ILPB3/423-186/10-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-186/10-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 23 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na usługi doradcze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka na mocy Umowy Licencyjnej na Oprogramowanie nabyła licencję na system i ma zamiar dokonać jego wdrożenia w przedsiębiorstwie.

System, który ma być zainstalowany i wdrożony w Spółce ma obejmować: finanse, kontroling, gospodarkę materiałową (zapasy), sprzedaż oraz produkcję.

Zgodnie z zawartą umową, datę dostawy nośników z Oprogramowaniem strony ustaliły na dzień 30 grudnia 2009 r. i z tym dniem została udzielona Licencja na Oprogramowanie.

System ma zostać oddany do używania najpóźniej do 30 czerwca 2010 r.

Po dostarczeniu oprogramowania, jego zainstalowaniu i uruchomieniu, system będzie gotowy do używania w przedsiębiorstwie.

W związku z zakupem licencji na oprogramowanie systemu, Spółka zawarła umowę z firmą świadczącą usługi doradcze i szkoleniowe.

Podmiot ten zobowiązał się w zawartej ze Spółką umowie do świadczenia "usług doradczych i szkoleniowych w celu wdrożenia rozwiązania biznesowego wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem w oparciu o pełną funkcjonalność systemu ".

Usługi doradcze prowadzone będą już przed oddaniem systemu do używania i kontynuowane będą już po jego oddaniu do używania.

Początkowo, prowadzona będzie analiza potrzeb Spółki, tworzona będzie koncepcja biznesowa, która obejmować będzie określenie pożądanego docelowego stanu systemu. System będzie także używany na potrzeby szkoleń pracowników oraz prowadzone będą na nim testy wraz z opracowaniem koncepcji wdrożenia oraz określeniem możliwych usprawnień systemu.

W końcowej fazie wdrożenia nastąpi start produktywny z wykorzystaniem pełnych możliwości systemu.

Zlecone firmie doradczej usługi doradcze nie wiążą się z utworzeniem nowego programu komputerowego ani ze zmianą udzielonej Spółce licencji.

Wdrożenie i dostosowanie systemu do specyfiki prowadzonego przedsiębiorstwa dokonane będzie odpłatnie.

Usługi doradcze prowadzone będą w następujących fazach:

* Faza I - Inicjalizacja projektu - ustalenie zasad współpracy, infrastruktury oraz omówienie zakresu projektu, potwierdzenie zespołu projektowego, podziału zadań i odpowiedzialności, opracowanie / ustalenie harmonogramów i narzędzi projektowych (w okresie od 15 listopada 2009 r. do 30 listopada 2009 r.);

* Faza II - Analiza potrzeb i różnic - potwierdzenie docelowego zakresu wdrożenia, określenie wymagań biznesowych nie wspieranych przez standardową funkcjonalność oprogramowania (w okresie od 1 grudnia 2009 r. do 23 grudnia 2009 r.);

* Faza III - Koncepcja biznesowa - określenie pożądanego i docelowego stanu, struktury i procesów danej organizacji, opracowanie koncepcji wdrożenia zawierającej integrację strategii przedsiębiorstwa poprzez model biznesowy z technologią informatyczną, zidentyfikowanie możliwych usprawnień procesowych wraz z określeniem priorytetów realizacji (w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 30 kwietnia 2010 r.);

* Faza IV - Realizacja - projektowanie, dokumentacja, konfiguracja i wdrożenie pożądanych procesów biznesowych, definicja i realizacja docelowego modelu technologicznego, infrastruktury technicznej i struktury stanowisk pracy, konfiguracja i sizing systemu docelowego wraz z dokumentacją techniczną rozwiązania, określenie struktur danych podstawowych i transakcyjnych, opracowanie strategii i procedur dla administracji i aktualizacji tych danych (w okresie od 2 maja 2010 r. do 30 sierpnia 2010 r.);

* Faza V - Przygotowanie do startu produktywnego - testowanie rozwiązań, opracowanie podziału odpowiedzialności na poziomie procesów oraz koncepcji uprawnień na poziomie docelowych użytkowników, przygotowanie startu produktywnego nowego rozwiązania (w okresie od 1 września 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.);

* Faza VI - Stan produktywny i wsparcie - start produktywny nowego rozwiązania, wsparcie zamknięcia miesiąca (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 1 marca 2011 r.);

Dodatkowo, w ramach realizowanych usług doradczych firma szkoleniowo - doradcza zapewni Spółce pełną dokumentację projektową obejmującą:

1.

Dokumentację konfiguracji systemu uwzględniającą wszystkie zmiany etc.

2.

Pełen opis architektury systemu (systemy, przeznaczenie).

3.

Dokumentację rozszerzeń (prace programistyczne) i interfejsy.

4.

Dokumentację uruchomionego zakresu funkcjonalno - procesowego.

5.

Dokumentację użytkowników z przypisanymi rolami oraz założeniami do utworzonych ról uprawnień.

6.

Procedury systemowe.

7.

Procedurę zakładania użytkownika.

8.

Procedurę obsługi danych podstawowych.

9.

Procedurę otwierania okresów.

10.

Procedurę zgłaszania błędów.

W ramach usług doradczych nastąpi także reorganizacja przedsiębiorstwa oraz systemu obiegu dokumentów i informacji. Projekt doradczy ma na celu bowiem nie tylko wdrożenie systemu, ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na usługi doradcze związane z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie poniesienia kosztu, czy zwiększą cenę nabycia licencji podlegającą amortyzacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na usługi doradcze poniesione w związku z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania stanowić będą koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Tym samym, nie powinny one zwiększać ceny nabycia licencji.

Zdaniem Spółki, wydatki na usługi doradcze nie mają związku z instalacją i uruchomieniem systemu. Ponadto, usługi doradcze, jako niezwiązane wyłącznie z systemem nie powinny powiększać ceny nabycia zakupionej przez Spółkę licencji.

Zgodnie z przepisem art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c ww. ustawy, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania (...) licencje (...) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Tym samym, aby nabytą przez Spółkę licencję zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych musi ona spełniać łącznie następujące warunki: w dniu przyjęcia do używania musi nadawać się do gospodarczego wykorzystania w przedsiębiorstwie oraz przewidywany okres używania musi przekraczać rok.

Zdaniem Spółki, zainstalowane oprogramowanie spełnia te warunki.

Zgodnie z przepisem art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Przepis ten jasno określa moment, z którym cenę nabycia powiększa się o koszty związane z zakupem środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej i wskazuje, iż jest to moment oddania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej do używania. Ustawa nie określa jak należy rozumieć ten moment i kiedy on następuje. Posługując się gramatyczną wykładnią tego pojęcia, należałoby go łączyć z momentem faktycznego rozpoczęcia wykorzystywania, co w Spółce nastąpi zaraz po uruchomieniu.

Odnosząc się wprost do postawionego przez Spółkę pytania, wskazać należy, że ustawodawca nie zdefiniował użytych w przepisie art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych terminów: uruchomienie i instalacja, odnoszących się do programów oraz systemów komputerowych.

Wobec powyższego, celowym jest posłużenie się wykładnią językową.

Uruchomienie oznacza zapoczątkowanie działania, a poprzez instalowanie należy rozumieć wgrywanie na dysk twardy komputera nowego programu.

Terminy te odnoszą się, zdaniem Wnioskodawcy, do czynności związanych stricte z programem komputerowym, związanych bezpośrednio i funkcjonalnie tylko z nim. Przyjęcie, że usługi doradcze związane są z uruchomieniem i instalacją systemu byłoby zbyt daleko idące.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na usługi doradcze nie mają związku z instalacją i uruchomieniem oprogramowania, nie będą więc zwiększać ceny nabycia zakupionej licencji.

Zdaniem Spółki, w tym przypadku wskazane przez ustawodawcę pojęcia - uruchomienie i instalacja - należy interpretować w sposób ścisły. Zgodnie z treścią przywołanego przepisu istotny jest jedynie charakter wydatków oraz ich niezbędność do montażu, instalacji i uruchomienia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zdaniem Spółki, usługi te nie są niezbędne do uruchomienia i instalacji systemu. Ponadto wskazać należy, że przepis art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mówi o dniu przekazania wartości niematerialnej i prawnej do używania, którą to wartością niematerialną i prawną w przypadku Spółki jest licencja.

W przypadku licencji uznać należy, że momentem jej oddania do używania jest moment zainstalowania i uruchomienia programu, który Spółka ma prawo użytkować w oparciu o tę udzieloną licencję. Ponadto, zlecone firmie doradczej usługi doradcze nie wiążą się z utworzeniem nowego programu komputerowego ani ze zmianą udzielonej Spółce licencji.

Dodatkowo, w ramach usług doradczych zmieniona zostanie organizacja przedsiębiorstwa, a także zmianie ulegnie system obiegu dokumentów i informacji. Projekt doradczy ma na celu bowiem nie tylko wdrożenie systemu, ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju.

W rezultacie, stworzony ma zostać system wspomagania zarządzania w obszarze: finansów, produkcji, zakupów, zarządzania magazynem oraz sprzedaży i dystrybucji, który współdziałać ma z systemem.

W związku z tym, usługi doradcze, jako niezwiązane wyłączenie z systemem, nie powinny powiększać ceny nabycia zakupionej przez Spółkę licencji.

Podsumowując, w związku z tym, że usługi doradcze nie mają bezpośredniego wpływu na uruchomienie i instalację programu komputerowego, z którego Spółka korzysta na podstawie udzielonej licencji na system, to nie powinny one powiększać ceny nabycia przedmiotowej wartości niematerialnej i prawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki te winny być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych, tj. po spełnieniu przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po wykazaniu związku poniesionych wydatków z uzyskanymi przychodami, mogą zostać zaliczone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a (tekst jedn.: gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. w przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W myśl art. 16g ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku systemów komputerowych, mamy bardzo często do czynienia z procesem ich wdrożenia, aby przedmiotowa wartość niematerialna i prawna nadawała się do gospodarczego wykorzystania. Na proces ten składa się zespół czynności dostosowawczych, takich jak: zaprojektowanie, budowa i wdrożenie oprogramowania, dostarczenie i udzielenie przez wykonawcę licencji na korzystanie z oprogramowania, czy wykonanie migracji danych z wcześniejszego systemu do dostarczonego oprogramowania. Są to niewątpliwie czynności związane z instalacją, wdrożeniem i uruchomieniem systemu komputerowego, umożliwiające jego użytkowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z zakupem licencji na oprogramowanie systemu, Spółka zawarła umowę z firmą świadczącą usługi doradcze i szkoleniowe. Podmiot ten zobowiązał się w zawartej ze Spółką umowie do świadczenia "usług doradczych i szkoleniowych w celu wdrożenia rozwiązania biznesowego wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem w oparciu o pełną funkcjonalność systemu".

Usługi doradcze prowadzone będą już przed oddaniem systemu do używania i kontynuowane będą już po jego oddaniu do używania.

Usługi doradcze prowadzone będą w następujących fazach:

* Faza I - Inicjalizacja projektu - ustalenie zasad współpracy, infrastruktury oraz omówienie zakresu projektu, potwierdzenie zespołu projektowego, podziału zadań i odpowiedzialności, opracowanie / ustalenie harmonogramów i narzędzi projektowych,

* Faza II - Analiza potrzeb i różnic - potwierdzenie docelowego zakresu wdrożenia, określenie wymagań biznesowych nie wspieranych przez standardową funkcjonalność oprogramowania,

* Faza III - Koncepcja biznesowa - określenie pożądanego i docelowego stanu, struktury i procesów danej organizacji, opracowanie koncepcji wdrożenia zawierającej integrację strategii przedsiębiorstwa poprzez model biznesowy z technologią informatyczną, zidentyfikowanie możliwych usprawnień procesowych wraz z określeniem priorytetów realizacji,

* Faza IV - Realizacja - projektowanie, dokumentacja, konfiguracja i wdrożenie pożądanych procesów biznesowych, definicja i realizacja docelowego modelu technologicznego, infrastruktury technicznej i struktury stanowisk pracy, konfiguracja i sizing systemu docelowego wraz z dokumentacją techniczną rozwiązania, określenie struktur danych podstawowych i transakcyjnych, opracowanie strategii i procedur dla administracji i aktualizacji tych danych,

* Faza V - Przygotowanie do startu produktywnego - testowanie rozwiązań, opracowanie podziału odpowiedzialności na poziomie procesów oraz koncepcji uprawnień na poziomie docelowych użytkowników, przygotowanie startu produktywnego nowego rozwiązania,

* Faza VI - Stan produktywny i wsparcie - start produktywny nowego rozwiązania, wsparcie zamknięcia miesiąca.

W ramach usług doradczych nastąpi także reorganizacja przedsiębiorstwa oraz systemu obiegu dokumentów i informacji.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż koszty poniesione przez Spółkę na usługi doradcze nie mają bezpośredniego wpływu na samo uruchomienie i funkcjonowanie oprogramowania, a więc nie będą zwiększać wartości początkowej nabytej wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki na doradztwo mają bowiem na celu nie tylko wdrożenie systemu, ale także poprawę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zniwelowanie przeszkód w jego rozwoju. Usługi doradcze nie są związane wyłącznie z systemem. Zatem, wydatki te winny być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych, tj. po spełnieniu przesłanek określonych we wskazanym art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zasady potrącalności kosztów uzyskania przychodów zostały unormowane w przepisach art. 15 ust. 4-4 h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jak stanowi art. 15 ust. 4e cyt. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wobec tego, w odniesieniu do ponoszonych wydatków na usługi doradcze, będzie miała zastosowanie generalna zasada wynikająca z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl której koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Reasumując, wydatki na usługi doradcze związane z wdrożeniem i dostosowaniem systemu użytkowanego na podstawie zakupionej licencji, poniesione przed przekazaniem tej wartości niematerialnej i prawnej do używania, w związku z tym, że nie mają bezpośredniego wpływu na uruchomienie i instalację systemu, po spełnieniu przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4d cyt. ustawy, w dacie ich poniesienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl