnego ustawodawcy (który nie sformułowałby omawianego warunku w odmienny sposób w znowelizowanych przepisach poprzez wyraźne wskazanie warunku "utrzymania własności", gdyby warunek taki wynikał z przepisów Rozporządzenia);

* argumentacja Spółki jest zgodna z opinią prezentowaną przez większość organów podatkowych w wydawanych przez nie interpretacjach podatkowych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl